Dvärgteddy
Hur många uppfödare har vi kvar i sverige som aktivt föder upp dvärg teddys och vilka är dom?
Lite nyfiken
Jag vet att nattglittrets har kvar några? :) Jag förstår inte varför så många har lagt ner teddyavel? För mkt pälsjobb eller dåliga gener som bettfel? Fanns ju "många" stora uppfödare förr. En del har bytt sig till rex och satin istället…
Ja, det är ju en del jobb med pälsarna, här i västmanland var de nästan o möjligt att få ungarna sålda.
När jag flytar hemifrån så vill jag börja med dvärgteddy.
Men då kommer jag gå den svåra vägen, med angora och hermelin :)
Fast då kommer de bli hermelin angora, men kan man inte bara ta hermelin fuch ist för vanlig angora?
Hermelin fuchs är ju inte samma sak…. Dom är söta men dom är inga teddys :).
Fuchs är i princip bara en långhårig normalhårig. Dom har inte en massa ull, och pälsen ska gå att dela i en bena på ryggen.
Dom behöver sällan borstas, klippas och klarar fällningarna ganska bra utan hjälp (en del borstning behövs vid fällning).
Blanda inte fuchs med angora/teddy, det blir för "tunga" pälsar som inte står upp som dom ska.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag håller på att gå den "långa vägen" för övrigt. Men det har visat sig svårare än vad jag trodde att para en angorahona med en hermelinhane ^^.
Lite osäker på hur jag ska göra nu faktiskt… känns oshysst att ta angorahane på hermelinhona…
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag har en liten uppfödning. =) Dock har honorna fällt (iallafall en av dem, är osäker när det gäller den andra) och jag är på jakt efter nya honor.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#6 Hoppas du får tag i nya fina honor, varianten håller ju nästan på att försvinna här i sverige känns det som.
#5; Hur pass mycker väger en angora?
Min lejonhuvade hona (ca 2 kg) klarade av en parning väldigt bra med min belgiska jättehane (ca 7-8 kg.)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#8 Runt 4-5kg…
Men hermeliner är så himla pyttiga, mina honor väger 0,8-1,3kg….
Men jo, jag har ju många fina hermelinhonor och min "granne" har en superduperfin angorahanne. Så det blir nog en sån parning.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Vart finns det uppfödningar av dvärgteddys? skulle vilja ha en (har inte tid nu men om typ 2 år)
#10 Jag finns i Växjö, Småland. ;)
Kram Elsa
#10 uppfödaren som jag köpte mimmi (min dvärgteddy) finns i nykvarn alltså i stockholm mycke praktiskt jag bor ju i stockholm.;)
#11 #12 Okej tack! Jag älskar teddysar! :))
Jag har hållt på med teddy sedan 2009 med att minska storleken, jämna ut pälsen och förkorta öronlängden. Samtidigt har jag forskat lite i vilka pälstyper som gömmer sig och på så sätt lärt känna generna i ledet(mina egna kaniners gener) På så sätt vet jag att dem kaniner jag har fått fram är helt friska. Jag har skapat mitt eget led så att säga.
Mitt resultat på bilden, är att jag har fått fram precis den rätta pälsen men det är fortfarande en del jobb med öronlängden, öronställningen och vikten:
Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)
#14 intressant! Har du något till salu? Vilken vikt ligger du på i nuläget? Hemsida?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#15 Tack! :) Ja, det ska verkligen bli spännande att se hur det kommande släktet kommer se ut. Jag planerar eventuellt en kull i Juli-Augusti. Wilma väger 1,9 kg. Nästa efterlängtade kull förväntas väga 1,5 med tanke på att hanen väger 1 kg!
Jag kanske ska skaffa en hemsida senare och kan ju säga till i så fall. ;)
Ooooooooo jag är väldigt väldigt intresserad av en unge ur den kullen!
Jag ska väga min Athena idag, hon är lite mager sen en diarrée-attack så jag får väl lägga till några 100gram, men hon är 4 månader och inte så mycket mer än 1,5kg så det känns bra :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag kan också vara intresserad av den kullen. ;) Är bara lite nyfiken på hur du har gått till väga, har du fått fram dessa ur lejonlinjer?
Kram Elsa
#17 Det låter bra. Jag skriva en tråd om det om 3 veckor när jag vet mer, för det bli ju inte alltid som man planerar men det skulle verkligen vara roligt att ta en kull på Wilma och se hur fina ungar det blir :)
#18 Ok! ;) Ja precis, det är främst genom lejon jag har fått fram den rätta teddypälsen, men även angora och teddybärare har medverkat, annars skulle jag inte ha fått fram dem.
# 4 Fast hermelin fuchs är något jag vill få in för storlekens skull, och för att få wienerfritt och mycket mer! Tror du att det kan bli teddy mellan en säker Teddypälsad och en fuchspälsad?
Enligt gällande teoriee bör det bli normalhårigt, men jag tror inte riktigt på det :-)….
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Synd att det inte finns uppfödare som har wienerfria dvärgteddys, kan ev var intresserad av en sån :)
#22 Det finns ju några enstaka, ex. Lina R är väl på G och #14.
Jupp. Athena ska paras till hösten :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#21 Ok tack! :) det är ganska säket en sådan kull på gång nu i andra veckan.
#23 Justja, men inga andra? :)
Och undrar vad som är 'fel' med weinerteckat 😊
Det är inget fel med wiener tecknat det är jätte fint, men en del vill inte ha in just det anlaget , vi har nog lite olika anledningar till varför. Vart har du köpt din lilla fining? Hane eller hona?
Det är en hona. Jag köpte henne i Borlänge :0) Hoppas på att kunna hitta en liten dvärgteddy hane och kanske låna i avel. (Som inte finns alltför långt bort) Men det är bara drömmar för närvarande :0)