Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 3521 ggr
[Nalle-]
0

Klotterplank #8

Nytt klotterplank! Glad

• Redigerat 2020-12-16 10:50 av Niklas
Zakarias
0

Fyy vad kallt det är! -27° här i skellefteå ://

[Nalle-]
0

Herregud vad kallt! Här var det -20 och det tyckte jag var mer än nog :/ Höll på att frysa ihjäl när jag körde från jobbet.

Tussarna såg så kalla ut men slängde in supermycket hö åt sem så de har nåt att göra.

[Loca Diaz]
0

Bara jag som har kaniner med snö/frost och Hö i hela ansiktet? Mina teddys får snö i luggen och där fastnar även hö varje natt :S de bor ute men set är inte snö i buren x) kan blåsa in lite i snöstorm. Får dra bort massa varje morgon…

teddybaby
1

Åh gud ni norrbor! Här hade vi väl som mest -15 och vi höll på dö. Vi har dock haft väldiga stormar och snöfall. Nu är det lugnt och inte särskilt kallt.

Jag sitter här på jobbet under lunchrasten och funderar. Jag är sugen på att börja med scrapbooking.

[Nalle-]
0

#3, Det är inte bara du! Mina två ser inte kloka ut när jag kommer ut till dom. Funderat om jag ska klippa bort pälsen på huvudet på dom? Eller om det bara blir ännu värre då kanske.

#4, Nu är det inte särskilt kallt här heller, har bara varit ett fåtal minusgrader de senaste dagarna :) Men det har kommit sjukt mycket snö!

Slitit som ett djur med kampanjarbete på skolan, igår blev det äntligen klart så nu har jag fått tillbaka lite av mitt liv haha. Nej men det var jätteroligt att jobba med det, men så sjuuukt stressigt med. Har jobbat nu på morgonen, nu ska jag plugga ett par timmar innan jag ska ut och fira en kompis ikväll :)

Tabettan
0

Hade tänkt flytta ut Betty till stallet där värmen inte är jättevarm men ändå jättevarmare än ute :) Hade tänkt ha henne ute på vintern så hon får leka lite i snön å hade tänkt fortsätta att ha henne ute så att hon får vänja sig vertefter men då tog jag in henne eftersom att hon väntade ungar så att det inte skulle bli för kallt men det blev inga ungar och medans hon var inne kom kylan så jag är lite osäker om hur jag ska vänja henne vid kylan så att hon kan busa lite i snän och bo ute? Några bra tips? vill ju ionte riskera någonting! ;) Skicka gärna PM angående saken.!!

//Tabbe

[Loca Diaz]
0

0 grader är det här så jag har passat på att storstäda alla burarna nu när kisset inte var is ;) skönt!

[Nalle-]
0

Här ska det städas burar imorgon! Får se om jag lyckas hacka mig igenom isen eller om det mest får bli att lägga på ett nytt lager, här har det inte varit nollgradigt på ett tag… Obestämd

Ska passa på att ta lite bilder också! Var länge sedan sist Glad

Storkebodas
0

Har letat runt på internet i flera timmar efter tyska släktingar till Önska. På hennes härstamningsbevis står det ju bara gul/vit, men jag vill ju veta vilken hennes riktiga färg är. Har nog kommit från till att det är viltkanel, som jag trodde innan.

Fy sjutton alltså vilken djungel det är bland alla tyska kaniner. Men till slut hittade jag några släktingar och det är rätt roligt faktiskt att gräva sig bakåt. Det visade sig att hon är släkt med ett känt zobelsiames blå-avelspar. =)

Egentligen ska jag ju inte avla på Önska då jag inte litar på leden hon är från, men det är ju kul att veta.

Känner dock att det verkligen är dags att vi i teddyvärlden börjar skriva de ordentliga färgnamnen…

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Underbarn
0

#9 Håller med. Finns så mkt skit som "creme" bara för den är ljus i färgen eller de här gula kaninerna. Vad då gul? Viltgul eller gul/*** japantecknad? Ja det är en djungel. Oftast är de "helgula" japaner utan synliga tecken.

