Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 1115 ggr
cissi_1993
1

genetiska defekter?

hej 

jag har tänkt och skaffa en teddy men pratade med en föredetta uppfödare som sa att hon hade slutat med teddy då det var så mycket defekter på dom?

har hon bara använt fel avels djur eller är det så?

Zakarias
0

Nästan inga teddyled har "defekter", förekommer dock defekter hos vissa uppfödare…Gäller bara att köpa från rätt släktlinjer :)

cissi_1993
0

okey då slipper jag oroa mej så mycket då

zappzoon
0

Har bara haft friska teddys. Har också ganska många teddys. Tycker du absolut ska pröva. Det är en helt underbar ras! Vad söker du för färg osv. Finns många bra uppfödare. Titta gärna på min hemsida. Tveka inte och fråga om det är något du undrar över. www.littlemellowskaniner.weebly.com

cissi_1993
0

jag har en uppfödare här i närheten som jag ska köpa en unge av så slipper man fara så långt (Bor i Övik) 

men vilka är dom vanligaste defekten?

är det bettfel? och viket är det allvarligaste som endå är relativt vanligt

Underbarn
0

Vissa har otur och får dåliga avelsdjur. Jag har klarat mig från det i min avel (men ett bettfel dök upp på en avkomma nu i år - skada eller genetiskt är oklart. Har inte föräldradjuren kvar i avel ändå). Letar du reda på teddys med känd stam så ska det inte vara så stor risk. Det är nog bara bettfel som förekommer. Rinniga ögon är väl ingen sjukdom men vanligt - på grund av deras päls. Vissa rinner det i princip konstant på med bra och mindre bra perioder. Vissa har helt torra ögon och vissa rinner det ibland då de har fått i päls eller skit i ögonen så med lite ögondropp blir det bra. Mjällkvalster trivs bra i teddypälsen också. Vissa får det nästan varje höst medan andra aldrig får det (inte från kanin till kanin utan hos olika ägare/uppfödare) men detta är ju inte heller genetiskt. Men är vanligare hos långhåriga tycker jag

cissi_1993
0

det låter ju som att bettfel är de man ska va rädd för. mjällkvalster då måste dom till veterinären va?

Underbarn
0

#6 ja för att få recept på stronghold eller annan "medicin". :) men det kostar ca 300 kr för medlet och så ev undersökning/prov för att försäkra sig om att det är kvalster.

cissi_1993
0

det är ju inte farligt

Underbarn
0

#8 kvalster? Vet en kanin som avlivats på grund av det. Upptäcker man det inte kan det gå illa. Men annars ska det inte vara farligt.

cissi_1993
0

nej tänkte att ta den till veterinären och får utskrivet medicin

Underbarn
0

#10 jaha eller hur menar du? Kostnaden? :)

cissi_1993
0

nej om det bara är en medicin dom behöver

Zakarias
0

Är mer än att bara ge medicin, man måste städa burar, sanera, diska matskålar e.t.c :)

cissi_1993
0

sanera lät som de jobbigast vad är det för medel man använder då?

Underbarn
0

#14 exempelvis virkon

[Nalle-]
0

Bettfel förekommer, tycker dock att det har minskat under senare år men kan väl vara så att fler mörkar också. Annars är det väl bara rinniga ögon och mjällkvalster som man kan ha problem med hos teddyn, så jag skulle då säga att det är en frisk ras. Roligt att du funderar på teddyn, underbara små krabater :) 

Jag tänker främst på teddyväduren, har hört att det knappt går att få en dvärgteddy ur friska linjer men jag är verkligen inte så insatt att jag kan uttala mig.

cissi_1993
0

okey jag får väll hoppas lit då och kolla noga när vi hämtar pluttet

[Nalle-]
0

Oftast syns inte bettfel på kaninungar, utan det uppkommer senare. Så var noga med att fråga uppfödaren om det förekommit bettfel i släkten :)

cissi_1993
1

är tacksam för alla råd jag får så ska absolut göra de