Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 1386 ggr
Ljusta
0

Vad styr wienertecknet?

Vad är det som styr vilket wienertecken som en kanin får? Exempelvis bläs, vit nos, holländare… Är det genetiskt ärftligt eller är det slumpen som avgör? Är något tecken dominant? Holländarteckning, är det ett eget anlag eller en typ ev wienertecken?

Helt novis på detta, har ju aldrig kommit i kontakt med wienertecken tidigare då jag ställde ut :-)

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

Holländaranlag har inget what so ever att göra med wienerteckning.

Holländarteckning = S1S2S3…
Wienerteckning = Xx

Wiener är inte ens en teckning, utan ett anlag. Checka "Wienerteckning- Hur fungerar det"- artikeln till vänster. Att flertalet uppfödare döper sina wienertecknade kaniner till holländartecknade visar bara rent ut på brist på kunskap hos dessa. Vilket vidare leder till förvirring och ännu vidare okunskap hos köpare och övriga kaninfantaster.

Vad gällande att wienerteckning ofta vill te sig på ett visst sätt, har diskuterats mkt för många år sedan. Man trodde då att det berodde på de "kalla" och de "varma" delarna på kroppen (jämför med zobelteckning). Kaninen tenderar att få de vita tecknen på nos och tass etc (se zobelns teckning).

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Ljusta
0

Ja, jag har läst om wiener och vet att det inte är en teckning utan ett vit blåögdsanlag… Det är lite svårt att förklara om man inte "får" säga tecken.

Det jag undrar över är över om de vissa "tecknen" är genetiskt betingat och går i arv? Följer med det vita blåögdsanlaget hos just DEN kaninen som har tex bläs? Om jag parar tex två "bläsisar"med varandra, får jag då mest "bläsisar" eller är det slumpartat vad det blir? (Och jag vet att det inte bara blir wiener i den kombinationen)

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

#3 Det är detta som har diskuterats men inte finns någon direkt forskning på tyvärr. Men som sagt trodde man förr på att det berodde på de varma och kalla delarna på kroppen (se min hänvisning till zobelteckningen). Jag rekomenderar dig att höra på kanin-net.nu och se utifall de kommit vidare i sina tankegångar där.

Ljusta
0

Ok, tack för svar! :-)

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

#4 Även om du bara fick svar på några av frågorna ;) Men förhoppningsvis får du mer hjälp på k-net :)

Ljusta
0

Är det ingen av wieneruppfödarna här inne som har några erfarenheter? För visst är det så att det finns de som avlar "seriöst" och med någon sorts plan och tanke trots att vi avlar med den icke godkända wienern?

Undrar främst för att jag kommer att få hem en jättefin hane (holländarlik wiener) från Pysselgården, och jag skulle vilja få fram kopior på honom i havanna i framtiden.

Ljustadalens kaningård

Tarja
0

#6 Helt rätt det finns uppfödare som försöker få fram wienerfria kaniner och sedan få rasen godkänd, helt rätt :)

Ljusta
0

Det var ju inte det jag frågade :-) Man kan faktiskt vara seriös även om man INTE avlar i syfte att få rasen godkänd. Bara man inte avlar och parar kaniner hit och dit planlöst utan mål. Det är inte erat sätt att avla som är det enda rätta! Ni som vill ha Teddyväduren till en godkänd ras gör ett jättebra jobb, men JAG har inget sådant intresse. Har renavlat, ställt ut och hållt på med vanlig Dvärgvädur länge tidigare, men har absolut inget intresse av utställning längre. Så varför ska jag då hålla mig borta från wienerteckningen som jag (och många andra) tycker jättemycket om??? Vill ju inte ha enfärgade kaniner.

Jag sabbar ingen avel för er då jag avlar enbart med led där det redan finns wiener, och inte förstör era wienerfria led!

Ljustadalens kaningård

Tarja
0

"För visst är det så att det finns de som avlar "seriöst" och med någon sorts plan och tanke trots att vi avlar med den icke godkända wienern?" - då måste jag ha missförstått dig för jag tyckte att det framgick att du ville veta om det fanns såna som avlade wienerfritt och med planer :) Ursäkta mig!

