Varför så många rötägg...
Varför är det så mycket rötägg som drar sig till teddysarna?
Kanske för att det är "tillåtet" at avla kopiöst och oseriöst på dem?
Någon som har några idéer?
Farbror Högummsa Tarkans åsikt
Tror att det beror på flera orsaker, bland annat att många som bor på landet och har billigt med strö och foder också kan få in en hel del pengar av kaninerna om de säljer de dyrt. Vilket folk länge gjort med teddysarna. Sedan att det inte är en godkänd ras men otroligt vacker gör att många vill ha den. Många avlar på wiener för att det är vackert, och inte för att komma någon vart vidare i aveln. Något som är viktigt och måste förbättras är pälskvalitén. Teddyväduren heter teddy för att den ska se ut som en teddybjörn och ha päls över HELA kroppen. Varför folk blandar in lejon, "peking" och tom normalhåriga i teddyaveln är för mig något jag inte heller förstår. Om man inte klarar av pälsvården, varför då avla på teddysar alls?
Sedan en annan sak jag inte förstår är hysterin med att alla som köper en teddy hux flux ska föda upp heller. Bara för att man har en teddykanin betyder inte att man måste ta kullar på dem. Som sagt dör de inte om man inte parar dem ;)
Kanske är det någon som har lite svar till mig här ute i teddyvärlden? :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Jag säger som Lollo :) Tyvärr har jag fått väldigt många oseriösa köpare nu på mina senaste teddysar som jag har sålt, folk som ställer väldigt dumma frågor osv. Väldigt tråkigt tyvärr..

Hmm, kanske för att teddysar kan man få mycket pengar för?, en väldigt bra ras att tjäna pengar på tyvärr
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

Nu kände jag mig liite påhoppad , jag tycker wiener e fint och ska avla på det ? är jag ett rötägg då ?
// Elin
#4 Nej men det står i meningen i att man inte kräver att man behöver ha ett mål med teddysarna som andra raser kräver ;) Dvs. wiener var ett exempel. För wiener kan du få hur du än gör om du parar med vit bö. Det är inget mål. Ett mål hade varit om du tagit hem två vildkaniner och parat dem och inavlat, linjeavlat och haft dig tills dig fått fram wiener (OM du gjort det vill säga) ;) Så inte ta åt sig här och bli arga utan läs hela meningarna i stort istället :)

#5 ahaaa , :P , men en vit blååögd teddy , är dom wiener ?
// Elin
#6 Aj aj aj! Låter som om någon borde skickas vidare till wienerartikeln och studera den mera! ;) Hoppa in där och plugga plugga! :) Så är det några frågor som kvarstår då så hjälper jag till! :)

#7 haha kanske lika bra jag gör det ;) *sätta på läsglasögonen , och går och hämtar block o pennaxD*
// Elin

började läsaa på den men fattade inte nånting xD XXXXXXX ?
// Elin
#10 Så är det med genetik i början, bara läsa om och om igen tills man får in det i skallen ;)
Nu blir jag orolig. Om det är det så mycket oseriöst kring avel med teddysar hur ska man då veta vad som är äkta och inte när man köper? Bara en undran!!!
Har själv en nyköpt teddyvädurs hane sedan några veckor tillbaks och som jag eventuellt fundera på att börja avla med så småningom, och för att kunna det så måste jag ju även köpa mig en dito rasren hona. Det är här jag blir orolig, för då måste det vara väldigt svårt att få en renrasig sådan om det är så mycket strul med aveln eller?
#12 Det du måste göra är att ställa mkt frågor!
VART kommer föräldradjuren ifrån?
VAD har uppfödaren för mål?
HUR MKT kan uppfödaren om skötsel och hållning av kaninerna?
HUR bor kaninerna?
VAD för KRAV ställer uppfödaren utav dig som köpare?
VAD utfodrar uppfödaren kaninerna med?
VAD säger tidigare uppfödare om uppfödaren?
VILKA har/ska köpa av uppfödaren i fråga? Kolla noggrannt igenom och hör deras tidigare erfarenheter! etc etc.
Kolla ordentligt på föräldradjuren! Köp aldrig avkomma till kaniner du inte sett, och absolut inte heller där föräldrarna inte fällt bebispälsen. Har du otur visar det sig att uppfödaren avlar på lejon (det folk kallar lejon), och de fäller alltså av när de är runt året eller tidigare. Det är viktigt att du lär dig att studera pälsen på dina teddysar, för att veta vad du ska förbättra i din avel. Jag tar hem folk hit i mån av tid för att hjälpa tid med detta för folk som bor i sthlmsområdet. Resten av teddyklubben står till hjälp i deras respektive område. Så det finns hjälp att få tro mig! :)
Tack så mycket för det Trasdocka.
