Teddypäls - längd?
Om en teddyvädur har 3 cm lång päls på ryggen och 8 på resten av kroppen, räknas den fortfarande som helteddy då?
Pälsen måste vara jämnlång mellan rygg och kropp. Alltså har det inte med längden att göra, utan om den är jämnlång :) Den måste också ha längre päls på öron och huvud.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

okey. Jag uppfattade texten på teddyklubben som att den kan ha olika lång päls och att den helst ska va jämnlång överallt, men att den kan vara olika.
"Pälsen får ej vara kortare än 3 cm på kortaste stället och ej heller längre än 8 cm på det längsta. Pälslängden ska vara så jämn i läng som möjligt från nos till svans." (http://www.ericas.se/teddy/category/arbetsstandard.html)
Då har jag fått mig en "peking" här hemma då, Vide har fällt av en hel del, framförallt på ryggen men den är ändå inte kort kort.
Tack för svaret, då var det utrett *ler*
Ahaaa, nej jag får gå in och ändra det så det inte missuppfattas :) Det som försöker förklaras är att pälsen på öron och ben sällan är lika lång och fin som på kroppen. Den brukar vara som kortast 3 cm på öronen och benen (och bör vara). Men jag kan förtydliga genom att det menas med öronen/ben där :)
Sedan är det inte självklart bara att pälsen är lång som äre grejen med teddy. Det är en pälsvariant som skiljer sig från angora och fuchs med. De lejonen (peking) får ofta också väldigt mkt täckhår precis uppe på ryggen där de börjar fälla av. Vilket man då kan börja misstänka när man ser att "hum, det är nog ingen teddy jag har framför mig":)

Då hänger jag med! ;)
Det är lite lurigt det här med teddypäls när det kan ta så pass lång tid innan de fäller av… Min Vide fyller strax 1 år.. och har fram tills alldeles nyligt har jag varit helt bombis på att han skulle vara teddy (såldes som teddy också) men nu har han som sagt börjat fälla av.
Har en "peking" hane som fällde av både på rygg och i ansikte tidigt och han har som du säger väldigt mycket täckhår uppe på ryggen medan han är mycket bättre pälsad (även om han inte är teddy) på resten av kroppen.
#4 Ja det är det som är det dumma när folk blandar in lejon i aveln. Däremot kan man ju genom att gå bak i stammen gå och titta och se om risken ligger att det blir ett lejon. Två teddy kan inte få ett lejon. Har men däremot två lejon eller en teddy och ett lejon finns alltid risken. Men lika trist varje gång när det händer tyvärr :( Man litar ju på att sin uppfödare ska veta bäst.
På tal om ålder att fälla av, jag har en vän som har en kanin som inte fällde av och blev lejon fören vid 2 år! Hon hade misstänkt det länge eftersom i hennes kull hon fick när hon parade kaninen + ett lejon, så fick hon väääldigt mkt lejon och lite teddy. Men inte fören nu i våras fällde hon av.

Kan två teddysar få en peking då?
Och min teddy har lite längre päls långt upp på örat, men nere på örontippen är pälsen helt slät, som på en dvv tex..
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#6 Nej två teddysar kan aldrig få en peking. Någonsin.
Då är hon inte lika välpälsad helt enkelt :) De riktigt välpälsade har lång och tät päls på öronen hela vägen ut :)

#5 Du kanske kan reda ut detta med "peking" åt mig lite mer…?
En del säljer ju "pekingar" som teddyvädurar/teddydvärgvädurar fast säger att de har pälstypen peking. Andra hävdar att peking = överpälsade lejon och som jag förstått det är det vad som egentligen är det rätta och benämningen "peking" finns egentligen inte. Kan jag då säga att mina "pekingar" är lejonhuvade dvärgvädurar? Trots att det finns teddyvädurar (alltså riktiga teddysar) bakåt?
Detta må vara en korkad fråga men jag tycker det blir så rörigt när alla säger olika…!
#13 Klart kan jag göra ett försök! :)
Det viktigaste och största beviset för att peking är lejon och inte teddy är att två peking kan få teddy (men mest lejon självklart i utfallet), medan två teddysar aldrig kan få annat än teddysar.
I lejonaveln har man under alla åren alltid till och från fått teddylejon (skilj dessa från de renavlade dvärgteddysarna). Medan man i teddyaveln aldrig någonsin fått lejon så länge man inte blandat in något "skit" själv i leden.
Om man har det i bakhuvudet blir allt annat så självklart :) Man kan ju alltid testa själv och se! Ta två stycken "peking" och para dessa och se utfallet. Får man bara uteslutande teddysar är det "teddypeking". Får de däremot mest peking och någon teddy, är det lejon :)

#14 Tack! *bugar och bockar* 
nu fattar jag med! :D
Men om en kain föds och ser ut som ett lejon kan den vara teddy ändå och sedan växa ut pälsen? eller förblir peking peking även om den blir teddy sedan?

