Godkänna teddyn...?
Ja tänk om teddytussarna skulle bli godkända som ras, vad tycker ni om det? För mig e det inget måste att de ska bli godkända, men så klart skulle det vara lite charmigt med teddyutställningar och sånt ;) jag funderade också, är teddyvädur och dvärgvädur angora samma sak? Går dvärgvädur angora att ställa ut? Lite allmänt nyfiken här nuo hehe… :)
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
Dvärgvädur angora är godkänd för utställning.
Hårlaget angora är godkänt på dvärgvädur och hermelin. (och rasen angora såklart..) Teddyvädur och Dvärgteddy "släktar" dock mer på dem lejonhuvade enligt mig. Har haft både teddyvädur och angora, och det är stora skillnader både genetiskt och pälsmässigt. 🙂
Skulle du t.ex. para en teddyvädur med en "vanlig" dvärgvädur skulle du få enkelmanade lejonhuvade (med anlag för dubbelmanat). Men om du parar en angora med en normalhårad kanin får du normalhårade kaniner, fast med anlag för angora.
#2 okei, misstänkte väl det också :)
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
#3 Fast har en teddyvädur tillräckligt bra päls (och är wienerfri) kan den ställas som Dvärgvädur angora :)
Det finns väl saker i rasstandarden som skiljer, har för mig att en Dvärgvädur angora ska ha kort hår i ansiktet tex. Och ska den ha samma päls som angora ska den aldrig sluta växa.
Som Zakarias skriver kan man ställa en bra wienerfri teddy som Dvärgvädur angora, men jag tvivlar på att den skulle gå så bra på utställning :) Skulle dock vara roligt om någon skulle göra det tycker jag!
Jag tror inte att teddyn kommer bli godkänd, det finns inte tillräckligt med intresse för det och alla teddys som det avlas på har wiener någonstans i stammen. I så fall skulle man behöva börja om från början någonstans, med dvärgvädur och angora antar jag, och de skulle inte se ut som de teddyvädurar vi har fäst oss vid idag.
#5 Står faktiskt ingenting i standarden att dem ska ha kort hår i ansiktet, är bara att folk avlar mer på bra ullkvalitet än ett väl behårat ansikte 😉