Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: päls-färger-och-teckningar
Läst 1056 ggr
Huldan
0

Jätteteddy och andra funderingar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är helt ny på teddyfronten och har lite funderingar. Köpte en vuxen hane med okänt ursprung för en vecka sedan, bifogar bild. Tror ni att han är dvärgteddy eller någon annan korsning? Visst är det teddypäls? Han är nedklippt i ansiktet. Undrar också om någon har bra koll på genetiken kring teddypäls eller kan länka till en bra artikel på engelska eller svenska. Tredje undringen är: finns det jätteraser med teddypäls? Om inte: finns det något som gör att man inte borde avla fram det?

Huldan
0
Huldan
0
[Sockertoppens_kaniner]
0

Han har uppåtöron eller? Har han det så kan han ju vara en dvärgteddyblandning. Men renrasig tror jag inte att han är. Kan vara blandning mellan t.ex hermelin/dvärgteddy och/eller lejonhuvad. Ja, han ser teddypälsat ut. Om du vill veta hans färg så tycker jag att han ser blå wienertecknad ut. :) Väldigt söt i alla fall!

Huldan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja han har småsmå uppåtöron :) Ja winertecknad tror jag också han är. Det jag funderade på var om han är Peking eller teddy? Har ute riktigt förstått hur man ser skillnad.

Zakarias
0

Kopierar en skitbra kommentar jag såg på facebook.

"Peking: slarv påhittat ord från Tyskland. Det är samma sak som överpälsad lejonhuvad med dubbelman. Alltså MM (dubbelgen). De kan se ut som en teddy framifrån men ovanifrån på ryggen brukar pälsen vara något glansigare, sakna underull och vara något kortare. Vissa rena teddys blir så vid fällning. En peking som paras med en teddy kan ge teddy men många fäller vid 1-2 års ålder.

Lejonhuvad finns både med enkel och dubbelman och syns BARA när kaninen är mellan 1-2 veckor gammal (den har "V" formad pälsväxt på ryggen)

För att få Teddy krävs två dubbla gener. Mamman och pappan måste vara MM (alltså KAN en dubbelmanad lejonhuvad ge teddy med en annan dubbelmanad men det är sällsynt!)

En enkelmanad och en dubbelamanad kan tillsammans ge BÅDE enkelmanad och dubbelmanade.

En enkelmanad med enkelmanad ger enbart enkelt. Dubbelmanad med dubbelmanad kan bara ge dubbelt.

En normalpälsad (kort) med teddy ger bara enkelmanat (lejonhuvade, Mm)"

Zakarias
0

Men att blanda peking och teddy är inte önskvärt, av egen erfarenhet så får man jobbiga pälsar med den bladningen…