Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 1278 ggr
[Catteklina]
0

Teddy frågor!

Jag är helt ny på detta med långhåriga kaniner, hehe, så jag har säkert en massa dumma frågor att ställa :$ 

1. Den första jag tänkt på är all "under ull", vet inte hur mycket dom ska ha, men denna gossen jag fått hem har en hel del på baken som känns väldigt tjockt och påväg att klumpa sig. Vad passar bäst att borsta eller kamma med?
Testade med en plastkam igår och vart värdelös, tog en stålkam vi använder till perserkatterna och den var väl något bättre. Men är så osäker, då jag tycker kaniner är så små och sköra att borsta/kamma ^^
Sen finns det ju speciella "under ulls borstar" till katter och hundar, dom med stål-grejorna som sticker ut och har en vikning precis vid spetsen. Är dom för vassa att använda tro?
Vad rekommenderar ni?
 2. Sen har jag sett och läst i annonser om teddysar som tappat en del av sin päls så att dom mer ser ut som extra håriga lejon. Vid vilken ålder brukar det inträffa?
 3. Hur ofta borstar/kammar ni pälsen på era teddys?

Ja, det var nog mest päls-frågor jag hade just nu i tankarna…

Mvh,
-C

Tarja
0

1. Det jag använder till mina teddysar är en karda och en kam :) En metallkam!

2. Om det är en teddy ska den inte fälla av pälsen på ryggen etc. utan den ska vara helfluffig livet ut, annars är den ingen teddy! Så då är det små lejon som personerna i annonserna har köpt, och inga teddysar. Så om din lilla kaninpöjk som jag läste i din andra tråd är en teddy, så kommer han aldrig att fälla av någonting!

3. Det är lite indviduellt hur ofta jag borstar mina teddysar, vissa måste jag borsta lite varje dag och på vissa räcker det bara någon gång i veckan, och som sagt, det beror på åldern och pälskvalitén.

Hoppas du fick lite svar på dina frågor, så får någon annan förklara lite bättre och mer ingående Glad

[Catteklina]
0

#1 Tack för svaren! Visste inte vad karda var för något, så googlade det och det är den "under ulls borsten" jag försökte förklara ^^

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Karda & stålkam, jag brukar först ta kammen i underhullen sen kardan över så all smuts försvinner :)

2. Precis som Tarja skrivit. Om de är lejon, så brukar de fälla av i olika åldrar vissa tidigt och vissa inte för än de bliviti 2 år :P

3. Individuellt. Beror på ålder och pälskvalité, Allt från varje dag/var annan dag till en gång i veckan och en gång var annan vecka.
Haft en teddy som jag borstade ca var annan vecka, två andra väldigt sällan, kanske en gång i månaden, men jag tror de skulle fälla av och bli lejon sen, så kanske därför. Och mina nuvarande ca en gång i veckan.

[Catteklina]
0

Tack igen för bra svar! :) Spännande med något nytt, speciellt om man ser till skillnaden i pälsen på en hermelin och en teddy ^^

En bild på min Rasmus som flyttade hit i lördags.

Hermelina
0

#4 Det ser inte ut som en teddy, dom måste väll även ha långt hår i ansiktet? *rätta mig om jag har fel* Men han var jättesöt iaf! :)

Trasdockaa
0

#5 Du har helt rätt, men tycker jag ser att kaninen har luggen uppsatt i toffs?

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[Catteklina]
0

#6 Jo, han fick en tofs, man ser inte ögon en och ibland inte ens nosen för allt hår :P
Skickar upp en lite halvdålig bild, fick använda mig av en mobil igår och jag blir tokig på att fota med sådana ^^

Hermelina
0

#7 hihi okej ;P