Jag blev verkligen orolig för om jag nu kommer att välja att föda upp teddysar så vill jag naturligtvis att de ska vara rasrena samt följa en seriös uppfödning med allt vad det innebär för alla teddysar och det ni jobbar för i Teddyklubben. För att vara på den mer säkra sidan så kanske man ska köpa av någon som är med i teddyklubben då? 
#14 Inga problem! Vi finns här för att hjälpa! I teddyklubben är vi som en enda stor uppfödning, eftersom vi lånar ut kaninerna emellan oss för att hjälpa varandra :) Ingen egoism här inte! ;) Självklart kan du köpa från oss i teddyklubben! Allt är i beroende av vad för färg du är ute efter. Vill du ha vita blåögda kan du köpa från någon som avlar på wiener, men inte glömma ställa frågor! Samma gäller självklart med folk som inte avlar på wiener, ställ mkt frågor! Sedan ska du ha wienerfritt och har hittat någon uppfödare du känner att du kommer överens med och litar på (jag kör med regeln att en uppfödare väljer du att leva med, du ska kunna ringa mitt i natten om du är orolig över något, uppfödaren SKA byr sig om sin bebis!) så finns det även där frågor du ska ställa.
Hur många gånger har kaninerna blivit testparade?
Hur stor är procenten till att avkomman du har är wienerfri?
Får du känna och se föräldradjuren? Kroppar är viktigt!
Bilder på släkt är viktigt! Här snackar vi inte bilder på ungar. Alla bilder du ska få ska vara släkt EFTER bebisfällning
etc etc.
Känns som jag omöjligt kan få med allt viktigt bara såhär nu. Vet hur tannkarna går, men inte alltid lika lätt att få över det i ord :)
#0 Vad exakt menar du med "rötägg"..?
Rötägg i form av personer som avlar oseriöst vad det gäller pälskvalitet och wiener-anlag, som Trasdockaa pratar om, eller har du upplevt något annat som tillexempel att folk tar sämmre hand om sina teddykaniner…? Oseriöst i form av att man ger kaninen fel förutsättningar för att kunna klara av dräktighet osv på ett sätt så att kaninen inte far illa…?
Jag blev bara nyfiken… :) (lägger till en liten smiley för att påskina att jag inte vill hacka på dig eller något, utan bara är rent nyfiken)
#16 För att påpeka igen, jag sa inget om oseriös wieneravel, utan att wieneravel inte hade något mål. Du kan INTE få mer än en wienertecknad kanin (Xx). Du kan inte få Xxxxxxx (förstärkningar) på wieneranlaget.
Känns som om folk hela tiden förutsätter att jag är ute efter att hacka på wieneruppfödare och gärna läser mellan raderna och ser vad de själv vill se
Bara för att jag vill avla efter arbetsstandarden tillsammans med helt underbara människor i teddyklubben, betyder inte att jag hatar alla andra uppfödare. Jag älskar kaniner, och det är det enda viktiga. Tar man hand om kaninerna ordentligt, älskar dem och har en vettig avel bryt jag mig mindre :)
#16 Båda sätten.
Du behövde inte skriva dit en smiley. Jag förstår dig fullt ut ändå!
Nä jag förstår, inlägget skulle kanske kunna bli lite väl stort annars.
Jag förstår mer och mer med teddysarna och allt arbete ni lägger ner. Är inne på denna sajt varje dag och läser, ni är helt otroligt duktiga som kämpar för att få denna underbara ras godkänd. Och ju mer jag kollar forumet så mer inser jag ju, att det inte är lätt då det finns så mycket oseriöst som förstör, även jag blir orolig. Så för mig får det nog bli något senare köp av er som har teddyuppfödning för att vara på den säkra sidan. 
#17 Neeeh, det förstår jag, jag menade inte att få det att låta som om du hackar på folk som inte förljer arbetsstandarden, och neeh jag vet juh det där med Xx XX och xx och att det inte är fler x än två..(jag har ju läst artikeln x3) Jag använde det mäst för att förstå vad Tarkie menade.. >.<
#18 Oki! :D
Nä, men man kan aldrig vara säker, bättre att låta snäll när man skriver så folk inte tror att man är arg och bits^^
#20 Super! Känner mig smått motarbetat bara för så fort man skriver wiener kommer folk med inlägg om att de tar illa upp ;) Och härligt att du är med i svängarna! En upplyst kaninägare är en kaninägare alla kan lära sig av! Och diskutera med! Det blir så mkt roligare då om folk har koll på läget :)
Jag kan ju säga mina egna erfarenheter.
