Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 2239 ggr
DEMNJA
0

Linjeavel. Vad är ok?

Jag som är "ny i gemet" tycker det är jättesvårt att avgöra vad som är en okey parning. Vissa verkar tycka att linjeavel är helt okey bara man tar in nytt obesläktat blod emellan. Medan andra är helt emot det.

Vad tycker du är en okey parning. Hur nära besläktade får dina djur vara? (tex. samma morfar? etc).

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Twinklys
0

Jag tycker det är okej när man gör linjeavel för att hitta sjukdomar och färger som kanske ligger dolt, skulle dock aldrig vågat på det själv…

Jetaime
0

Som jag också skrev på kif så tycker jag att linjeavel är helt okej om man avlar på en frisk linje, att man har nått syfte med parningen/kullarna och att man vet vad man gör. Tex. inte bara för att man råkar ha mor och son hemma. Jag skulle absolut kunna para halvsyskon om jag bara vet att det är en fin linje jag avlar på.

matilds
0

Beror helt på vilken linje det är och vad man vill ha ut av det. Har man en otroligt snygg kanin så varför inte? Skulle det dyka upp defekter i kullen så vet man ju att linjen är defekt och alltså inget att avla på i vilket fall som helst!

Enligt mig är det mycket bättre att göra en testparning mellan far+dotter, halsyskon, kusiner så att man med egna ögon kan se om det är en bra linje att avla på. Annars kan det ju hända att man avlar och avlar på en defekt linje utan att man vet om det!

Jag är väldigt sugen på att ta fram fler snygga havanor och även så småningom havana mantlat. Detta kommer i princip vara omöjligt om jag hela tiden måste leta efter obesläktade djur. Jag har "turen" att äga en hona vars linjer redan visat sig vara defektfria, då ägare av hennes syskon och föräldrar linjeavlat en hel del utan problem.

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Solkaniner
0

#2, #3 Håller med.

[Wera]
0

Jag tycker att det är ok att para kusiner med varandra, om man har ett syfte och vill se om det är en bra linje att avla på och kunna se sjukdommar, andra deffekter.
Vi har parat en hona med hennes morbror, men det var för vi hittade ingen obesläktad fin hane i samma ras och färg till honan.

Jag skulle aldrig kunna para mor-son, far-dotter eller syskon. Men är inte så insatt i det här Tungan ute

Men kan ju hålla med Matilda & Hanna (#2, #3.)

isafisa
0

ska vara ärlig och säga att jag är emot det pga att jag inte tycker det är ok för något djur (inklusive människan) att paras närbesläktat. Anser att det blir friskare djur i längden om det är friska obesläktade djur man parar.

isafisa
0

inte obesäktade kanske (hihi blir ju kanske lite svårt), men närmaste jag skulle para är två kusiners barn med varandra.

matilds
0

#6: Fast det är ju inte riktigt sant. Om man aldrig linjeavlar en linje, kan man inte veta om den är frisk, och defekterna ligger kvar i generation efter generation och gror för att sedan dyka upp när man minst anar det!

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Trasdockaa
0

Jag kommer utan tvekan linjeavla O'Boys linjer för att hålla kvar och försöka behålla bäst jag kan O'Boys perfektion. Vill man behålla och förstärka något bra tycker jag man helt klart ska linjeavla, men nu har jag även testat denna linje så mkt (över 40 avkommor med enbart olika honor) och har inte dykt upp det minsta problem.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

annaforsgren
0

Jag gillar inte linjeavel, helt ärligt så tycker jag att det är lite motbjudande. När det finns så många fina kaniner i världen så förstår jag inte varför man parar så nära släktade kaniner med varandra. För det mesta går det ju bra helt utan fel, men jag tycker bara att det känns fel.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Trasdockaa
0

#10 Alla kaniner i världen vill man knappast använda i avel. Ännu mindre mellan de olika raserna. Finns de bara ett fåtal av en ras är det inte konstigt om man vill linjeavla ;)

isafisa
0

jag förstår det om det bara är få bra kaniner kvar av en ras, men tänk såhär:

Skulle det kännas lika hälsosamt om vi människor gjorde så? Skulle ni kunna tänka er att skaffa barn med en nära släkting? I längden blir ju dessa barn inte friska, för nära besläktat är ju faktiskt inte särskilt naturligt.

Men självklart förstår jag er tanke, absolut. Men jag vet för många fall med andra djur där linjeavel lett till allt annat än bra saker

Trasdockaa
0

#12 Hade det enbart funnits några få människor på jorden fungerar människan så att vi automatiskt börjar få känslor för dessa. Det har gjort otroligt mkt studier på detta på människor. Vilket innebär att vi helt enkelt har mekanismer som gör att vi bortser från vad vi i huvudet tänker, och istället tänker på artens överlevnad. Helt vanlig etologi och otroligt logiskt om man studerar djur.

Sedan ska kaniner ALDRIG jämföras med människor. Två HELT OLIKA arter, vilka aldrig ska jämföras. Det är som att jämföra päron och äpplen. Människor bär på så mkt defekter att vi inte klarar inavel alls. Medan kaniner (+råttor och möss) klarar det i betydligt högre utsträckning.

Att linjeavel lett till annat än bra saker är helt klart så det SKA va. Då vet man att man ska ta bort dessa avkommor. DÄREMOT om folk är dumma nog att ha kvar de dåliga djuren och antingen inte avlivar dem eller kastrerar dem är det ren idioti. Avlar man på friska djur utan defekter får du även friska djur utan defekter när du linjeavlar. Avlar du på utåt sett friska djur men som har recessiva defekter med varandra får du defekta djur. Vilka enligt lag EJ FÅR AVLAS vidare på.