Raka?
Hej! Jag älskar min teddy men har ett problem och det är att när hon brunstar så tovar hon och hon är håröm så det kan vara svårt att kamma igenom henne. Nu har jag kommit fram till att det bästa vore nog att raka henne så pälsen växer ut och är fin… har ni någon erfarenhet av att raka? Vad ska man använda? Tack
ägare till Charlie (liten rex) och Sydney (teddyvädur) :)
Angorakaniner klipper man eller trimmar ner, man rakar dom inte. Jag klipper med sax, då en trimmer kan stressa kaninen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Trimmern stressar inte direkt kaninen, men däremot så tar den inte! Ja köpte en rätt dyr hundtrimmer av hyfsat märke för jag klipper alltid mina kaniner innan dom flyttar ut på gräset till sommaren, men deras päls är alldels för tjock och har för mycket underull för att trimmern ska ta något.. Så jag skulle inte rekommendera att lägga ner några pengar på det, kör med sax istället, tar lite längre tid och blir kanske lite ojämnt men pälsen växer ut rätt fort igen :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Okej! Sax blir det :-) Tack
ägare till Charlie (liten rex) och Sydney (teddyvädur) :)
Klippte/rakade ner Felix för bara nån vecka sedan. Som Hanna säger så funkar det inte bra alls att raka kaniner, men man kan ju alltid testa om man vill. För mig så funkade det att raka lite, om man höll upp pälsen som skulle bort, men det funkade inte så jättebra så jag skulle nog rekommendera att klippa iaf.
#4 Jag trodde det var nått fel på trimmern, men det var kaninernas päls. Haha. På katten gick det utmärkt ;) Så en lejonhuvad eller normalpälsade hade det gått hur bra som helst på..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Hanna, haha jaa.. jag fick lova brorsans som dom rakat deras långhåriga katt med, men ja.. det funkade ju inte så jättebra på kaninpäls . 😉