Sår som kommer "tillbaka".
Det känns som att detta är lite kompicerat, och jag förstår det inte alls själv, men jag ska försöka förklara ändå..
Förra året hade jag en massa problem med sår på mina kaniner. Det började med att en av mina fyra veckors bebisar fick ett litet sår precis vid könet. Så vi åkte till veterinären för att kolla upp detta, men dom sa att det inte fanns så mycket att göra än att tvätta och hålla koll på det. Det va inget stort sår, men lite dumt ställe liksom. Såret läkte fint och sen tänkte vi inte så mycket på det.
Några veckor senare fick även en annan unge i samma kull ett sår. Men denna gången otroligt mycket större och värre. Hela han va .. jag vet inte vad man ska säga, men "trasig" nere vid könet. Han va helt borta och det slutade med att han fick somna in hos veterinären för det fanns inget dom kunde göra. Dom trodde att han hade rivit upp såret på något…
Efter detta fick tterligare en unge i kullen ett likadant sår, fast på ryggen. Detta såret läkte ju också såklart, och vi va hos vetrinären även denna gången, men fick rådet att tvätta och låta det läka av sig själv.. Och såret läkte och kaninen blev bra igen.
Ytterligare några veckor senare så fick samma kanin som det började hos ett sår på örat. Ja likadant som dom andra såren också. Då började vi fundera på om det kanske var något genetiskt eller smittsamt eftersom bara kaniner innom kullen fått det. Men då får även en av ungarna jag sparat från en kull samma sommar, ett likdant sår på ryggen. Veterinären igen och tar prover osv.
Proverna visade inget speciellt utom att det fanns för mycket stafylokocker i huden. Och samtidigt hade vi fått in dåligt hö och dom trodde det var det som hade påverkat det.. Kaninerna fick pencilin och blev bra igen.
Sen kom det inte tillbaka på ett tag, fören jag fått hem två holländsak importer. Då trodde vi det var en reaktion på vaccinationen hon fått i holland men tvivlar på om det verkligen var det. Samma typ av sår igen… Men det läkte ju det med. Detta var då också på ryggen.
Så ja.. på ryggen, örat och vid könet. OCH det mystiska är att dom bara dyker upp från "ingenstans". Liksom det är så pass stora sår att jag borde märkt det tidigare om det funnits där ett tag liksom. Jag håller på så pass mycket med alla mina kaniner varje dag att jag borde märka det, men rätt som det är bara är det ett jätte äckligt köttigt sår, som liknar ett hål i kaninen.. Och det är bara på ungar/ungkaniner det har hänt med.
Mm.. Nu ungefär ett år senare har jag precis fått hem tre nya kaniner. Och upptäckte idag att en av dessa ungarna att hon hade två precis sådan sår på ryggen. Hade hon haft dom där igår eller iförrgår kanske, så BORDE jag märkt det, dom var OMÖJLIGA att missa.
Jag bara förstår inte vad det är och var det kommer ifrån, och vad jag ska göra. det är otroligt läksigt när det bara kommer och jag vågar knappt göra nått längre, eller ge kaninerna nått. Har ju sålt en del kaniner man bara kaninerna som VATT här hemma har fått såren, ingen jag har sålt som har flyttat. Så jag vet verkligen inte vad det är. Det verkar ju inte smitta heller så..
Fuunderar liksom på vatten, foder, underlag, nån bakterie av nått slag. Jag vet faktiskt inte. Har skrivit och berättat om det så på pass många gånger och ingen har hört nått liknade tidigare så.. ja.. svårt att veta, inte ens veterinären vet vad det är. Och nu vet jag inte vad jag ska göra med denna lilla ungen som har fått såre nu. Men nu måste jag få stopp på detta en gång för alla och jag MÅSTE få veta vad det är så jag kan göra nått åt det.
Iallafall har vi varit hos veterinären idag, men dom kunde inte göra mycket.
Det ända dom kunde göra, enligt honom va att om jag kom in på torsdag så kunde dom söva ner henne och skära av en bit av såret och skciak in för analys. Men det är inte alls säkert att man får nått svar, det är inte säkert Billie vaknar igen, och det kostar hur mycket som helst. Vi bokade först tid när vi var där, men när jag kom hem började jag nästan gråta och sa till mamma att jag inte ville… Jag skulle inte klara att förlora min lilla bebis sådär. Men samtidigt kanske det hade gett nånting, men sen skulle jag inte kunna förlåta mig själv om Billie inte vaknade upp.
Känns sjukt värdelsöst hopplöst.
Alla förslag är välkommna… kommer lite bilder med.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Efter vi vt hos veterinäreno ch tagit prover så drog dom bort den svarta skorpan (på bilder ovan)…

Usch vad tråkigt! Vet tyvärr inte vad det kan vara :(
Verkligen läskigt det där! Vet inte vad det kan vara förutom det jag skrev på k-net.. :/ <3

Hej
För mig hörs det som hot spot. Fast jag har bara hört det på hundar innan, men det kan kanske förekomma på andra djur med tjock päls
http://www.animalartroclinic.se/Artiklar/Hot_spot.htm
mvh Gitt
Gitt
Vad tråkigt för dig att det blivit så här.Jag har dock en fundering. Hur gör du när du sköter om dina kaniner, både friska och de som fått sår? Går du direkt till en ny kanin då och fortsätter dina sysslor eller tvättar du händerna emellan varje. Det kanske är någon form av bakterie som "slussas" vidare genom dina händer. Försök att prova med att handsprita dig mellan varje besök hos kaninerna. Det finns handsprit på apoteket som man kan köpa. Kan ju vara värt ett försök i alla fall.
Har du fått pencillin till dem nu ?
Ska tillägga att jag inte riktigt tror på Hot Spot för det är mer som eksem medans kaninerna har "riktiga sår". Mer som en bakterieinfektion

#9 Hot spot är ju en bakterie tillväxt i huden som blir öppna sår. Som torkar ut efter en tid.
//Gitt
Gitt
#10 Aha okej, trodde det helt var en ren eksem. Sorry ;-)

Kan det vara ringorm? Har du frågat din veterinär om det? Det låter som det är en svampinfektion…
Jag säger precis som Shilou, jag använder handsprit mellan varje kanin jag rör här hemma :)
Och även vid borstning och utrustningen till borstning (dvs. karda & kam) spritar jag av ytan och utrustningen bara så att ifall någon skulle ha sår etc. eller så så sprids ingen smitta vidare till någon annan :)
Jag tror fortfarande på någon sorts svampinfektion. De kan vara långlivade och svåra att få bort. Pratade precis med Linda (ovan) i telefon, och hon skulle slå en pling till dig Hanna med :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#14 ja jag pratat med henne innan idag :). Fick nått tips på nått jag ska köpa.
Sen skulle jag igentligen åkt in till granngården idag och köpt virkon, men jag kom inte så långt kan man väl säga :P ska fråga om typ pappa kan köra mig nån dag nu i veckan eller så.

Fy vad konstigt!!! Hoppas det ordnar sig! Tänkte ett tag på om det är nåt djur som gör det, tex skator.. Dom kan vara hemskt otäcka mot djur!! Men verkar ju inte riktigt troligt heller.. Fy vad jobbigt!!! Håller tummarna att du kan komma tillrätta med problemet!!