Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 2998 ggr
DEMNJA
0

Hur ofta kammar du?

Hur ofta borstar du din/dina teddy/teddysar? Hur gammal är den/dem?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

DEMNJA
0

Jag borstar min Jawa med några dagars mellanrum medan hanen (som ännu inte fått något smeknamn) borstas dagligen. Kämpar för fullt med att bli kvitt tovorna han hade när jag köpte honom. Stora kakor :( Tar så mycket han orkar varje dag. Efter ett tag lessnar han och vill inte mer. Det värsta är iaf borta nu men en del är kvar, särskilt under rumpan och kring ögonen. Hur sjutton får man bort tovor vid ögonen egentligen? Tack och lov är han lugn så det värsta har jag lyckats klippa bort även vid ögonen men sen då? Ögonen vill man ju inte råka komma åt!! Kamma försiktigt är det väl som gäller, eller har ni andra tips?

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Kristall
0

Kammar/borstar Curry ungefär varje till varannan dag. Han är en 9 månader gammal teddyvädur. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

emwa
0

Myra är nästan 1.5 år. Jag borstar henne inte så ofta, kanske en gång i veckan, men det beror på om hon är tovig eller inte. Pälsen känner jag igenom varje dag och klipper bort eventuella tovor.
Sen brukar jag borsta bara för att mysa, när hon egentligen inte har några tovor eller så. Just nu är hon klippt.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Tittiman
0

Jag behöver borsta min drygt ett år gamla hane så gott som varje dag. Slarvar man blir det tovor direkt!:(

Honorna, som är 10 mån, behöver jag bara borsta ett par ggr i veckan. Brukar dock kolla pälsarna varje dag och ta bort ev skräp o.s.v.

Twinklys
0

Chania har kommit i fällningen så henne borstar jag varje eller varannan dag. Theodore har otroligt tät och fin päls och tovar sig inte lika mycket så han behöver jag bara borsta 2-3ggr i veckan. Fantasy har även hon kommit i fällningen men pälsen tovar sig inte lika mycket som Chania!

[Wera]
0

Borstar igenom alla mina teddysar en gång i veckan :) nu när honorna är klippta. Annars borstar jag Isa lite oftare, kanske 2-3 gånger i veckan. Dom andra 3 (Mumin, My & Charlie) räcker med en gång i veckan.

[Wera]
0

#1 Prövat att klippa borta "kakorna"? Det är ju inte det mysigaste att ha tovor.
Isa hade också tovor när hon kom till mig, stora kakor vid benen och könet, och andra partier. Jag klippte bort det mesta.

DEMNJA
0

#7 Jodå, jag härjar med saxen för fullt men de är stooora och envisa. ska strax ut och försöka reda ut det sist!

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Jetaime
0

Jag borstat dom vuxna typ 1-3 gånger i veckan, och ungar 3-5 gånger :)

[Caaassie]
0

Elvira är 1 år om 9 dagar.. henne borstar jag när jag ser att det behövs. Hennes päls är inte så jättetovbilldande :)

Strumpa
0

varje dag:) annars blir pälsen hopplöst tovig.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

mingopingo
0

Jag borstar Figaro och Lingon varannan dag ungefär. Jinx kanske 1 g/månad eftersom han knappt har nå päls. Liva och Cherry blir ca 1 gång i veckan. Däremot känner jag jag ju igenom pälsen varje dag. Mina ute får rätt mycket gran och tall och ibland har jag otur så det rinner kåda. Då måste jag oftast klippa.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

gullenos
0

Typ varje dag. ;) Morris har väldigt mycket päls!

matilds
0

Har inga speciella dagar direkt, men det blir väl 1-3 ggr i veckan :)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

gullenos
0

#1 jag tycker att du kan klippa bort dom (om det går?) Så kan du "börja om från början" :)

DEMNJA
0

#1 Det är det jag gör, jag klipper som förbytt;)

Han är redan klippt på ryggen men har ändå lååång päls. Funderar på att klippa ner honom lite till så pälsen inte tovar sig lika mycket. Han borstas varje dag och varje dag hittar jag små nya tovor. De går ju förvisso kamma ur, men jag vill verkligen inte att han ska få sånna här stora hemska igen :S

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

gullenos
0

#16 Va jobbigt ;(

Strumpa
0

hur gör ni för att reda ut under hakan? jag har bekymmer med det området :/

/Sanna

Twinklys
0

#18 Jag lägger kaninen på rygg och håller upp hakan lite nätt :) Så kammar jag

emwa
0

#18 Det är lite knepigt. Jag brukar lägga kaninen ner i knät och "räta" ut halsen försiktigt. Sen klipper jag bort mycket (min kanin har jättemycket päls under hakan) och borstar resten. Hon är nästan alltid kortklippt där under, för att förhindra att det blir tovor :)

[kaniner och gerbiler]

