Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1735 ggr
[Niike]
0

Dålig unge!

Lägger upp en tråd här också ifall någon kunnig person skulle sitta här inne och inte se tråden jag lagt upp på kanin.ifokus.

Min 8 v gamla teddyvädurshane har blivit dålig under natten. När jag tänker efter var han ovanligt lugn igår, men han har blivit dålig snabbt under natten. Hittade honom liggandes på ena sidan i morse. Ringde vetten och dom sa att det inte var någon idé att ta in en sån liten unge och sätta dropp, det enda jag kunde göra var att isånafall ta in honom och försöka få i honom vatten och hålla honom varm. Annars avliva honom.
Har suttit och tryckt i honom vatten nu vilket han tar emot, han "tuggar" i sig det så man ser att han vill ha det. Han är slapp i kroppen och har inte mycket ork.
Finns det något annat jag kan göra eller är det bara att avliva som gäller? Vill inte ge upp..  Har som sagt ringt veterinär redan så hoppas verkligen inte jag bryter mot reglerna nu. De säger att de inte kan göra något.

Har även fått i honom tomatpuré utspätt med vatten nu vilket han mer än gärna äter. Finns det något annat man kan ge?

Trasdockaa
0

Ge honom druvsocker, tomatjuice och socker-salt lösning och massera magen. Det är det absolut viktigaste vid små bebisar som blir dåliga. Ofta beror det på att de fått i sig för mkt torrfoder (pellets) som svullnar, samtidigt som de fått i sig för lite vatten.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[Niike]
0

#1 Druvsocker ges det direkt som det är? finns det något alternativ ifall vi inte har det hemma? Sockersaltlösning, hur mycket blandar man?

Trasdockaa
0

#2 Druvsocker tar du och blandar i vattnet. Jag har inte receptet här på socker/salt lösning utan har fått det förr från veterinären, och en gång även köpt färdig från apoteket. Det viktiga med tomatjuicen är att den motverkar ungdjursförlaming som beror på kalium eller kalciumbrist (kommer inte ihåg vilken).

[Niike]
0

#3 Druvsocker hade vi tyvärr inget.
Okej, det hjälpte dessvärre inte så mycket. Du har inte en chansning på hur mycket det rör sig om? 1 krm salt + 1 krm socker med 1 dl vatten? Måste det vara druvsocker i den lösningen eller går det bra med vanligt socker där? Mycket frågor nu, är jätteglad för den hjälp jag får <3

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch, jag vet inte om jag ska ge upp eller vad fan jag ska ta mig till .. Har suttit sen ungefär kl 12 idag fram till typ nu och gett vatten, tomatpuré, masserat magen, sedan lite senare även socker/salt lösning, lite hövatten, masserat magen, masserat magen, masserat magen…. Det enda han har gjort är att kissa i floder! Inget bajs. Finns inte något som skulle göra mig gladare än lite kaninbajs nu..

Nu ligger han i en låda med tidningspapper och filtar och bara vilar.. Fortfarande slapp i kroppen.. Vad ska jag göra, är helt söndergråten och vill inte ge upp det lilla hopp jag har kvar =(

teddykaniner
0

Ojdå!

Sådär var min ena teddydvv unge också. Satt med honom en hel dag och han var sådär slapp och inget ork i kroppen. Inga goda nyheter jag säger nu, men han gav upp och somnade in.. Hoppas att din lille skulle klara sig! Skrattande

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Wera]
0

Vrf ingen idé att ge dropp till ungen hos veterinären? Det verkar ju aldrig vara "någon idé" när det kommer till ungar hos veterinärer…
Vet inte alls vad man kan göra.

Jetaime
0

Kan du inte åka till vet så dom kan kolla på honom?
Det är otroligt svårt att veta vad man ska göra.. hoppas det finns någon bra lösning.. men vad du än gör så kommer det vara det bästa, men jag vet att det är svårt… <3

[Niike]
0

#6 Jaa, får hoppas det :(
#7 Ja du säg det.. Det är väl så att i de flesta fallen är ungen för liten och svag för att klara sig. Eller nåt.

[Niike]
0

#8 Får kolla hur läget är i morgon.. Är han sämre kommer jag pappa få avliva honom, är han bättre men ändå dålig kontaktar jag vetten igen.
:(<3

mingopingo
0

Hoppas lillkillen blir bättre!

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Trasdockaa
0

Ge inte upp än! Det finns många som efter ett dygn med precis vad du gjort faktiskt återhämtat sig! Självklart kan det gå åt andra hållet med, men du förlorar inget på att försöka gumman!

[Niike]
0

#11 <3
#12 Tack, det är sånt där man vill höra <3

[Niike]
0

Har så j*vla bra nyheter att ni inte kan tro det!
Han är så mycket bättre! Har bajsat, dock fastklibbat i rumpan, men han har i alla fall bajsat! Han har vänt sig om i lådan och "sitter" nu upp eller jaa, ligger med huvudet mer uppåt och tassarna indragna under sig lite som en katt om ni förstår.
Jag är så sjukt glad, men man får väl  inte hoppas på allt för mycket, han kanske blir sämre igen. Men det är iallafall helt otroligt hur mycket han bättrat sig under natten, och det är skönt att se att det jag slet med i nästan 12 timmar i sträck hjälpte !! =)

Trasdockaa
0

#14 Grattis gumman! Håller alla tummar och tår för dig!

Jetaime
0

#14 härligt! hoppas det fortsätter lika bra nu <3

Tarja
0

#14 Jättebra gumman! <3
Säger som Lollo, vi håller alla tummar, tassar och tår för att det fortsätter lika bra för lillkillen! :)

Twinklys
0

#14 Åhh, vad bra att han verkar må bättre! <3

teddykaniner
0

Åh så bra att han verkar må bättre…!

Med vänlig hälsning,
Jenny

chocomian
0

Vad skönt att höra! :)

*håller tummarna stenhårt*

[Niike]
0

Tack! :D Era tumhållningar hjälpte - han mår finemang. Just nu sitter han o äter hö och gren för fullt. Mitt lilla hjärta.<3 Jag var så nära att ge upp, men nu sitter han här och är sötast i världen och mår hur bra som helst.

Tack för all hjälp och allt stöd.. Att ni fick mig att fortsätta fast det kändes totalt lönlöst.. Tacktacktack! <3

Trasdockaa
0

21# Grattis gumman! Så skönt att höra! :) <3

[Niike]
0

#22 Tack <3 :D