Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 1810 ggr
AnimalLover
0

Varför fel med wienertkn ?

Jag har en fråga bara , Varför tycker vissa att det är fel att avla på wiener teddysar ? jag ser inget fel med det. Ungarna blir ju bara hemskt söta! :)

AnimalLover
0

Sen tycker jag att det är hemskt kränckande när nån säger : Jag vill inte sälja till dig för jag säljer endast till wienerfri avel ..

Hopi
0

Jag undrar oxå varför det är "fel".. vore jättebra att veta orsaken.

AnimalLover
0

#2 precis

Hopi
0

Jag tycker ju att svarta med vit bläs och blå ögon är så grymt snyggt!! Flört

AnimalLover
0

#4 tycker jag med! :D

Hopi
0

#5 Hoppas att vi får nåt svar på detta med wiener! Är ju lättare att acceptera om man vet varför..

Trasdockaa
0

För att det är ett rent HELVETE att få bort wiener på sina rena led. När man kämpat med att få sina rena led vill man absolut inte att de hamnar någonstans där de blandas ut igen. Och om man nu tycker wiener är så fint, varför tar man då illa upp när man nekas att köpa en wienerfri? När det finns ca 20 stycken konstaterat wienerfria i sverige, och flera hundra wienertecknade. Ska tillägga att jag aldirg någonsin nekar någon utan att förklara anledningen i detalj. Så det är inte mig du blivit nekad av iaf.

Säg att du får en kanin som är helt perfekt i kropp, päls och temperament och den ser helt perfekt ut i helheten. Du ställer ut denna kanin och får 96 poäng! Du är helt överlycklig! Du lyckats trotts alla odds även få tag i en 95.5 som du importerar dyrt från tyskland. Veckorna går och äntligen får du ungar mellan dessa två högpoängare. Ungarna växer upp och jäklar så snygga de är! Du anmäler de fortast möjliga till utställning och ställer ut dem. Du får fullpott efter fullpott på dem. Så upptäcker dommaren plötsligt att de har en vit klo, just på grund av wiener. Och kaninen är nollad för alltid Du får börja en lång process med att ta reda på om det antingen din hane eller hona som bär på wiener. Testpara och testpara. Och du inser förkrossat att det är din 96:a som är wiener, och du måste ta denna helt ur avel.

Ja visst är det underbart vackert med wiener! Men i renavel är det ett rent helvete.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Saphir
0

jag säljer endast till wienerfri avel men jag menar ingenting illa med det, det är som Trasdockaa säger det förstör mycket i renavel. Men visst är dem vackra

AnimalLover
0

#7 någon som blev lite suuuur ? ;) . Fick endå ej svar på min fråga. jag undrar varför den färgen måste åka bort för att den ska få bli godkänd ?

mingopingo
0

#9 Tror inte Lollo är sur. Hon jobbar hårt för att få teddyväduren godkänd och är bestämd med sina mål!

Wienerteckningen är inte en färg utan en teckning. Och ja den kan ALDRIG bli godkänd! Det kommer en artikel om det.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Trasdockaa
0

#9 Jag är inte sur för att jag inte använder smilys i inläggen.

Du fick svar på din fråga. Du frågade inte vad som behövs för att färgen ska bli godkänd. Kolla en gång till vad du skrivit.

Och wienerteckning är inte en färg. Det är egentligen inte ens en teckning. Det är ett anlag. Läs artikeln om wienerteckning så förstår du mera.

AnimalLover
0

jag har en wiener brokad hona , henne ska jag avla med. jag ser inget fel i det anlaget . och jag tycker bara att det är välldigt löjligt att teddyn ej kommer bli godkänd förens den är wienerfri

AnimalLover
0

#12 Jag kan ju säga att jag tänker kämpa emot för alla som försöker få bort denna fina teckning.

mingopingo
0

#13 Varför inte acceptera att det finns dom som vill ställa ut teddyväduren på riktiga utställningar? Det är ju ingen som säger att det inte får finnas keldjursavel på teddyn också? Där man kan avla fram fina wiener! För jag håller med, tycker att wiener ofta är fint och har själv egna wienertecknade.

