Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 2184 ggr
[Tilde]
0

Vad väger era teddys?

Vad väger era teddykaniner? Tänker främst på dvärgteddy, men skriv gärna era teddyvädurars vikt också :)

Jag tror jag ska väga Eden snart. Hon känns alldeles för lätt! Gissar på under ett kilo.. 😮

hannis :)
0

min dvärgteddy e minimal, har inte vägt honom på ett tag men jag tror han väger mellan 900-950 gram :)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

[Tilde]
0

#1 Är det vanligt att de väger så lite?

Jag måste alltså väga Eden snart… 😇

Underbarn
0

Teddyvädur har jag. Skulle gissa på att hon väger 1.5 kg. Min förra väger nog 1.2 eller något ja väldigt lite iaf! De flesta av mina teddyvädurar har vägt 1.5, inte mer. Någon enstaka av större typ som vägt 2 kg. Mina rasrena dvärgvädurar har vägt 1.7 kg stadigt. Det är idealvikt.

Jetaime
0

Mina teddyvädurar har legat på runt 2kg :)
Förutom nuvarande hanen som är mindre och väger säkert bara 1,2kg (dock lite tunn).

Dvärgteddysarna på ca 1,2-1,5kg.

Underbarn
0

#4 du har väl haft teddyvädur från tussilagons linjer, där bla oboy finns med. De kaniner jag har haft från Louise har vägt 2 kg, samt en annan som inte är från henne men de "äldre" linjerna. Dessa har varit wienerfri. De från "nyare" linjer väger mindre. Och dessa har varit wiener förutom en (den sista jag hade, under 1.5 kg hade Oboy längre bak i ledet men 50% wienerlinjer)

Jetaime
0

#5 Japp, sen var ju hennes "Jojo" också väldigt stor (Holly och billes mamma :) Hon vägde ca 2,5kg, medans Oboy låg på lite mer än ett kg.

Underbarn
0

#6 va, trodde oboy vägde närmare två kg x) eftersom många av hans avkommor vägt det, men då måste det bara från Jojo som är mamma åt många, samt Sassa som jag hade, för hon vägde ju över 2 kg hon också.

Jetaime
0

Ja, nej Oboy var rätt liten :)

Jetaime
0

Eller är! Han lever fortfarande!

Däremot "Pajjen" + "Bullens" lilla "Skruttis" som jag har väger inte så mycket ;)

[Nalle-]
0

Är ju rätt olika på olika linjer, åtminstone med teddyvädurarna. Min första wienerkille var rätt liten, vägde nog runt kilot. De andra har nog legat på närmare två förutom min senaste som är rätt liten för att vara efter Tussilagolinjer ;)

[Tilde]
0

Vägde Eden idag…  870 gram låg hon på (svårt att veta exakt då det gick från 860-871)… 8 månader gammal! Hon ratar dock sina pellets sedan några dagar tillbaka så jag får göda upp henne lite med de nya som kommer, fast såklart långsamt så magen inte strular.

[Tilde]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rättar mig… vågen gick mellan 858-871 men stannade mest på 860! Normalt??

Hon sitter helt på vågen med alla fyra tassar… Det är bara päls som sticker ut över kanten.

fossingen
0

#12 Haha, Tilde pröva sätt henne i en liten plastback och sätt plastbacken på vågen först innan du startar vågen och sen henne i, har märkt att ibland ryms inte deras rumpor och då kan det bli lite fel i vikten. Men om hon väger endast 860 så är hon en liten krabat. Min ena lejonhuvade korsnings pojke vägde max 800 g vid månaders ålder XD Värsta dvärg.

[Tilde]
0

#13 Det behövs inte, hon får ju plats på den, hihi. :) Gör det med de större kaninerna dock, annars blir det tokigt, haha. Men hon var underviktig då (vägde seriöst ingenting när man lyfte henne) jag vägde henne och har faktiskt gått upp i vikt sedan jag bytte foder till ett fetare och mer proteinrikt - som hon faktiskt äter av. Nu vägde hon 930 gram sist 😃

fossingen
0

#14 Härligt :D

Zakarias
0

Beror ju på vilken kroppsform hon har, om hon är mager väger hon för lite, om inte så är det nog normalt :)

fossingen
0

Om den jag har är Teddy så lätt 2 kg, minst.

poesi
0

Min teddyvädur väger 1.5 kg. :)

Ekorrtass
0

Min teddyvädur väger liter under två kilo. Hon är mager och man kan känna ryggraden och skulderbladen tydligt.  Så har hon varit sedan jag köpte henne för 3,5 år sedan. Nu är hon snart 6 år. Jag tror att det är vanligt att teddykaniner är "spinkigare" än andra raser. Alla teddysar jag har haft har varit rätt spinkiga men hon jag har nu är den extremaste.  Hon har fri tillgång till hö och får pellets och grönsaker varje dag och mår som en prinsessa. Så jag antar att det inte är något att oroa sig för. :)