Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 3016 ggr
[Wera]
0

Pekingar, välkommna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter och funderar här om pekingar.
Det här är ju en sajt för teddykaniner. Men hör pekingar hit då? _Inget dumt mot pekingarna.
_Men om pekingarna är välkommna, varför skulle inte lejonkaniner vara välkommna? Bara en fundering efter som peking är mer som en välpälsad lejon och inte teddy, enligt min åsikt.

Så vad tycker ni?

[Niike]
0

Men peking har ju teddypäls? Så länge kaninen har teddypäls borde den vara "välkommen" här, tycker jag, men det är ju inte jag som bestämmer här =)

Trasdockaa
0

#1 En peking har ingen teddypäls! :O En teddy har lång päls över HELA kroppen! Det är det som skiljer en teddy från en peking, att peking INTE har teddypäls :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[chriistina]
0

Pakk känner sig välkommen fast han är "Peking", haha
Titta på bilden, han är ju teddy (A)

Jetaime
0

#3 Exakt! fast louise går inte riktigt med på det när jag försöka förklara.. ;)

[Niike]
0

#2 Vad har peking för slags päls då? ;) Trodde peking var en teddy med kort päls på ryggen t ex.
Som Pakk. Han ser ju helt klart ut att ha teddypäls?

Trasdockaa
0

Jag anser att en kanin som inte matchar arbetsstandarden på en så viktig punkt som teddypäls på hela kroppen inte är teddy. Oavsett om det är på ryggen den är kort, eller ansikte, eller öronen. Sedan går det ju ej att säga något fören teddy är en ras. När hela grejjen med teddyvädur är att den SKA ha päls på HELA kroppen, förstår jag inte varför man ska envisas med att säga att ens kanin som inte har detta är teddy. Var stolta över era pekingar istället och låssas inte att de är något annat ;)

[chriistina]
0

#6 Jag har dock aldrig sakt att jag inte är stolt över min Pakk. Och brukar påpeka noga han har kort päls på ryggen.
Han är ju ändå den finasta som finns <3
Men alltså i min värd är han mer långhårig än korthårig och kommer fortsätta att känna sig välkommen här va ni än säger, så det så :)

Trasdockaa
0

#7 Klart han är med långhårig än korthårig, det ser vem som helst ;) Men mina angoror var mer långhåriga än mina teddysar, de gör dem inte till teddysar ;)

[chriistina]
0

#8 Nej, men de är ju en helt annan ras. Pakk har iaf teddy i stammen, någonstanns, eftersom där kom teddysar i kullen.

Trasdockaa
0

Nej det är inte en helt annan sak då de i Holland blandar in angoror i teddysar,dvs. det är inte så knasigt som folk kan tycka det låter i första taget :)

En kanin som gett teddy gör kaninen inte till teddy, utan TB (teddybärare). På samma sätt som en dvv med rexanlag inte är rex, utan RB (rexbärare). Även om det är mkt rex bak i stammen och kaninen ger rex med en rexad kanin. Pakk gav teddy med en teddypälsad kanin, men vad jag förstod av Hanna vart det flera lejon än teddysar i kullen. Jag har dock aldrig varit med om att två fina teddysar fått lejon/peking *funderar* Någon annan som har?

Två lejon kan även dem få teddypälsade ungar i sina kullar, så det behöve inte ligga i stammen för det. Det säger många stora lejonuppfödare. Dock har jag inte sett många av dessa med riktigt lika bra kvalité som de renavlade teddysarna tyvärr. Verkligen synd eftersom det annars hade varit toppen att använda de rena lejonhuvade i aveln not renavlat -.-

Sedan är ju frågan vart gränsen ska gå. Jag anser som domarna och lejonuppfödarna att pekingar är inte teddy, peking är välpälsade lejon helt enkelt som inte skulle gå igenom på utställning :)

Sedan är ju frågan varför så många vill kalla sina pekingar för teddysar? Vad tjänar man på detta? Är teddysarna mer eftertraktade? Värda mer pengar? Det är uppenbart att de inte är teddypälsade då definitionen på teddy är lång päls över HELA kroppen. Är det att klassa in dem som dåliga lejon som skrämmer folk? Eller att de kanske behöver få igång något eget? Pekingföreningen? ;)

