Vad ska jag göra?
För ett tag sedan fick jag hem fina Eden, en ca 7-8 månader gammal liten dvärgteddy. Säljaren lovade att hon var social och snäll, väldigt van vid hantering.
I början var hon verkligen det, väldigt kontaktsökande och gullig (dock inte så van vid hantering verkade det som)… men nu har hon blivit ett helvete. Hon är otroligt vakande i buren. Hon har bitit min sambo som skulle lägga in mat (tror jag) i buren. Hon morrar så fort någon närmar sig och har gjort utfall minst två gånger utanför buren. Jag vet att hon är i tonårsfasen, men detta är inte ok!
Idag bet hon mig i foten. Hon kom fram till mig i köket (långt ifrån hennes bur som står ute i vårt skjul) och jag blev genast glad och trodde hon ville bli klappad. Men sen plötsligt bet hon till! Som tur är hade jag strumpor och bettet gick inte igenom, men lämnade ett rött svidande märke i alla fall.
Jag vet att jag bara har haft henne i två veckor och att det tar tid att lära känna en kanin och få deras tillit. Men jag kan inte ha en kanin som vägrar låta mig lära känna henne. Jag är rädd för att hantera henne! Det är ju synd om oss båda, hon förtjänar ju kel och lek varje dag.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Jag funderar på att sälja henne till någon som kan hantera "aggressiva" kaniner väl, för det kan verkligen inte jag. Jag har försökt nu, men det verkar inte hjälpa… Jag vill att hon ska få en andra chans, men jag tycker så synd om henne när jag inte kan hantera henne. 😕 Tips? Råd? Mår så dåligt över detta…
Tråkigt att höra.. Har ingen erfarenhet av aggressiva kaniner, men hör på kanin.ifokus? Det är ju mer aktivitet där..
Kan den här vara till hjälp? http://kaninmagazinet.se/2012/january/argradd-kanin.html
#1 Vägrar den sajten tyvärr. Massa hatfulla personer som skriver kränkande kommentarer hela tiden. Så den har jag lämnat.
Har läst den artikeln på Kaninmagazinet och har redan försökt med det mesta. Såklart behövs det nog mer tid, men jag vill personligen inte ha en kanin med aggressiva tendenser i mitt hem. Jag fortsätter att försöka träna bort det tills vidare i alla fall, men funderar även på att hitta någon som har erfarenhet av detta som kan hjälpa henne. 😕
Tack för ditt svar i alla fall!
#2 Kanske är det då den enda utvägen att hitta en person som är villig och kan hantera henne. Jag förstår dig, jag hade aldrig orkat "tämja" en aggressiv kanin heller. I värsta fall är ju avlivning ett alternativ om kaninen är såpass aggressiv att den inte kan få ett värdigt liv. Men visst vill man ge henne en andra chans om du hittar någon som vill ta hand om henne. Kastrering kan också vara ett alternativ.
Men den som sålde henne, den nämnde inget om aggressivitet? Det är ju inte riktigt okej att sälja en sådan kanin utan att berätta hur den beter sig..
#3 Jag tror hon har en chans att bli mer "normal"… Jag tror inte hon är eller har det så illa att avlivning är det enda alternativet, utan hamnar hon hos någon som har tålamod, tid och är helt orädd så tror jag på att det kan gå bra.
Mjo, kastrering har jag funderat på, men det kostar runt 1500 DKK här och det är ju ingen garanti alls för att problemet blir löst. :( Så jag vet inte… Har en till kanin som ska kastreras för han skvätter, men han är extremt kärleksfull och gosig (plus att han är egenuppfödd) så han har första prioritet i vilket fall som helst.
Nej, säljaren sa att hon var riktigt mysig och social, jättesnäll osv. Min sambo är därför väldigt sur på säljaren och ska ringa och "skälla ut" henne när han kommer hem. Vill inte göra det själv då jag inte anser att min danska är bra nog för ett sådant samtal. 😛
Är det inte tonåren då? Min hane var extremt aggressiv under tonåren, han högg och skvätte, var allmänt jobbig. Hade funderingar på att sälja men gav han några månader och sen blev han världens mest underbara kanin.
