Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1586 ggr
Hopi
0

Mjällkvalster

Mina 2 teddysar hade mjällkvalster här i vinter-vår. Fick recept på Stronghold när jag var till veterinären med Teddy. Mina andra 2 kaniner verkar klara sig, tack o lov. (Hermelinrex och Dvärgvädur) Jag tyckte det verkade svårt att bli av med dom där kvalstren! Är inte hundra på att Prisma är helt fri än.. Har behandlat dom 3 ggr var med Stronghold, och efter den behandlingen har jag badat dom båda med PCL Lavendelshampo (Mot ohyra, dock innehåller det endast lavendelolja, inga andra starka saker.) Tyckte inte att det var helt borta, efter Stronghold-behandlingen.. så därför badade jag dom. Har badat Teddy 2 ggr o Prisma 1 gång. Men måste nog ta en gång till på Prisma.. Är det svårare att bli av med på långhåriga kaniner? Ska jag klippa ner Prisma? (Hon har grymt tjock tät päls!) Har storstädat burarna flera gånger under den här perioden oxå.

Trasdockaa
0

Med tanke på att de blivit badade så "mkt" på så kort tid kan de faktiskt om vara så att de blivit extra känsliga i huden, och på så sätt har det blivit ännu värre. Med tanke på hur känslig deras hud är rekomenderar vet aldrig att bada mot ohyra, utan istället flusa dem. Ring roslagstull veterinärklinik och hör vad de säger :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Hopi
0

Faktum är att deras pälsar är finare än nånsin förut! Och Teddy ser jag inte alls nåt mjäll på nu, men Prisma såg jag lite grann på igår.. Men har ju varit så varmt innan oxå, så lite mjäll kan det kanske bli bara av det! Behöver ju inte vara mjällkvalster.. Har ju iaf fått behandling 3 ggr med Stronghold, så BÖR ju vara borta!

Flusa, vad är det? Nåt pulver eller?

Var till vet med Teddy pga av hans tänder växte fel.. Frågade då om mjället o fick till svar att det var mjällkvalster. Satt som en fläck med massa mjäll över skuldrorna.. Som gjorde mig allergisk när jag borstade honom.. Fick då receptet på Stronghold, som skulle droppas på nacken.

Hopi
0

Är nog bäst att klippa ner Prisma iaf.. Även om det känns hemskt! Hon är ju sååå fin i pälsen!! snyft.. vill inte..

Trasdockaa
0

Du kan ju faktiskt prova att använda en luskam och se om du på så sätt kan få bort mjället innan du klipper :) Finns billigt på apoteket. Men de är ju pillergöra :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Hopi
0

Jag har en sån redan! Köpte av misstag när jag skulle köpa kam till min första kanin, hermelin. ;) (köpte på en djuraffär) Men det är ganska svårt att kamma teddypäls med den.. men kan ju testa just där på baken som jag har sett mjällen.Tungan ute Tack för tipsen!