[Wera]
0

#18 Gör som #19 & #20 (förutom att jag inte klipper) men om kaninen inte vill ligga still på rygg kan den sitta, och så lyfter man lätt på huvudet så borstar man. I artikeln Lollo skrivit ang. pälsvård står det :)

Strumpa
0

#21 inte lätt när man bara blir biten :) men tack för alla tips #19-21

/Sanna

isafisa
0

Borstar min kille någon gång i veckan. Vi är fortfarande i stadiet att lära känna varandra så jag tar ddet försiktigt. När jag väl borstar håller jag på tills han verkligen inte kan sitta still mer. Hans förra ägare hade bara en karda så vissa partier är riktikgt hemska att reda ut, vilket lillen också tycker :/  Men det börjar bli bättre nu då babypälsen faller av :)

Strumpa
0

#23 ja jag tar det också försiktigt, kanske för mycket :P du kanske skulle klippa av tovorna om det är mycket? :) jag har klippt runt rumpan lite för att det inte ska bli tovigt och skitigt (jobbig bebispäls:)

/Sanna

DEMNJA
0

#23 vart kommer din kille ifrån? Har du alldeles nyköpt honom? :)

Jag resonerar likadant med min kille. Så länge tovorna inte har snurrat in huden vill jag inte tvina honom att sitta. När han blir alltför less får det vara nog för den gången helt enkelt. Nu är han tack och lov tovfri *tjohoooo* :D Har ändå klippt ner honom lite till på magen just in case ;)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

emwa
0

Jag satt i 2 timmar idag och borstade en liten teddykanin som inte blivit borstad i HELA sitt liv, ca 2 år. Det var inte kul kan jag lova. Han hade en tova lika stor som huvudet i nacken och skinnet var helt inspänt i tovan, så man kunde inte bara klippa.

Nu ska ägaren dock börja borsta oftare efter en rejäl utskällning från mig!

[kaniner och gerbiler]

DEMNJA
0

#26 huvva! Vilken liten stackare!

Hur sjutton gör man när skinnet är invirat i tovan?! Tack och lov har inte min killes tovor gått riktigt så långt. Det måste ju bli väldigt riskabelt att klippa för mycket :/

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Strumpa
0

#26 usch vad hemskt! :( tur att du lät henne förstå vad det innebär för ansvar :)

/Sanna

[Wera]
0

#27 Kanske rakar? Jag vet inte ^o)

emwa
0

#27 Jag klippte bort allt som jag kom åt, men kände så att ingen hud var emellan. Sen när jag kom till den delen där skinnet var inne i tovan så borstade jag ut den försiktigt, sen klippte mer. Efter 2 timmar fanns inte ett spår kvar att tovan, men heller inte så mycket päls i nacken. Jättekort päls bara. Han har fortfarande tovor kvar under magen och vid könet, men det ska jag hjälpa till med snart.
Ägaren är ovan vid att klippa så jag ska klippa det värsta, sen lovar hon att sköta tovorna.

Ja, nu har jag sagt åt henne ordentligt. Sköter hon inte det så får hon en värre utskällning!

[kaniner och gerbiler]

emwa
0

#29 Hade ingenting att raka med annars hade nog det varit värt ett försök. Jag använde mig av en trubbig dålig sax och en karda.

[kaniner och gerbiler]

isafisa
0

#24 Jo jag har klippt det värsta, nu är det runt könet och magen som jag inte riktigt vågar klippa, han ligger inte nog stilla :)  Men har en superbra kattkam som reder ut det mesta med lite tålamod :)

#25 Han kommer från arvidsjaur, uppfödaren är från boden. Världens mysigaste, men var också jääätte tovig, förstår inte hur de inte kan ha reagerat på tovorna :O

DEMNJA
0

#32 Från Sonadills?

Jag tänkte samma när jag fick hem min kille. Det gick lixom inte att missa när man kände lite på honom :S Fast det kan ju förstås ha varit en bidragande orsak till att han såldes och det får man väl vara glad för så han fick tovorna utredda :)

Han är en go kille med världens vackraste päls när den är borstad :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

isafisa
0

#33 ja faktiskt :)  Ja jag tror de sålde honom mycket för att det blev för mycket jobb med pälsen :/

DEMNJA
0

#34 Vad heter han? När är han född? Vilka är föräldrarna? :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

isafisa
0

oj ska kika ^^

Sonadills In The Mood

Född:2008 07 10

Fader: Färjbackens Manolito

Moder: Sonadills Irvana

DEMNJA
0

Aaaa! Bror till min Jawa (Sonadills In The Summertime) :)

Han har ju för tusan blivit morbror idag då *fniss*

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

isafisa
0

#37 jahaa :D Så kul :D  Han är lite sur på mej idag ^¨ Klippte bort päls i ansiktet för han han alltid får det i ögonen -.-

Tittiman
0

En fråga ang. kamning… Hur märker man om man kammar för mkt så att pälsen tar stryk?

annaforsgren
0

Jag borstar ca 2 gånger i veckan:) men under hakan och på rumpan/mellan benen måste jag borsta varje dag.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus