Upp eller hängöron
Någon skillnad på namnet när det gäller teddisar?
Uppöron = dvärgteddy, hängöron = teddyvädur… Eller hur menar du? 🙂
Precis som #1 skriver, rent krasst så har en teddyvädur hängande öron och dvärgteddyn har stående :)
Då har jag förstått skillnaden rätt i alla fall :D Skulle fått hem idag en teddy som akut sökte hem pga pälsen. Men jag är 99,9 % att det faktiskt är en Angora jag fått hem. Vet hur teddisar ser ut, men denna ser angora ut till 99,9%
Någon som vet om angora pälsen är recessiv eller dominant?
Han ser verkligen fin ut! :) Men jag tror nästan ändå att han är teddy, eller åtminstone överpälsat lejon, med "dåliga" öron. Han ser ut att vara rätt liten och har inte samma ulliga päls som angoran har,
Skönt att han fick komma till dig och slippa alla tovor! :)
#4 Hans öron är som på bilden du visade, alltså i den vinkeln med "tofsar" när man ser han framifrån, men han väger inte 4 kg. Mer än 2 kg eller 3 nånting ska väga han idag.
På bilderna är han mer nerklippt han är ungefär 1 år. Ska fota fler bilder framifrån kanske du kan hjälpa mig om han kan vara nå teddy ändå, men hans öron ser så Angora typiskt ut, haha. Hon sa att det var en renrasig teddy enligt uppgifterna hon hade från uppfödaren. För mig spelar det ingen roll egentligen. Är det teddy borde inte kvaliten på pälsen vara lättare att sköta vid denna ålder isåfall?
Kan vara korsning mellan angora och lejonhuvad/teddy eller något annars :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Ser ut som en Teddyvädur med "lätta" öron. Vilken söt en! 😃
Angora är reccesivt, medans "teddysar" ger lite blandad kompott 😉
#9 Visste inte teddysar hade värsta tofsar vid öronen, man lär sig alltid något nytt :D
#10 Hela örat ska vara behårat, man ska typ inte se att det är ett öra 😉
Som #8 skriver kan det vara en blandning av angora och något mer fluffigt, andra saker som talar mot att det skulle vara en angora är färgen och teckningen… Tror inte det finns angoror i japantecknat (??) och knappast i wienerteckning. Men det är väldigt vanligt på teddys :) Han har för mycket hår i ansiktet också för att vara en renrasig angora.
När teddysar fäller så har jag upplevt att de ibland tappar mycket hår på öronen, förutom längst ut. Verkar vara fällningsperiod nu för många kaniner och det kan även förklara varför han tovar så mycket. Om han nu inte är en blandning, blandpälsar kan tova mycket även upp i vuxen ålder. Du vet inte vilken uppfödare han kommer ifrån?
Lägg gärna in någon fler bild! :) Tycker han ser så fin ut.
#12 Ingen aning vilken uppfödning, en tjej kontaktade mig eftersom hon inte klarade av pälsen (så jag tog honom) så hon hade honom 3 månader och en annan hade honom 1 månad före hon som kom med honom. Enlig uppgifter så kommer han från Norrbotten och ska enligt första ägaren (efter uppfödaren) vara en renrasig Teddy.
Han är japantecknad wt (ej svart utan mer åt egern eller blå tror jag).
Postar lite fler bilder. Ska ha lite bilder på mobilen innan jag klippte ner honom men har ej satt in de på datorn ännu. Här kommer lite fler bilder.
Idag blir det mer klippning av tovor. haha
Ser ut som gul/blå japantecknad, wienertecknad :)
Är det bara jag som tycker han ser viltfärgad ut? Tycker man ser viltzoner runt ögonen och i öronen :) Håller annars med om gul/blå japantecknad wienertecknad. Kanske han kommer från sunderbyns teddykaniner? Den enda jag känner till i Norrbotten, men verkar som att de lagt ner.
#15 Håller med dig:)
#16 Han är vilt eller otter, kan inte avgöra det.