Men självklart är det ju ditt val. Jag hade iallafall bara varit envis och stått ut ett tag till. 🙂
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#5 Jo hon är förmodligen i tonåren då hon är 7-8 månader gammal, men det är fortfarande inte ok att attackera folk! :( Mina kaniner har endast nafsat, gnagt i saker och skvätt under tonåren (har totalt haft två hanar och två honor som har gått igenom tonåren här), men ingen har någonsin varit aggressiv. Jag hade förstått om det endast var i buren för jag vet att speciellt honor blir vaktande, men när det är på helt andra platser och hon plötsligt får för sig att hugga utan provokation… Jag vet inte… 😕
Jag ska i alla fall försöka med henne tills vi hittar en lösning. Så tråkigt för oss båda att behöva ha det såhär.
Usch vad trist. Låter konstigt tycker jag hon började så snart efter att du fick hem henne om hon inte, enligt tidigare ägaren gjort så innan.
Jag har hanterat och hållt på en del med kaniner som varit aggressiva och attackerat, och jag tycker det beror helt på "hur" dom attackerar och "varför" om man säger så.
Personligen så hade jag försökt träna och "jobba" med det själv om jag haft tiden, annars överlåta till någon jag litar på (som inte kommer sälja vidare om det inte blir bättre!) annars faktiskt hellre avlivat kaninen om det inte fanns något annat alternativ.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
troligen är hon i tonåren och det brukar gå över :) visa bara åt henne att du inte är rädd, och därmed dominant så kommer hon nog lugna ner sig snart :)
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
#7 Vi har försökt ringa säljaren men hon har inte svarat… Ska försöka igen imorgon, men det är ganska skumt att hon inte ens ringer upp efter att vi lämnade ett meddelande på telefonsvararen. 🤔
Hur menar du? Förklara gärna skillnaden på hur de attackerar, etc. och vad man kan göra åt just det beteendet (om du har lust). Eden biter helt plötsligt när hon är utanför buren. Ena sekunden hoppar hon runt och är glad och andra sekunden biter hon. :S På grund av detta är hon väldigt oförutsägbar och omöjlig att lita på…
#8 Har redan försökt det, men det hjälper inte alls utan blir snarare värre för varje dag. 😕 Sitter med henne varje dag, främst vid buren och pratar med henne, ger godbitar och liknande.. Tar även ut henne ibland och sitter helt stilla med henne och låter henne hoppa runt och utforska. När jag gjorde det idag högg hon plötsligt i min fot utan anledning. Jag satt helt stilla och hon verkade glad ena sekunden och så hände det.. :/
Jag har haft två lika vaksamma kaniner. Båda hanar i tonåren. Den ena avlivade jag för ingen ville ta emot han av mig och jag var bara 11… Han var aggressiv trots att han var över 1 och kastrerad. Det gick tillslut inte ens att mata han. Andra omplacera jag och där märkte nya ägaren inte av hans beteende alls men jag tror han gick lös inne då och då har han ingen bur att vakta. Dessa två gick dock att hantera utanför buren, de var bara i buren som dom attackera. Den första var lite värre mot vissa även utanför buren dock (inte mig), han var dock inte pålitlig. Han högg mamma i kinden när hon "krama" han. Avliva eller omplacera till en kunnig med tid. Det är inte hälsosamt att må som kaninen gör men visst det kan gå över om du vill ge den tid. Jag vet inte om du avlar men du bör inte avla på en sådan här kanin även om den blir "bra".
#10 Jag ska absolut inte avla på henne! Hon var däremot tänkt att bli mamma, men efter jag märkte hennes aggressivitet strök jag det direkt. Vi har eventuellt hittat ett kunnigt och kaninvant hem, men vet inte riktigt hur det blir med det… Jag håller tummarna i alla fall! Tycker att hon förtjänar en till chans. 🙂