Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: mat
Läst 990 ggr
Lindalusbus
0

Hur mkt mat ger du till...

dräktig hona?

digivande hona?

Ungdjur?

Avels hane?

Kastrerad hane?

Vuxna djur som ej är i avel?

Trasdockaa
0

Beror ju helt på vilken ämnesomsättning de har. Men ca då:

dräktig hona? Beror på vart i dräktigheten, men ökar knappt pelletsen, utan ger istället örtblandning så inte ungarna får i sig för mkt protein.

digivande hona? Om honan kan får hon fri tillgång. Dock inte alla honor som kan äta "bara när de är mätta efter höet". Klarar de det inte blir det ca 1 dl om dagen.

Ungdjur? Fri tillgång tills de ligger i bra hull och vikt och kommit ur slyngelåldern. Sedan succesiv minskning.

Avels hane? Inget alls, ev en tesked.

Kastrerad hane? Inget alls, ev en tesked.

Vuxna djur som ej är i avel? Inget alls, ev en tesked.

Det är viktigt att man klappar sina kaniner ordentligt över ryggarna flera gånger i veckan. Så märker man om man ska öka eller minska på pellets. Haka aldrig upp er på mängd, kolla hullet! Går kaninen bra på enbart hö är pellets överflödigt. Minskar kaninen av på hö enbart, checka först så det inte är mask, dåligt hö eller annat problem (kan vara bra att koppla in veterinär). Prova sedan att höja pelletsmängden.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[Wera]
0

Dräktig hona - Ökar inte pelletsen.

Digivande hona? - Dubblar, alltså 1dl - sen ger jag mer när ungarna börjar äta

Ungdjur? - Fritillgång, oftast räcker 1dl. Minskar sedan ner när den blivit 6 månader

Avels hane? - Ca ½dl

Kastrerad hane? - Ca ½dl

Vuxna djur som ej är i avel? - Ca ½dl

Har dock en hona är hemma som bara får 1msk och funderar på att pröva ge 1msk till alla andra kaniner här hemma och se hur det fungerar (utom ungdjuren och min hona som har kull)

Kristall
0

Dräktig hona: individuellt, men ca 0-½ dl.
Digivande hona: ca 1 dl.
Ungdjur: ca 1 dl.
Avelshane: individuellt, men ca 0-½ dl.
Kastrerad hane: individuellt, men ca 0-½ dl.
Vuxna djur som ej är i avel: individuellt, men ca 0-½ dl.

Detta under vinterhalvåret, annars får endast digivande honor och ungdjur pellets.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)