Men samtidigt vill jag gärna se teddyn som en godkänd ras. På så sätt får fler människor upp ögonen för rasen ju.

Trasdockaa
0

#12 Det är knappast vi som bestämt. Om det är den åsikten du vill få fram är denna tråd helt meningslös. Det är kaninavelsföreningen och nordisk kaninstandard du ska ringa och kontakta isf.

Wiener kommer ALDRIG bli godkänd, bara att inse och ta det därifrån. Vill man avla på det så gör det. Men bli då inte heller irriterad på folk som inte vill det.

AnimalLover
0

#14 därför att jag tycker att det är så grymt lööööööjligt …. Sen kämpar dom nog inte så mycket som det låter . det enda man kan göra är att avla med sånna utan wiener anlag. det är inte så jobbigt ;)

AnimalLover
0

#15 jag blir inte irriterad på folk , du därimot verkar välldigt irriterad med alla dina svordommar i ditt ena inlägg.

mingopingo
0

#16 Så du tror att det bara är att avla på synligt wienerfri och så blir de bra rastypiska kaniner av det? Ta reda på fakta innan du säger sånt…

Trasdockaa
0

#16 NU blir jag däremot upprörd! När du inte har en aning om hur mkt jobb det ligger bakom detta avelsarbete ska du inte heller uttala dig.

#17 Hahahah! Jadu, ska vi alla försöka räkna alla svordommar? Noll… noll… noll…? Oj så många! *fniss*

AnimalLover
0

#18 nej . man avlar med kaniner som inte har wiener anlag. jag kan vlldigt mycket fakta redan :)

AnimalLover
0

#19 gud vad du är löjlig. ärligt sluta upp med att verka så bra på allt. Du är inte bra på nått! bara bra på att vara grymt löjlig

Trasdockaa
0

#20 Tydligen inte. Med tanke på att du måste ha minst 20 avkommor för att komma upp i ett arbetsvärde av 95%.  Vilket är ett jäkla jobb. Du borde läsa på bra mkt mer innan du kommer med påståenden med att det är lätt och löjligt.

AnimalLover
0

# 22 det ÄR lätt , Det ÄR löjligt!. Vad ska jag läsa på om ?! det fins inget att läsa om. jag ställde en jäkla fråga men på 22 inlägg har jag inte fått ett enda svar

Trasdockaa
0

#23 DU har fått svar på alla dina frågor. Om du inte orkar läsa igenom dem och förstå dem är en annan sak. Men svaren har du fått. Denna tråd kommer låsas om den fortsätter utan mening.

mingopingo
0

Snart låser jag eller Trasdockaa tråden. Så lugna ner dig om du fortfarande vill disskutera!

Vad är din fråga? Ser ingen obesvarad.

AnimalLover
0

min fråga  var : Vad är det för FEL att avla på wiener ? jag fick ETT svar där det stod vad som händer ifall en dommare upptäcker det på en utställning. jag snackar inte om utställningar.

mingopingo
0

Det beror på från vilket håll man ser. Utställningsmässigt så är de fel för att de kan dyka upp hur som helst. Det måste du också förstå att om man har fött upp en perfekt kanin som är så bra men så visar de sig att han har en vit tå. Då får man börja om från början.

Till sällskap och keldjursutställning är de inga som helt problem.

Trasdockaa
0

#26 Det är det som är felet. De förstör genom att ge vita klor, vita hår, melerade ögon, etc etc.

Om du inte brydde dig om utställningar skulle du sagt det. Varför man inte ska avla på wiener utanför utställningar är en helt annan sak. Om man avlar på wiener till kel gör inte det minsta. Det kan man gott och väl göra om man vill. Till hoppning exempelvis. Bara man har ett vettigt mål med sin avel.