En "peking" kan inte bli teddy sen… den kan fälla mer men inte "plötsligt" få längre päls…
#14 Men nu blev jag jättevirrig >.< Som exempel så tar jag min tingade kanin Xenon's syster Argon, som har visat sig vara lejonhuvad, men du säger att två teddysar aldrig kan få en lejonhuvad. Jag tar förgivet att Cherry är renrasig teddy eftersom hon kommer från dig, men betyder detta att Jinx är lejonhuvad? För han "är" ju onekligen en teddy han också..eller? O.o
När du säger "två teddykaniner kan aldrig få en lejonhuvad" så menar du endå att två teddysar varav en kanske har en lejonhuvad i släkten fortfarande kan få en lejonhuvad..? Eller är en teddy som har en lejonhuvad kanin långt bak i släkten ingen riktig teddy…? O.o

#18 Jag tycker inte att Jinx ser ut att vara teddy på bilder jag sett här. Han ser (för mig iaf) ut att vara lejon/peking och eftersom han fått avkommor som blivit lejon/peking med en teddy så lär han inte vara teddy.
#19 Jag tittade runt lite (tex på tråden "Färgbackens" här på teddykaniner i fokus, och på färgbackens hemsida) och Jinx pappa ser ut som en renrasig teddy(riiktigt fluffig och massa päls överallt), men hans mamma har tydligen blivit såld till någon här på teddykaniner i fokus som en teddy men visade sig vara tydlig peking…
Men jag tycker endå att Jinx ser mer ut som teddy än peking, fast jag måste ju tillägga att jag är total nybörjare på det här med teddykaniner och inte har n¨ågon erfarenhet av pälskvalitet alls.. >.>
#18 Förlåt Lollo, men nu lägger jag mig i här och svarar
Cherry är efter Nala och O'Boy om jag minns rätt? Och O'Boy är teddy iallafall och Nala är jag lite osäker på.. Men fick svaret av Lollo nedan ^^,
Men bara för att systern till din tingade kanins syster blev lejon så behöver det ju inte vara så att Jinx är lejonhuvad för det
Men som sagt kan ju två teddysar inte ge lejon, så någon av föräldrarna måste vara lejon för att kunna ge lejon.
Vill inte smutskasta någon när jag säger såhär!
Edit: Jag har ändrat i min text några gånger nu, men det var för det inte lät bra ;)
Oj mkt frågor att svara på :)
För det första är varken Cherry eller Jinx teddysar. Cherry är korsning och absolut inte ren teddy. Hon är efter min gamla Nala som var 25% fuchs och 75% teddy. Och min O'Boy som är helteddy. Nala var en av de få jag hade kvar efter resterna då de inte fanns några teddysar att få tag i knappt. Dvs. vi blandade in fuchs för att ha nytt avelsmaterial :) Dock visade det sig vara helt värdelöst i aveln, men det är en helt annan sak ;)

#20 då har du förklaringen där, mamma är (enligt Tarja) inte teddy :)
För att förtydligare YTTERLIGARE en gång till.
TVÅ TEDDYSAR KAN ALDRIG FÅ ANNAT ÄN TEDDYSAR, OAVSETT VAD SOM LIGGER BAKÅT I SLÄKTEN. SPELAR INGEN ROLL OM HELA SLÄKTEN ÄR LEJON.
:)
#24 Bra! Jag tror nästan att vi skulle behöva nåla en tråd och skriva om att två teddysar aldrig kan få någonting annat mer än teddysar *fniss* 
#25 Blir smått fundersam när man får skriva saker 48 000 gånger innan folk faktiskt läser och tar in det man skriver :P