Zakarias
0

#9 Hmm, det beror nog på att många uppfödare som inte anstränger sig nog för att lära sig färgen/färgerna.

Och så är det ju svårt att se när största delen av kroppen är vit :P

Storkebodas
0

#11 Ja, men jag tycker faktiskt att man som uppfödare ska vara så pass duktig att man kan ge ut de rätta färgnamnen. Det kan ju faktiskt vara hälsoskadligt att para vissa färger (tex brokad+brokad). Annars får man ta hjälp av folk som kan.

Man kan ju också kolla lite vad som finns bakåt, då blir det ju lättare att ta reda på vilken färg det är (om det nu inte bara står gul/vit i härstamningsbeviset😉)

Kram Elsa

Zakarias
1

#12 Det har du helt rätt i :)

Storkebodas
0

Asså vad sjutton, min profilbild håller på och byts hela tiden!? Har bytt lösenord mm men det verkar inte hjälpa. Det är endast olika headers från ifokussajter…

Kram Elsa

Zakarias
0

Usch, en massa snö här uppe i norrland :P

Storkebodas
0

#15 Ja, vi har en del här nere också. Man vill ju bara att det ska smälta bort så att våren kan komma. =)

Kram Elsa

Storkebodas
0

Nu är mitt paket från gnagarboden uthämtat. Hade beställt nya jokerskålar och några leksaker till kaninerna. De är överförtjusta. =) För någon vecka sedan kom även mitt andra paket som jag beställde från zooplus.dk. Det innehöll dessa supersnygga och smarta höhäckarna: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/hoehaek/187044 Har dock inte satt in höhäckarna i buren än.

Kram Elsa

Storkebodas
0

Igår fyllde Vide 2 år och fruktkullen 1 år. Vide har inte fällt av än så det känns ju kul att han är säker teddy. Önska däremot fällde av i höstas och hennes päls på ryggen växer inte ut, så hon är lejon. Hon var ändå bara 4 månader, det är ju ovanligt att kaninerna fäller av så pass tidigt. Men det spelar ändå inte så stor roll, ingen skulle ju ändå kunna gå i avel.

Kram Elsa

Zakarias
0

#18 Roligt att det iaf finns några säkra dvärgteddys, men är ju synd att dem inte går att avla på… :(

Storkebodas
0

#19 Ja, det är supertråkigt. Hade inte alla dessa defekter funnits hade man ju kanske kommit någonstans med dvärgteddyaveln.

Kram Elsa

Zakarias
0

#20 Precis :S

Underbarn
0

WIHO. Idag fick min vit blåögda teddyvädurs hona tre små ungar! :D Åh så glad man blir. Jag trodde hon gick tom, för hon var inte tjock och jag trodde hon skulle föda för två dagar sedan. Så jag släppte tanken på bebisar, men idag var så SÅÅ grinig. Tog på hennes mage men pff ingenting tänkte jag.

5 timmar senare låg det bebisar i ett jätte dåligt bo. Var typ 4 små tussar med päls inget mer… som tur är sparar jag jämt MASSA päls vid borst och klipp så jag lade direkt en stor hög med päls som de fick mysa ner sig i :) De låg helt öppna, men fortfarande varma så de var nog ganska nyfödda. tur att jag gick dit den tiden, annars brukar jag inte gå för än på kvällen och då skulle de kanske hunnit frysa ihjäl. Lagom runda var de iaf. :) happy girl

Kan inte se färg än, rosa med enstaka fläckar (brun/gul japan?) kan inte vara blått eller vit blåögt. Så tippar på brun/gul, såg för ljus ut för att vara svart. Den som lever får se!

[LevixKito]
0

Hejsan alla där ute!
 (Jag har ingen aning om någon kommer svara på detta men tänkte att det var värt ett försök) :)

När jag skulle ge min kanin "pencelin" (vet ej hur det stavas) igår upptäckte jag två "blåsor" på vardera insida av kinderna i munnen. Ska det vara så? Har försökt hitta svar på det men finns varken bilder eller förklaringar vad jag lagt märke till. 

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde svara och/eller skicka bild på "hur det ska/ska inte se ut" i en kanins mun.

