Teddy och överkänslighet
Hej på er!
Tänkte höra efter om någon av er är överkänslig eller allergisk och ändå klarar av att ha en teddypälsad kanin?
Jag är allergisk, men klarar av våran cornish rex (katt alltså) och dvärgpinscher (hund är han då). Går även fin fint med min belgiska jättehona.
Funderade lite på hur det är med teddy? Allergi är ju så individuellt, det behöver ju inte alltid vara just pälsen man reagerar på, kan ju vara kisset tex eller strömaterialet osv.
Ja ja, allmänt intresserad av att höra era erferanheter!
Min granne är allergisk mot mina normalhåriga, men klarar mina dvv rexar och klarar teddysarna så länge de inte fäller (då hon får in pälsen i ögonen eller liknande). De normalhåriga räcker det med att hon klappar så börjar de klia och usch.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
En del av mina kompisar är alleriska mot kanin, men märker inte av mina teddysar så mycket, nu har dom ju bara klappat och hållt lite och inte borstat och inte heller under fällning… Har dock inte så mycket att gämföra med..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Tack för era svar!
Jag tycker det är jätteintressant att höra. Man tänker ju ofta att ju mer päls desto sämre, men det beror ju helt på vad man är allergisk emot och vilken typ av päls kaninen har.

#3 Jaa man tänker ju ofta så! Det intressanta är ju att det minst lika ofta brukar vara så att man tål de långhåriga bättre än det korthåriga som tvärt om!
Jag är lite allerisk mot de flesta pälsdjur. Vanliga katter tål jag inte (cornish och devon går dock bra), marsvin är jag vansinnigt allergisk mot, likaså råttor. Jag kan säga att jag tål mina teddysar (inkl. att borsta dem) hur bra som helst! Kan vara ute i garaget med dem i flera timmar och borsta och dona och känner ingenting. Medan jag nös en hel del när jag hade korthåriga.
Har en kompis som är astmatiker och reagerar på en del pälsdjur också. Hon har dock själv två katter. En norsk skogskatt och en vanlig korthårig bondkatt. Även fast den långhåriga löser mer så klarar hon den katten bättre än den korthåriga där håren yt omkring mycker mer. På nåt vis blir, enligt min erfarenhet iaf, de långa håren mindre flygiga.

Det är ju oftast hudämnet som man inte tål.
Min syster verkar reagera bättre med teddysarna än med den normalpälsade.
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]
Min bror reagerar inte alls på mina teddysar :)
"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Jag är allergisk mot en massa, men det går bra med mina 2 Teddydvv:ar iaf! :) Men ett tag trodde jag att jag inte riktigt tålde hanen, trodde det var för att hans päls är så extremt mjuk, så att den kanske innehöll mera smågrejs av höet.. Tål inte hö nåt vidare.. MEN så visade det sig att han hade mjällkvalster!!! Det var ju DET jag inte tålde! Det rann i näsan som attans när jag kammade honom!!!! Nu när han fått behandling (Stronghold) så känner jag inte alls av allergin!!
För övrigt så bor mina kaniner ute och när jag gör storstädning av burarna, då har jag munskydd på mig, då går det bra! :)
Teddydvv:s honan har oxå fått mjällkvalster… grrr! Elände!!!
Det är som sagt olika ;]