Problemet ligger nog mycket i att folk hävdar att:
1. Det finns något som heter Peking
2. Peking är en pälstyp och att en peking fortfarande är en teddyvädur
Trasdocka, du kanske kan skriva en artikel om detta med skillnad mellan "peking"/lejon/teddy och nåla?
#26 Jag kan inte annat mer än hålla med, många uppfödare skriver ju just "peking" och jag brukar säga till att det är lejon de har och inga pekingar men de säger strängt emot att det är fel, så visst de får tro vad de vill när de vägrar ta åt sig
Och det värsta är ju att de säljer sina kaniner som pekingar och så avlar folk vidare på deras pekingar men säljer som teddysar osv.
Edit: Nu kom Tarja på ytterligare en sak att säga som gör henne frustrerad, det är när uppfödare säger att om man bara avlar på helteddysar så blir pälsen bedrövlig och att man emellanåt måste blanda in, som många säger "pekingar" så pälsen blir bra igen.. >.<
#27 Tror som du :)
#27 Jo absolut! Jag kan helt klart sätta mig och skriva något någon dag :) Nu har jag precis kommit hem från utställningen för avvikande hårstruktur i örebro som jag varit på tills nu. Åkte från sthlm kl 5 i morse så är sisådär laaaagom trött kan jag ju säga! :) Men aj aj aj så otroligt man har med underbara kaninmänniskor och vackra kaniner en hel dag!

Jag har haft skitsvårt att få ihop allt detta själv, men nu börjar det sjunka in… och nu kan jag faktiskt inte förstå varför sååå många vill hålla fast vid att det finns en sämre pälsad variant av teddy, dvs "peking". Det är ju egentligen alla uppfödare som hävdar det som gör det hela så ini nordens rörigt! Tänk var enkelt om alla bara accepterade att pekingar är lejon… för de är ju trots allt inte teddysar vilket egentligen, om man tänker efter, är helt solklart…

#29 Okey, du behöver väl inte skriva den nu på stört då
*fniss*
#30 Ja precis! Det är ju solklart om man bara kan se faktan. Istället för att sitta och inbilla sig något som inte finns där. Det är egentligen rätt hemskt att det är så många som kallar sig uppfödare och duktiga i sin ras när de inte alls kan något om det de avlar på. Som köpare tror man ju på sin uppfödare och säljare. Om då uppfödaren säger att kaninen man köper är en "pekingteddy", inte skjutton ifrågasätter man då om uppfödaren har rätt eller ej. Utan man accepterar det och tänker att självklart vet uppfödaren bättre än en själv. En uppfödare ska enligt mig vara någon man kan vända sig till vid problem. En mentor som vet och vill ta reda på och hjälpa sina köpare så bra det bara går. Annars förstår jag inte riktigt alls varför man säljer kaniner, om man inte vill ha kontakt och uppföljning på sina avkommor och köpare. Man vill väl ändå komma FRAMÅT i sin avel och inte BAKÅT? Så varför sätter man då på sig skygglappar och vägrar lära sig något?
Mysterium säger jag bara…

Jaa, det är verkligen jättekonstigt!
Visserligen tror jag att pengar också har ett finger med i spelet… bara ordet teddy finns med är det mer attraktivt av nån underlig anledning. Samtidigt om det nu är för pengarna man avlar så gör man det ju av helt fel anledning och man kan dessutom då välja att satsa på enbart teddy och skippa att blanda in lejon/"pekingar" så har man det problemet lös…
#33 Jag har verkligen ingenting att tillägga. Du sa allt precis hur jag tänker rätt till punkt och pricka!

Jag har inga teddysar nu, men jag kommer hänga här på forumet i alla fall för såna här diskussioner är nyttiga! :)
#35 Du är så välkommen så att diskutera och hänga här för det :D

Man tackar och bockar *ler*
vad bra med en artikel om peking/teddy tycker detta verkar otroligt bra :)
#38 Dock kommer jag skriva Lejon/teddy, för att kasta bort det idiotiska uttrycket peking :)
Okej, nu känns det som om jag förstår! :P Men jag håller absolut med om att det är nödvändigt med en artikel i dethär ämnet så att inte stackars Lollo till exempel blir alldeles överhettad av att svara på samma frågor om och om igen! ;D
Jag menade såklart inte att ställa samma fråga igen i mitt första inlägg, utan bara försöka utveckla den för att få svaret ännu tydligare för att jag skulle förstå xP Det var inte meningen att tjata.
Och sen vill jag bara göra tydligt att jag inte är "orolig" för att Xenon ska fälla av och bli lejon, för jag vill i första hand ha en kanin och i andra hand en teddy. Och eftersom jag inte tänker avla på honom överhuvudtaget så spelar det inte så stor roll. Dessutom så tycker jag att Madeleine har gjort ett så bra jobb med att pyssla om sina små bebisar så jag är alldeles utmärkt nöjd med min Xenon och litar fullständigt på att han kommer bli världens bästa kelis till mig. :)
#39 aha jo det är nog bra :)