Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1442 ggr
Underbarn
0

Bettfel!

Jag fick veta idag att en avkomma jag fött upp har bettfel.
Det dök upp vid 1.5-2 års ålder och kan därmed bero på SKADA och inte nödvändigtvis vara ärftligt. Det är dock inget vi vet än och det är det jag vill diskutera med er med.

Vad tror ni? Hur stor är risken att bettfel börjar synar så sent i kaninens liv? Eller är det större "chans" att det beror på en skada så att det med tiden och efter en del besök hos veterinären ska räta till sig och växa rätt?

Vi har ingen bra veterinär inom kaniner här omrking så han sa direkt "du behöver komma in hit med kaninen varje vecka och klippa". Tyckte det var lite väl ofta? Han berättade inga råd om hur man kunde göra, om det skulle kunna bli bra eller något alls.

Kaninens syskon har inte fått något fel med bettet. Inte heller hans halvsyskon eller några andra ur hans linje.

Jetaime
0

Vad är det för typ av bettfel?

Underbarn
0

#1 en framtand är sned och enligt vet som jag förstod det som (inte sett bettet) saknades det mellanrum mellan övre och nedre tänder

Zakarias
0

#2 Så det är som ett tångbett?

Underbarn
1

#3 jag skulle tro det men då måste det ha synts även tidigare vilket ingen lagt märke till alls. Inte jag heller innan han såldes som liten. Måste nog fråga ägaren. Hon tyckte mest att ena tandem såg sned ut. Ett tångbett är ju genetiskt och inte skaderelaterat.

Jetaime
0

Du kanske kan få en bild?

Underbarn
0

En bild…

Underbarn
0

En bild

Underbarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild (verkar inte funka för mig!)

Zakarias
0

Ser lite ut som att övertänderna går bakom undertänderna? Och lite halvkrokiga, eller?

[Nalle-]
0

Det är ju verkligen jättesvårt detta med bettfel! Spontant skulle jag vilja säga att eftersom det uppkommit så sent i kaninens liv så borde det bero på skada, eftersom att kaninen borde ha växt färdigt redan vid den åldern. Min Yuki fick sitt bettfel när han var 6 månader, vilket annars verkar vara i det senaste laget. 

Man kan ju testa att klippa ner tänderna hos veterinär ett par gånger (vet dock inte hur ofta man brukar göra det) och se om det går till sig, men man ska vara medveten om att det såklart är en väldigt stressig situation för kaninen. 

Tycker också det ser ut som att framtänderna går bakom undertänderna, samt att framtänderna ser väldigt långa ut (antagligen då ör att de inte slits som de ska).

Storkebodas
0

Jag har fördjupat mig i det här om bettfel ganska mycket då min Bambi fick det, och vad jag har förstått verkar det tyda på att ärftligt bettfel kan uppkomma fram till 18 månader. Hittade det i någon engelsk studie, försökte hitta igen den men lyckades inte nu. Men jag bedömde den som tillförligtlig iaf. Och bettet ser ju verkligen konstigt ut… Tråkigt för både dig och ägaren och inte minst för kaninen att ni har drabbats av bettfel!

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Underbarn
0

#11 ja han är väl ganska exakt runt 18 månader nu, eller lite äldre än så :)