Sen ska väl kanske tilläggas att jag absolut inte har något emot varken lejon eller teddysar. Men för mig är det helt oförklarligt hur det kommer sig att folk vill kalla sina kaniner för något de inte är. Men kanske beror de på de oseriösa uppfödarna som spottade upp korsningar mellan teddy och lejo/peking både hit och dit för några år sedan som de kallde teddysar *suck*

[chriistina]
0

Men om vi nu säger att Pakk är lejon. Var sjutton är hans man!?
Han har ju minst 3-4cm päls på vissa delar av benen. Huvudet är gämlångt och när pälsen är utväxt skulle jag gissa den ligger på runt 5-6cm i huvudet, men just där manen ska sitta är den varken längre eller kortare, kanske ev något kortare.
Jag får han liksom varken in i teddysarna eller lejonens mall. För jag skulle inte tro han skulle va välkommen hoss lejonen även om han va renrasig för de vill inte ha så mycket päls.

Ja men som Gucc, henne kallar jag korthårig, ev lejon då hon fällt nästan all päls som va lite längre.
Foxy, Pakks mamma, måste ju vara lejon? Så vist finns det i stammen också. Men för mej är Gucc mer lejon och Pakk mer teddy.

Jag tror många vill kalla just peking för teddy pga av pengarna.. tyvärr. Men för mig är det mer att han är mer lik en teddy. Jag avlar inte eller så, just pga av hans päls! Hade den vatt helt teddy hade han inte kastrerats. Men jag ansåg inte att han hade något att ge och besluta att ta han ur avlen.
Men jag kan inte kalla han korsning i heller, det låter så fel… sen kanske det är rätt, men inte i mina öron…

Trasdockaa
0

#11 Härligt Christina! Precis denna härliga diskussion jag ville ha! :) Vettig och genomtänkt in i minsta detalj :)

Det du menar med man är svårt. Lejonen är fortfarande i startgroparna även fast det är nu flera år sedan de godkändes. De har problem med att hålla manen precis runt huvudet utan att de kommer mitt i ansiktet, och folk rycker all behåring från sidorna (vilket lurar folk att tro att lejonen ser ut så från början).

Det är verkligen svårt med peking. Detta problemet beror ju på i grunden att folk korsar mellan lejon, teddy och peking. Det hade inte varit några problem om man höll lejon för sig, peking för sig och teddy för sig.

Som du säger är Pakk otroligt fin, och framifrån ser han verkligen ut som en teddy! Men sedan får man dra en gräns någonstans. Även om det är svårt att hitta den när det är känslor inblandade. Jag tycker helt klart att det vore bättre för alla pekingälskare gick ihop och stöttade varandra så att de känner att de faktiskt inte är midre värda bara för att de är mindre pälsade. Stolt peking!! :)

Hur kommer det sig att folk vill kalla sina teddysar för peking för pengarna menar du? Har du upplevt de själv? För mig tycker jag nästan peking kan vara det optimala för många människor. Just eftersom de ser ut som teddysar, har dess underbara temperament, men inte har samma (ibland) tuffa pälsvård.

[chriistina]
0

Svarar snabbt nu för ska strax iväg igen ^^

Men pengarna iaf… Jag upplevar det som att folk vill ha helpälsade och betalar bra mer för det. Kanske för att ingen avlar på just peking? Ingen driver den "rasen" framåt och kallar dem då teddy för att "lura" på okunniga. Hade folk verkligen sakt att det va korsningar så hade de misst all sin "status".
Svårt att förkla vad jag vill ha fram. Men jag upplever det som att folk värkar tro de kan ta ut mer för dem om det är teddy. Kanske för där är fler som driver den och verkligen sattsar?

Kan bara hålla med där. Peking är en väldigt bra pälsslag för många.
Men det värkar lite som folk vill förneka deras kaniner är peking. Jag skulle aldrig lura i någon att en kanin som är peking kan gå i teddyavel.
Att jag skrev att Pakk va teddy i början va ju mest för jag kommer skriva om han här även om han är peking. För mycket här om päls och sont kan även va nyttigt att veta för de som har kort päls på ryggen.

