"Pekingteddysar"
Jag måste bara fråga en sak angående "pekingteddysar". Är det någon som vet varför man väljer att kalla dem för peking när egentligen välpälsat lejon är det "rätta" namnet? Jag kan verkligen inte förstå.. antingen är det väl en teddyvädur eller ett välpälsat lejon man säljer, så vart kommer peking ifrån?
Undrar det samma, vet inte var nmanet kommer ifrån, men tror en del skriver och säger peking för att man kan sälja teddysar för mer än lejonhuvade, alltså men lurar köparna och säger att det är pekingTEDDYSAR. Vet men inte bättre tror man ju på det också.. Men man blir helt förvirrad av alla påhittade namn och färger och allt möjligt..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Det är nog mycket för att de inte riktigt ser ut som ett vanligt lejon eftersom de ändå har rätt mycket päls för det mesta. Sen säljs ju pekingar för nästintill lika mycket som en teddy vilket kan vara svårt att få för en lejonhuvad dvärgvädur. Peking verkar ses som mer…exlusivt… än lejonhuvad. Varför det är så kan man ju fråga sig, kaninerna borde ju vara lika mycket värda kan man tycka. Fast samtidigt är det ändå bra tycker jag att teddysar är en dyrare kanin. Då köper inte vem som helst dem bara för att "de är söta". De kräver ju ändå en hel del mer "arbete" än en "vanlig" kanin. Sorry, blev lite OT där.. 
#2 Tror som du att det är för att de inte riktigt ser ut som dubbelmanade lejon utan har mer päls. Men att kalla dem för pekingteddy tycker jag är fel, för det är ju inte det de är.
OT, så håller jag på att sälja mina "pekingar" just nu, och gud vad jag skämdes då jag såg att jag skrivit "pekingteddy" i annonsen… Måste ha varit av bara farten, helt oreflekterat och inte korrekturläst
Ljustadalens kaningård
#2 Ja, jag vet inte men när namnet kom eller vad man ska säga, så kanske det fann större skillnad mellan sk. peking, teddy och lejonhuvad. Peking är ju ett "mellanting". Kanske det som var meningen från början, en kanin som varken passade in på lejonhuvad eller på teddy. Det finns ju kaniner som inte ser ut som lejon, men heller inte är teddy. Men genetiskt sett är ju en "peking"
en lejonhuvad..
blev lite luddig text.. hoppas ni fattar vad jag menar.
Tycker att pekingar har teddypälsade huvuden men resten är likadant om en lejonhuvad.. kjol o det. Någon som tycker detsamma??!
#5 Jag tycker det. Men vissa har inte lika välpälsat huvud som en teddy.
Sen så finns det de som har en bild på en lejonhuvad (alltså utan lugg, men man) som det stått är en peking… Dessa är ju inte "peking" enligt mig.
Ljustadalens kaningård
Jo.. att detta är pakk. Har svårt att säga att han är lejon iom all pälsen på huvet.. jag vet inte vad ni tycker men..^^.
Därimot från sidan ser man ju tydligt att han inte är teddy :).
Saken är den att det är så otroligt lätt att bevisa vad som är lejon och vad som är teddy. Och att det inte finns något mellanting som är peking. Parar du två teddysar får du enbart teddysar. Parar du två "pekingar" får du lejon+ev någon teddy (som i vanlig renrasig lejonavel). Självklart kommer dessa "pekingar" fram i vanlig lejonavel varje dag, de säljs som överpälsade lejon som inte kan ställas ut. Det gör de inte till att de har någonting what so ever att göra med teddysarna. Så för att se om det är ett lejon eller en teddy ni har hemma kan ni lätt para med en teddy, får ni lejon är det inte teddy ni har. Ren genetik och genetiken är så underbar i sin bevisning!
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#11 Skillnaden är bara att Yatzy är utställningsbar, medan Pakk är överpälsad och alltså inte godkänd.
Tänk dig en dvv med rättuppstående öron. Det gör den inte mindre dvv för det. Lika lite blir ett lejon mindre lejon om den har mer päls i ansiktet eller ej i genkoden. Dvv är dvv oavsett när du parar den vidare sedan, samma är det med lejon :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

#12 Bra liknelse!! 
Jag vill bara inflika att om kaninen har massa fluff på sidorna och är långhårig på ryggen, fast inte lika mycket som på sidorna (inte korthårig vill säga). Och om den även gett pekingar med en teddy så är den Lejon!
Vissa uppfödare envisas om att dom är teddysar 8-)
Tack så mycket för era snabba svar :)