Trasdockaa
0

"Är det ingen av wieneruppfödarna här inne som har några erfarenheter? För visst är det så att det finns de som avlar "seriöst" och med någon sorts plan och tanke trots att vi avlar med den icke godkända wienern?"

Det är här kritiken ligger mkt på de som avlar på wiener. Då de sällan verkar finnas de som avlar "seriöst" med någon sorts plan och tanke. Så jag undrar precis samma sak som du :)

Lindalusbus
0

Jag undrar också… Vad har man för syfte när man avlar på wiener?

Ljusta
0

Ja, det verkar vara ont om svar från dem… Synd tycker jag, för man KAN ju faktiskt ha en seriös uppfödning ändå. Men har ju sett att många blandar pälstyper hejvilt och ändå kallar sina avkommor för "teddy". Hmm

Ljustadalens kaningård

DEMNJA
0

#12 Jag tror inte det är såå många teddyuppfödare som avlar wiener som är aktiva och skriver här faktiskt. Tycker de flesta som är aktiva på forumet avlar wienerfritt även om det är några som också avlar wiener.

Jag själv har inte några teddysar då de jag trodde var det har fällt av och blivit lejon så jag känner inte att jag har så mycket i den här tråden att göra Flört Men det finns ju i alla fall en hel del uppfödare som avlar wiener även om de inte hänger just här. Kolla runt på hemsidor och skicka iväg ett mail vettja. Theresa på Pysselgårdens avlar ju tex. wiener och är jättetrevlig. Du har ju också Junigläntans, Sjömorens, Hörnefors kaninuppfödning, Ninaks och en massa fler som avlar wiener!

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Ljusta
0

#11 Med lite fantasi så tror jag man kan förstå det ;-) Precis samma kaniner vill jag få  som de som avlar wienerfritt vill få fram, enda skillnaden är att mina är wiener och inte godkända. För mig spelar det absolut ingen roll. För mig är det jätteviktigt med bra pälsar (inga "pekingar"), god raskaraktär osv. Man kan ha ett syfte med sin avel som sagt även om inte syftet är att avla för utställning.

Ljustadalens kaningård

Lindalusbus
0

#Men vad är vitsen att avla på bra pälsar om dom ändå aldrig kan bli godkända som ras? Jag försöker verkligen använda min fantasi, men jag fattar helt enkelt inte. Jag har inte hållt på med kaniner så länge, så jag är fortfarande novis. Men jag tror att ska man göra något så ska man göra det ordentligt, nånting man kan vara stolt över.

Sen undrar jag lite vad du ska kalla dina djur när rasen blir godkänd?

Ljusta
0

#15 Det är ju fortfarande Teddyvädurar även om inte färgen är godkänd. Lika väl som en Dvärgvädur med "bara" härstamningsbevis som stammar från enbart Dvärgvädurar likaledes är en Dvärgvädur genetiskt sett.

Angående pälsen osv så vill ju jag och många andra med mig HA en Teddyvädur, men med wienerteckning. Alltså vill man inte gå ifrån deras raskaraktär och avlar och väljer djur med tanke på det.

Man kan göra saker ordentligt fast på olika sätt. Ett sätt är att avla för att rasen ska få ett godkännande (återigen ett jättebra arbete!), ett annat sätt är att man avlar för man vill ha fina, trevliga kaniner med wiener. I och med att vi inte vill ställa ut så spelar det liksom ingen roll… Då kan man avla på de färger och "teckningar" (wiener) som man själv tycker om. Dumt vore det väl annars?

Jag håller med om att det finns MÅNGA oseriösa wieneruppfödare som inte verkar ha någon annan plan än att få så många ungar som möjligt av vilka kaniner som helst. Och blandar gärna in lejon och kallar dem för teddy ändå. Jag har själv råkat ut för dem nu med mina första kaniner då jag var teddy-okunnig. Men dra inte alla över en kam, alla är inte så, tack och lov Glad

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

#16 Många bra ord!

Lindalusbus
0

Det låter som du har en bra plan och mening med din uppfödning, skönt att höra. Lycka till med din uppfödning!

Ljusta
0

#18 Tack :-)

Ljustadalens kaningård