Tack på förhand! :3
-Lina

Underbarn
0

#23 jo det ser ut så :) om jag förstått dig rätt :)

[LevixKito]
0

#24 Vad skönt att höra! Och tack såå mycket! <3

[Nalle-]
0

#22, Grattis till kullen! :) Lite sent kanske, men märkte att jag inte har varit inne och kikat här på klotterplanket på ett tag…

Zakarias
0

Yaay, två nya honor här hemma! Viltgrå renrasiga dvärgvädurar :)

[Nalle-]
0

#27, Spännande! Vad är tanken med dom? :) Och var kommer de ifrån?

Zakarias
0

#28 Den ena är parad och den andra ska snart bli parad. Väntar bara på en fin hane som hon kan göra barn med ;) Kommer bli stamtavla på ungarna. Och den ena kommer söderifrån och den andra från en uppfödare nära mig . :)

Misuki
0

Usch står i valet och kvalet om jag ska sälja Louie. Han är otroligt skvättig. Men såå persolig och rolig. Men kan ju inte hantera honom som de är nu. Frågan är om man ska lägga peng på kastrering och ha han kvar eller om han ska få lämmna plats åt nån avelshona. Men de känns endå inte rätt mot honom. Han är den som sätter ordet "personlig" på kanin. Så antagligen stannar han….. nån som har erfarenhet av skvättande hanar som blir "botade" av kastrering??

Underbarn
0

#30 kastrerade två otroligt könsdriftiga hanar som skvätte jämt. De slutade HELT.

Maria Susanna
0

Jag har en kastrerad hane som är världens underbaraste. Alltid lös hemma skulle aldrig få för sig att skvätta en droppe:) Tycker absolut du ska försöka, Louie är ju så himla söt!

Misuki
0

åh vad roligt att höra! ❤️

Zakarias
0

Åh! Blir så arg på vissa personer….svarar inte på meddelanden eller någonting, dålig stil..

[Nalle-]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varit frånvarande ett tag (igen) och denna gång är det för att pudelvalpen Asko har flyttat in hos mig! Han är så himla underbar, herregud vad han är efterlängtad.

Storkebodas
0

#35 Gud vad roligt! Har också en pudel. Vilken storlek är din? :)

Kram Elsa

Zakarias
0

#35 Åh vad fin! :)

[Nalle-]
0

#36, Tack, det är det verkligen! Åh, vad roligt! Han är en storpudel :) 

#37, Jag håller med, tack! :)

hannis :)
0

Har nån en förklaring till detta: när jag en dag gick till min teddykanins blivande bur var det en liten fågel inne i buren! Jag är säker på att jag hade buren stängd, så jag fattar inte hur den kom in… Samma sak hände i dag när jag skulle mata min lillasyrras kanin, en liten fågel var inne i buren med kaninen! Fattar verkligen inte detta buren var stängd och det finns inget hål någonstans, har någon en logisk förklaring till detta?

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Zakarias
0

#39 Vad har du för slags nät? :)

hannis :)
0

Va använder en gammal uppstädad rävbur :)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

[Rabbitte]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är ny här 🙂
Äger ingen Teddy, men jag älskar rasen och nästa kanin blir garanterat en Teddy. Jag tänkte mest vara här och lära mig mer om rasen och givetvis titta på alla underbara bilder
Just nu har jag mina två sötnosar; Hoppsan och Ellie.

natha-mjau
0

Hjälp oss på

kaninmagazinet.se

att få 500 likes på facebook tills på söndag, den 20e oktober.

Om vi lyckas kommer det arrangeras en tävling med pris.

Gå in

här

eller sök på Kaninmagazinet på facebook.

Berätta för alla dina kaninvänner om Kaninmagazinet och dela vår facebook sida! :)

Zåmbii3
0

Hur ska man motionera kaninerna nu när det börjar bli vinter och mörkt? D: Har en innekanin så han kan ju springa omkring och motionera när han vill, men dem där ute får bara komma ut typ 3h om dagen, ibland inte alls då det är så dåligt väder här hela tiden.. :(

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~