AnimalLover
0

Tack för svar!, Jag hade ju bara tänkt föda upp till kel .. Men , eftersom att teddy ej är godkänd , då kan man väll inte ställa ut i rasklass ?

Trasdockaa
0

#29 Nej men det är precis det som är vårat mål med wienerfri avel. Att komma fram till ren rasavel. Få rasen godkänd enligt nordisk kaninstandards nästa upptagning.

[Wera]
0

#21 Om jag får säga det själv, så är det du som är löjlig. Vrf påstår du att "Trasdockaa" inte kan någonting? Hon kan en hel del ska du veta! Betydligt mkt mer än dig när det gäller färg, avel och vård.

#16 Tycker du det är lätt att hitta fina, bra pälsade teddysar utan wieneranlag? Ytligt är det lättare men man vet ju inte om de har anlaget för än de är testparade flera flera gånger! Det är inte så lätt som du tror. Skrikandes

Tycker du fått svar på dina frågor nu Glad

TereseE
0

#0 Eftersom wienerteckningen kan se ut precis hur som helst så går det inte att skriva en standard för hur en utställningsmässigt snygg wienerteckning ska se ut, därmed kan dessa inte ställas ut.

Mantelteckningen däremot som är godkänd, finns det riktlinjer för hur den ska se ut och då kan dommarna bedömma om en kanin har bra eller dålig mantelteckning samt poängsätta den.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Hopi
0

Vad jättebra att få svar på sina funderingar!!! Har funderat på det här ett tag, när jag har läst här om wienerfria hit i dit. Flört Jättebra att det kämpas för att få Teddyvädur som en egen godkänd ras! Men ännu är det väl ganska få som verkligen jobbar för detta kan jag tro?

Som sagt, wiener kan ju avlas för kel ändå, utan stamtavla (sen om teddyn blir godkänd menar jag.)

Tack för svaren!!!

Hopi
0

Tänkte på en sak.. Då kommer det bara att finnas blåögda som är vita sen då eller? (som är godkända)

Tarja
0

#34 Jo, det är väl sant, men då får nog medlemmarna hålla bättre ton, så trådarna inte spårar ur..

[Wera]
0

#36 Nej det finns ju vit rödögt också.
Och om du menar som har vitt på sig också finns ju manteltecknat sen också, ännu finns det inte på teddy men i framtiden så.

Tarja
0

#38 Vit blåögd kommer också att finnas :)

[Wera]
0

#39 Jo vet, men hon skrev ju redan "Då kommer det bara att finnas blåögda som är vita sen då eller? (som är godkända)" i #36 Glad

Tarja
0

#40 Missade det :)

Hopi
0

Ja, jag menade om det kommer finnas några blåögda godkända. Flört Om det bara är dom vita som godkänns om dom har blå ögon?

Det blir ju ibland nån född i en kull ex hermeliner, som har nåt vitt hårstrå, som då inte går att ställa ut. Men då säljs ju den ungen utan stamtavla. Men dom slutar ju inte avla med dom föräldrarna för det.. Men det kanske inte är lika "farligt" när det redan är en godkänd ras. Bara så att man INTE avlar på den som har nåt vitt hårstrå. ;)

Jag är inte uppfödare, men tycker det är intressant att lära sig mera om allt möjligt ändå. Så ursäkta om det är dumma frågor osv..Tungan ute

[Wera]
0

#42 Ja, den färg som är godkänd med blå ögon är bara vit. (Vit blåögd) är den enda ^^

Hopi
0

Tack Wera! :)

Trasdockaa
0

#42 Den uppfödaren bör verkligen inte avla vidare på de djuren. Visserligen kan det vara så att uppfödaren är säker på att sina djur är rena och på så sätt kan det också vara en skada (vita hår bildas efter ärr). Men annars bör uppfödaren verkligen inte avla vidare på föräldradjuren. Så länge det inte är vit bö avel så klart.