Sätta ihop kaniner
Hej!
Nu har mina kaniner stått i burar brevid varandra ett bra tag. Vi har kastat material och mat osv mellan burarna. Om ett par dagar ska vi låta de träffas på neutral mark och nu undrar jag hur det går till?
Ska vi vara med ute? Ska det vara mycket prylar, såsom stolar osv på altanen de ska vara eller ska det vara bara mark? Hur länge ska de träffas första gången? Nästa gång de ses ska det vara längre och hur långt ska det gå innan de får ses andra gången osv, är 1 gång per dag lagom? Något annat vi borde veta eller tänka på?
Kram.
vilket kön är det på kaninerna? är de kastrerade/steriliserade? Vilken ålder är det på kaninerna?
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
det är en hane och hona, hanen kastrerad och honan ska bli, de är under året båda två!
Jag hade varit med så man kan vara beredd om det blir slagsmål! Det kommer förmodligen att gå bra, har aldrig varit med om en hona som inte accepterar en hane… men allt kan såklart hända. Håll god koll! 🙂
det går sekert bra om du håller koll på dom :)
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
Okej, tack hörrni! :D
Lycka till, det brukar oftast gå bra mellan en kastrerad hanne och en hona :) Har bara positiva erfarenheter av det :)
Tack så mycket! om några timmar ska de få träffas på riktigt!
Har varit med om att en hona inte accepterat en hane två gånger :) men det märks ofta på honan att hon kanske kommer vara lite komplicerad (hett temperament, surig/känslig, stressad osv) :) Neutral plats. Stor yta. Behöver inte nå särskilda prylar. Jag brukar låta dom bo ihop direkt från första stund när jag sett att det verkat gå bra. Lite extra uppsikt under dagen innan de lämnas helt ensam på natten. Verkar de lite bråkigt/stressigt mellan dom kan man sära på dom under natten och prova igen dagen efter under uppsikt.