Vaccinering
Jag har funderat över att vaccinera Pumba innan jag låter honom komma ut på sommaren och äta gräs. Jag vet dock inte när det är lagom och vad man ska ta osv, någon som vaccinerar sina kaniner?
Jag har hört om ett vaccin som är nån sorts kombination av kaninpest och nått mer som man tar en gång om året typ, någon som vet?
Ring till din närmsta veterinärklinik och fråga.
Aa har tänkt göra det, skulle bara se om någon här visste först 😃
Jag har faktiskt ingen aning, har själv aldrig vaccinerat någon kanin :)
Jag vaccinerar mina kaniner. Det finns ett nytt dubbelvaccin mot kaninpest (myxomatos) och kaningulsot (RVHD, RHD). Man tar en spruta om året per kanin. Man ska vaccinera ett par veckor innan man tänker ta ut kaninen.
Här i Skåne har vi jättemycket kaninpest, därför vågar inte jag låta bli att vaccinera mina kaniner. Förra året kostade det 300 kr/kanin. De fick det nya vaccinet. Förut fick de separata sprutor mot myxo och RVHD, men då fick man ta myxo två ggr/år.
Mina kaniner är innekaniner men jag plockar mycket grönt åt dem ute, därför är det säkrast att vaccinera. Men det beror som sagt en hel del på var du bor.
Jag bor i södra stockholm men kmr att ta ut honom både i koppel hemma och han kommer att vara ute i nån typ av hage på dagarna på mitt landställe i sthlms skärgård :) Det var precis det där vaccinet jag hört om förut! Ville inte heller riskera så tar nog å kollar upp det där! :) tack för svar!!
Det är inte nödvändigt att vaccinera om man inte bor i Skåne/där det kan finnas vildkaniner eller om man åker runt på utställningar/andra kanin träffar. Jag har aldrig vaccinerat och komme nog aldrig börja heller :) vaccinerar inte ens min hund
Aha? Han kommer inte trånna andra kaniner(förutom om det möjligtvis kommer fram en vildkanin elr så) men han kommer att vara med min mormors hund och äta gräs… Men det verkar faktiskt inte vara så många som vaccinerar
#7 sjukdomar eller parasiter osv går inte över från hund till kanin så det spelar ingen roll :) vaccinera för att äta gräs gör man inte. Möjligen avmaska :)
När brukar man normalt göra det då? :) ska jag se till å ta mig till veterinären innan sommaren?
#9 du avmaskar enbart om kaninen har mask. Veterinär behövs inte :) du märker om kaninen har mask om den blir tunn/magrar av (oftast är de amal över ryggen men tjock mage) eller om du faktiskt ser mask i avföringen eller så tar du ett täckprov (finns "kolla masken" på Apoteket, iaf till häst kanske funkar till kanin också?). Man brukar avmaska hästar före och efter sommaren (bete) men det är för att inte sprida ev mask i olika betesmarker så därför tror jag att det räcker med avmaskning efter sommaren till kaniner. Men det är högst onödigt om inte kaninen verkligen har mask för den kan bli resistens mot medlet.
aha :)
Mamma ringde till en veterinärklinik och veterinären sa tydligen att det är viktigt att vaccinera mot kaninpest och framförallt gulsot, 600kr en gång om året typ
Det är ju hemska sjukdomar och de sprider sig allt längre uppåt i landet, fast jag vet inte om det finns vildkaniner ända upp i Sthlm.
Kaniner kan få både pest och gulsot av att beta där sjuka vildkaniner har varit och spridit viruspartiklar. Man kan även råka släpa in smitta med blad man har plockat eller få in inomhus på skor eller hundtassar. Särskilt gulsotviruset är väldigt livskraftigt och tål många minusgrader.
En veterinär vill ju ha dina pengar, så de tycker förstås du ska vaccinera. Jag vet inte hur stor risken är hos dig, men här i Skåne är den ju så stor så man inte kan chansa.
Önskar dig lycka till hur du än gör =)
#11 alla veterinärer rekommenderar ju såklart att man ska vaccinera typ allt som rör sig ;) de vill ju ha sin inkomst. Jag vaccinerar varken hund katt eller kanin, eller ens mig själv! :) däremot min häst pga det är ett krav när man ska rida i ridhus bla. Och för mina stallkamrater såklart vill att jag gör det så jag inte riskerar smitta i ett stall som inte är mitt. När jag hade eget stall och inte red i ridhus/träffa andra hästar så vaccinerade jag inte hästarna.
Nää precis, det där med att pengar påverkar veterinärens svar var det första jag sa till mamma haha
men eftersom jag ej vill att han ska bli sjuk så ska jag nog inte ta risken! det skadar ju inte att vaccinera…