När jag började för 3 år sedan fanns det knappt en handfull som avlade på teddysar. Egentligen bara en av dem som fortfarande avlar nu, och det är Ewa på färjbacka. Det var lungt men jäkla tradigt att få tag i avelsmaterial.Sedan blev det en total boom när en uppfödare i skåne importerade wienertecknade från Holland och Tyskland i väldigt varierande kvalité. Av de alla teddyuppfödarna jag besökt är det inte många jag skulle vilja sätta mina kaniner hos. Kaniner som inte får komma ut i dagsljuset. Kaniner som är så toviga att de knappt kan gå. De kan ingen som helst färggenetik och hittar på egna färger på kaninerna. Tycker det är en SKYLDIGHET av en säljare att lära sig om genetik så man inte ger sina köpare missvisande information. Många som säger att sina kaniner är teddysar när de är lejon, just för att de får mer pengar när de säljer dessa som teddys. Ofta har det varit extremt skitigt i burarna, och uppfödarna har helt missat att teddysar kräver renlighet för att själva kunna hålla sin päls på tassar, mage och haka rena. De som faktiskt haft teddysar har också helt tappat fattningen på hur många teddysar man klarar av. Man måste tänka igenom hur många teddysar man rimligen klarar av. Det är inte sanorlikt att man har 20 teddysar som sitter och kräver pälsvård när man inte ens klarar av att ge pälsvård till en.
Detta är tyvärr mkt vanligare än man tror. Jag påminner åter igenom att ställa era uppfödare mot väggen! Kräv att få besöka! Bilder! Det är eran rätt som köpare att veta allt om just ERAN kanin :) Eran lilla bebis uppväxt, linjer, förra boende, foder, ja allt helt enkelt :)
#21 Kommer helt klart att vara mer noggrann var jag ska köpa min nästa teddyvädur ifrån. 
#21 Jag håller med :>
Jag anser själv (eftersom jag stödjer arbetet mot att på teddysarna accepterade som en ras) att jag är superstrategisk nu när jag ska ha min söta lilla Xenon, som är så mycke wiener som det går med en vit bö pappa. Jag tänker ha honom enbart till kel och tänker kastrera honom när han blir könsmogen sedan. Det skulle jag inte kunna göra med gott samvete om jag köpte en riktigt wienerfri teddy, för att det ju inte är så gott om avelmaterial.
Jag tyckte att jag var duktig när jag kom på det xP
Jättabra krav! Folk BORDE verkligen ta reda på mer om sin kanin (inte riktat till någon här :))
Ja. Själv är jag inte ett fan av teddysar pga hanteringen av dessa.
Försäljning av kaninerna sker lite hit och dit känns det som, barnfamiljer köper och det blir helt fel.
En teddyuppfödare (stor i teddyvärlden) fick själv klippa ner ett skräckobjekt från en barnfamilj, varav hennes egna kaniner var fäder till dessa.
Jag tror man ska vara mer norgann som uppfödare & försäljare med att förmedla till köparna, använd köparavtal. Och ska köparen ta kull på avkomma, informera och försök ge tips så det inte blir fel.
Jag anser att teddysar inte passar i barnfamiljer, ser allt för många skräckobjekt på korthåriga kaniner hur ska det då se ut med teddysar?
"Ryser med tanken av att djuraffärer ska kunna sälja dessa"
#25 Måste först rätta här. Det är jag som är teddyuppfödaren som fick klippa ner det stackars skräckobjektet. Men det är fel att det var mina kaniner som var föräldrar till kaninen. Hon som sålt denna kaninen hade avkommor från mig, varav hon sedan tagit kull på dessa och sålt vidare. Det var alltså en tidigare köpare av mig, som däremot tar mkt väl hand om sina kaniner, som sålt vidare till denna. Jag har inga som helst rättigheter att gå in på mina köpares avkommor och bestämma hem till dessa. Även om jag kommer med tiotusentals rekomendationer. Men min köpare gjorde en katastrofal felbedömning när hon sålde sin avkomma dit. Dessa felbedömningarna FÅR INTE HÄNDA! Det handlar om en kanins liv och lidande!
Tänk dock på att det inte har med barnfamiljer att göra detta. Utan problemet ligger i informationen som ges ut, och oseriösa köpare. Folk blir inte dåliga köpare bara för att de har familj och barn. Folk är oseriösa när de har ett ohällsosamt sätt att se på kaninerna, vilket gör att kaninerna blir lidande.
