Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 907 ggr
Moalinn
0

Vilka kaniner är teddykaniner?

Dum fråga kanske men vilka kaniner räknas till teddykaniner? Är det så fort de är fluffiga (och långhåriga?) eller ska de ha någon teddyras i sig? Känner mig jättekorkad haha 🤐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

linn8
0

Lite ot men jag tänkte precis på att göra en tråd ang det;X för jag vet inte heller..

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Moalinn
0

Skönt, då känner jag mig inte lika korkad längre .. bara lite 😃 Har nämligen en långhårig liten dam här hemma, har flera gånger velat skriva på sidan men är så otroligt osäker på om hon är en teddy eller bara en långhårig fluff.

Medarbetare på Djurfoto

[Nalle-]
0

Inte alls korkat, man måste ju fråga om man undrar! 😃

Alltså, med teddykanin brukar man oftast mena raserna antingen teddyvädur eller dvärgteddy. De har teddypäls, lång och tjock päls över hela kroppen. Det är alltså inte samma som typ dubbelmanat lejon som har kjol och man, även om de brukar ha mycket päls. Inte heller brukar man kalla "pekingar" (teddyvädur som fällt fluffet på ryggen) för teddykaniner. 
Det kluriga med teddypäls är att kaninen kan fälla av pälsen ända fram till två års ålder. Kaninen kan alltså tyckas vara teddypälsad trots att den egentligen inte är det. 

På sajtbeskrivningen här står det att angora också räknas in som teddykanin, och det är klart att de har ju också väldigt tjock och jämnlång päls över kroppen även fast den är väldigt olik teddypälsen.

Hoppas ni kanske blev något klokare! Och ni är förstås välkomna på sajten hur som helst ;)

Moalinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, då förstår jag. En teddykanin är alltså de som är antingen teddyvädur eller dvärgteddy, eller korsningar där ungen fått en lång och tjock päls!

Tack för förklaringen!

Här är min dam, hittekanin så av okänd/a ras/er. Päls har hon iallafall så det räcker och blir över, klipper ansiktet då hon blir frustrerad över att hon inte ser något. 😃

Medarbetare på Djurfoto

[Tilde]
0

Åh vilken söt tjej! 😍

hannis :)
0

#4 teddy elr övermanat lejon? ;)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Moalinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, hon är verkligen jättesöt!

Jag har helt seriöst ingen aning, önskar att jag var bättre på sånt men tyvärr.

Medarbetare på Djurfoto

[Tilde]
0

Hur länge har du haft henne då? Var hon vuxen när ni fann henne? :)