Trasdockaa
0

Jag håller med dig Christina. Jag upplever det även här som att folk till och med lurar okunniga att deras kaniner är teddy när de inte är det. För att få mer pengar för dem. Tyvärr är det en hel del oseriösa människor som håller på med teddysar, och på så sätt drar de ner alla oss andra som verkligen älskar denna ras och arbetar seriöst.

Precis! Förnekelse fungerar kanske för en själv, men för oss andra blir det bara konstigt. De finns 3 uppfödare som jag vet avlar på peking och stolt namnger de pekingarna för just peking. Det är pysselgården, färjbacka och humlevägen. Kanske kan det bli ändring med att folk skämms så för sina peking nu när de kommer igång bättre där :) Sedan är fortfarande ett stort problem när folk korsar mellan peking och teddy, eftersom uppfödarna sällan kan avgöra själva om deras avkomma kommer bli peking eller teddy till slut. Dvs folk känner sig lurade. Vissa peking blir inte peking fören de är över ett år! Vilket ger folk stora problem. Nej håll peking till peking och teddy till teddy så ordnar det så mkt! :)

Och självklart ska alla känna sig välkomna på forumet! Alla som får ut något av forumet ska självklart vara här! Meningen med detta forum är inte att låsa in oss på en viss linje, utan att folk ska lära sig mer! Egentligen skulle vi haft något bättre passande namn. För det är inte bara teddysar utan även angoror, fuchsar, lejon, jamoror etc som kan ha god nytta av detta forum! Men ett namn som "kaniner med avvikande hårstrukur" blir kanske lite långt att heta *fniss*

Tittiman
0

Även om Pekingar inte är att räkna som "riktiga" teddy kan de väl vara välkomna på den här sidan, eller?

[Wera]
0

Håller med både Lollo & Christina, Gucci tycker jag liknar mkt mer lejon än teddy, men Pakk ser mer ut som en teddy, iaf. fram ifrån *fniss*

Men det finns såå många så kallade "uppfödare" som säger att kaninen är teddy men den är egenligen peking och det är så många personer som inte vill inse att sin kanin inte är teddy, utan den är peking.
Det är som en slags "status" känns det som, om det står t.ex. "Pekingpälsad teddyvädur" då kan okunniga bli mer "lockande" och tänka något med stil "åh en teddy!" Men om det hade stått "Välpälsad lejon" (i stil med det) skulle det nog inte finnas lika många som skulle vara intresserade av kaninen (om man inte var ute efter lejon vill säga) ;)

Strumpa
0

lite ot men var kommer ordet peking ifrån egentligen? ;) heter det nåt liknande på tyska/holländska eller så?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Trasdockaa
0

#17 Det är från holland och tyskland namnet peking kommer ifrån. Jag vet inte hur det kommer sig dock .

Rorosjons
0

Intressant diskussion =). Ni är väldigt duktiga på att uttrycka er rätt (Y).

Läste någon annanstans att Pekingpäls är bara en annan pälstypvariant av teddyvädurar.
Men om man har en sk. pekingteddyvädur som bara har teddy i den synliga stammen (på H-beviset) så måste den väl ändå räknas som teddy (åt det hållet alltså) och inte välpälsad lejon? hur kan den räknas som lejon med hängöron och vädurskropp?

matilds
0

#19: Finns ju lejonhuvad dvv :)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Trasdockaa
0

#19 Det går ej att få en pekingteddy efter enbart teddysar :) Och som tilda sa, dvv lejon finns det ;)

Chiquitaa
0

Så min lilla peking tös är inte välkommen?

Rorosjons
0

#20 Jo, vet det =). Men jag menade eftersom att ni säger antingen riktig teddy eller välpälsad Lejon, tog det som om ni menade att det va mer till Löwen hållet, tänkte inte på att det fanns ljdvv när jag skrev =$, kanske är ute och cyklar helt och hållet ^^,

#21 Okok, men om det ej är visat någon peking i H-beviset men den finns längre bak. Då är det väl ändå inte alls så stor risk att få peking =)?

[Wera]
0

#23 Chansen är inte så stor att få pekingar om det bara finns peking långt långt bak i stammen.