Teddykaniner passar verkligen inte i alla hem det är bara så det är. Jag har köpeavtal, och senaste åren har jag nästan uteslutande (över 90%) sålt till personer som redan tidigare visat sig ha teddysar och ta väl hand om dessa. Resterande 5% har haft eller har långhåriga katter, och sista delen är förtroendefolk.
Den teddyuppfödaren som säljer till djuraffär ska jag själv komma fram till och ta ett riktigt jävla allvarligt snack med. Var på utställningen för avvikande hårstruktur med Marianne och Maria (kända uppfödare inom kaninvärlden) i förrgår. Vi diskuterade mkt med många där om hur vi ska hantera teddysarna. För hanteringen just nu är helt vansinnig. Det finns ett fåtal bra uppfödare. Inte fler att jag kan räkna dem på ENA HANDEN. Det gör att all masstillverkning av "kelkaniner med teddypäls" smutsar ner alla oss andra. Folk ser dessa kaniner i kelfamiljer som inte fått tillräckligt med information, helt toviga och vansinnigt vanvårdade. Hur ska då folk kunna ta oss på allvar? Finns inte en chans att vi ska kunna komma vidare, om inte vi gör något åt dessa oseriösa teddyuppfödare.
Måste säga otroligt tack att du kom in och delger med dina åsikter! Det är detta vi behöver! Vi behöver fler än bara vi få som kämpar för att komma vidare. Vi behöver komma åt åsikterna och gå till botten med vad vi nu ska göra för att få bort dessa. Det ska inte vara okej att föda upp och sälja vidare på det sättet dessa uppfödare gör!
Ska tillägga att jag är på väg till läkaren nu vilket antagligen gör inlägget ovan osammanhängande. Men förhoppningvis är jag hemma i eftermiddag och kan reda ut det ordentligt :)
#25 Du kan inte dra barnfamiljer över en kam sådär. Det finns även de utan barn som inte sköter om sina djur och det är inte bara kaniner utan det finns många andra olika slags djur som också far illa i fel händer. Känner mig tyvärr lite påhoppad bara för att jag själv har barn, men till skillnad mot dina påhopp på barnfamiljer så sköter jag om mina djur. Bara för att en del har barn behöver man faktist inte vara en dålig djurskötare, tänk på det!
#27 Självklart! Går man och skaffar barn betyder inte att man tappar all kunskap vad kaniner heter. Däremot kan jag förstå att det kan vara svårt att hålla koll på pälsarna när man har en liten med kolik hemma ex. Men som sagt, går jag och skaffar barn nu, lär jag inte ta hand om mina kaniner sämre för det. Det är ju knappast så att alla uppfödare och utställare går barnlösa bara för att ha kvar sin kaninhobby ;)
#26, bra skrivet
var själv lite trött så blev lite krångligt. haha. Men somsagt, jag hoppar in med lite komentarer och tankar.
Var nyligen och besökte en barnfamilj som hade kaniner, en femårig överviktig vädurshona på 3 kg och i andra facket tre lejonhuvad/hermelin korsningar. burfacken var 100x30x30.
Kunskap? Kaninerna hade inte hö utan satt på kattströ och fick 3 dl hamsterblandning var istället.
Dessa var lejonhuvade med kjol, tovorna var stora..
--------------
Skräckobjektet som jag och trasdocka pratar om är ett annat.. En barnfamilj som flera år haft lejonhuvade vädurar och avlat hipp och happ på dessa (riktigt oseriöst) och sedan köpt teddysar, slutade det gott? Nja det vet jag inte om jag kan säga. De har nu avlat på teddysar med deras lejonhuvade och säljer vidare 4 veckors ungar bla.
Jag har själv bara träffat tre kelhem där kaninerna anses få alla deras behov tillfredställda. Två är hos köpare till mig. De flesta uppfödare som är seriösa lyckas få till de bra i kelhem, men däremot eftersom allt fler tar kullar hipp som happ och inte får dem sålda och skickar till djuraffär, säljer till vem som helst utan information mm, är dem som gör att kaninerna hamnar fel.
Detta problem finns på alla kaniner och även andra djur, men vill ta upp problemet KANIN eftersom det är detta som tas upp i denna tråd, att man vill att teddysarna ska bli seriöst. Det dumma är ju helt klart att teddysarna har en sådan päls som kan ge obehag om de hamnar i fel hem.
Ska ni sälja kanin? Åk hem till köparen, kolla framtida bur, och checka kunskapen av kaniner med denna. Har den tidigare en kanin? Kolla in denna. Finns det ingen möjlighet att besöka, kräv referens.
#29 No more comments att tillägga! ;)