Avelsformer?
Hejsan! Andra gången ungefär, som jag är här nu måste jag erkänna. :) Har inte hittat hit till teddykaniner tidigare. :)
Jag vet att här finns flera kaninuppfödare säkert. Så jag tänkte fråga här i stället för en gångs skull. Det har väll med teddykaniner att gjöra på sitt sätt, men kanske snarare indirekt. Tolkningsfråga kanske…
Hur som helst, linjeavel handlade frågan om. :)
Rasavel är väll en typ av linjeavel? Annars får man ju inte fram avkommorna med just de egenskaper man vill, en ras börjar väll alltid med linjeavel?
Alla individer av en ras, är ju bettydligt närmare besläktade än vad de är med andra kaninraser.
Eller är jag ute och cyklar när jag säjer så? :)
Har försökt gå efter fakta, och sökt på flera källor, och hittat flera texter som styrker vad jag tycker och tror. Så jag undrar bara om det stämmer?
Min fråga är alltså (för att kortfattat göra det tydligt) om rasavel är en typ av linjeavel?
Hoppas det inte är allt för OT. :)
Jag vet inte om jag riktigt vet vad du menar, men jag kan försöka… Har ingen erfarenhet angående att linjeavla med Teddyvädurar, men tidigare så avlade jag med vanliga Dvärgvädurar och linjeavlade en del (lite).
Det handlar ju enkelt förklarat om att förstärka önskvärda gener, exempelvis bra öron, kroppar osv, och det kan man då göra genom att exempelvis para pappa på dotter eller halvsyskon (eller hellre längre bort) om utbudet av bra kaniner inte är så stort i den speciella rasen. Till en början parades Fransk vädur och hermelin för att få Dvärgvädur, en ny ras. Då kan det ibland behövas att man måste linjeavla lite då avelsutbudet inte är så stort och bra. Kaniner sägs inte vara så känsliga för inavel som man kan tro, bara det blir inom rimliga gränser…
Ljustadalens kaningård
#1 Du förstod mig helt rätt. :)
Men kan man säja att rasavel är en typ av linjeavel? För kaniner av samma ras är ju mera släkt än kaniner som inte är av samma ras.
Eller är det för långsökt att säja så?
Om man tänker på att alla kaniner stammar från samma stamfader och det nu finns massor av olika raser så borde det vara logiskt tycker jag att det bedrivits linjeavel för att få fram alla dessa nya raser? Jag har faktiskt inte reflekterat över det tidigare, men nog borde det vara så?
Ljustadalens kaningård
#3 Ja, visst borde det? :) Skönt att få min teori ytterliggare bekräftad. :)
Själv tänkte jag att det var väldigt logiskt att det borde vara så.
Fråga mig inte hur jag kom att tänka på det, jag är väldigt intresserad av genetik och avel bara. :)
Fast det beror på vad du menar med rasavel? Att arbeta för att få fram en ny ras? Eller att inte korsa sin ras med andra, utan att vara trogen sin ras och endast avla inom rasen. (Om du förstod vad jag menade…?)
Ljustadalens kaningård
#5 Tror jag förstod vad du menade. Ja, bådeock anser jag. Det sistnämda kanske är lite långsökt?
Så som jag menade var att när man är sin ras trogen, som du skrev, att det är en typ av linjeavel.
Eller vad tycker du?