#22 Jo visst är hon välkommen. Lollo skriver ju i #14:
"Och självklart ska alla känna sig välkomna på forumet! Alla som får ut något av forumet ska självklart vara här! Meningen med detta forum är inte att låsa in oss på en viss linje, utan att folk ska lära sig mer! Egentligen skulle vi haft något bättre passande namn. För det är inte bara teddysar utan även angoror, fuchsar, lejon, jamoror etc som kan ha god nytta av detta forum! Men ett namn som "kaniner med avvikande hårstrukur" blir kanske lite långt att heta *fniss*"

Trasdockaa
0

#23 Som sagt två teddysar kan inte få peking, på samma sätt som två vita blåögda inte kan få något annat än vita blåögda :) Däremot kan kaninerna i sig vara peking fast sena i att fälla (kan ta upp emot ett år som sagt).  :) Så oberoende om de har peking i stammen så spelar de ingen roll. Men då ska de sjävklart vara riktiga teddysar, inga teddysar som saknar päls här och där ;)

[Wera]
0

#22 Måste bara säga oj vilka bedårande långa öron hon har din  lilla tös Skrattande

Chiquitaa
0

24# Hihi okej va bra! :D Oj missade nog 14# totalt, ursäkta mej.

26# Tack så jätte mkt :D Är verkligen stolt över min lilla långöra <3

Strumpa
0

hittade denna intressanta diskussion om pekingteddy/teddy/lejonhuvad på zoonen. läs gärna den :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Trasdockaa
0

#28 Oj hjälpars…! Den diskussionen innehåller läskigt mkt ren bullshit. Så som att peking är en godkänd ras i tyskland (öhhh?!). Rent skitsnack. Varken teddy eller peking är godkänd i något land.

Däremot kommer Lina med några intressanta inslag. Frågan är hur anlaget fungerar. Det är ingen tvekan om saken om att peking är en välpälsad variant av lejon. Det är så anlaget fungerar. Men frågan är det procentuella utslaget, hur anlaget fungerar i sig. Det räcker inte att ta en kull och säga att "ja så här är det". Det krävs en hel vetenskaplig utredning för det.

SkaleMental
0

måste bara säga att det är dumt att klanka ner så på pekingpälsade, spelar det egentligen så fasansfullt stor roll om det råkar vara så? Nu är min Sailor Peking och hej och hå allt han inte är teddy, det är inget som jag faktiskt hakar upp mej på han är teddyvädur i grunden, varken lejonhuvad eller bara peking. Peking är väl klart att dom är välkomna här? Hur löjligt ska det inte vara att behöva starta en peking iFokus sida? Lägg ner diskussionen den leder ingen vart xD

mingopingo
0

#30 Tänk på hur du skriver lilla fröken! Ska du vara på teddykaniner ska du respektera andras åsikter. Det finns dom som har mer erfarenhet än dig inom ämnet, ta åt dig av informationen istället.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Jetaime
0

#30 men vad jag tror att dom menar är inte att varken kaninerna eller dom som äger en pekingteddy är välkomna, utan mer allmänt om folkt tycker att dom passar in typmässigt på ett teddyforum. Men sen är så klart alla välkomna ändå, vare sig man har en tedy eller inte :)

[Wera]
0

#30 Om du inte märkt det så har vi inte "tjaffsat" / skrivit om att pekingar är välkommna eller inte, vi har skrivit om ren fakta om pekingarna och teddysen, skillnaderna och jag skapade tråden efter som jag trodde det var en teddy sajt (kan ju uppfattas som det) men det är en sajt för alla pälstyper, läs #14 eller #24 där står det. Bara man har nytta av den här sajten och lär sig och får tips och hjälp.

Anema
0

Men om kaninen är teddy, och fäller av lite när den blir lite äldre.
Kallas det dubbelmanad då? Som jag förstått det så blir den peking då.. Eller hur är det egentligen? ;P

Vad är det för skillnad på peking och dubbelmanad  ? :)

Trasdockaa
0

#34 Peking och dubbelmanad är samma sak :) Det är samma gen, alltså samma sak bara olika variationer innom samma.

Hermelina
0

Kan två teddypälsade föräldrar ge peking eller lejon avkommor?

Trasdockaa
0

#36 Nope, teddy är dominant över dessa. Så länge inte det är något som folk kallar för "teddy" men som egentligen är överpälsade lejon eller hemskt dåligt pälsade teddysar.

Hermelina
0

#37 okej.. :D