Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 1059 ggr
Maggie Magonilia
0

Tovor

Ville vårt nytillskott som nu är 14 veckor är omöjlig med sin päls. Hur vi än borstar och fixar så har han stora tovor på baken. Kani inte riktigt borsta bort dem. Ska man raka av dem? E det vanligt att deltar så med babypälsen? Vår andra teddy har inte alls så svår päls. Har ni tips, erfarenheter?

Zakarias
0

Om pälsen känns jobbig är det bara att klippa bort den, akta svansen bara :)

[thildaaaa]
0

När jag fick Pumba så hade han åkt tåg flera timmar och var då helt full av tovor, och de flesta satt runt rumpan! Borstade lite försiktigt dagen efter han kommit och klippte bort det som ej gick att borsta ut! Sedan dess har han haft endast ett fåtal tovor men det har nog berott på att jag i början borstade igenom hans päls varje gång jag släppte ut honom på golvet(blev så mkt hö på min matta annars) nu har han ej haft en tova på väldigt länge! Dessutom fastnar mycket mindre hö i hans päls nu! :) men tovor runt rumpan känner jag igen! Va nogrann med att ha en frisörsax! Mycket bättre å mindre risk att man klipper fel! Du kan även ha en kam mellan huden och tovan! :) Raka har jag ingen erfarenhet av men det går säkert bra :)

denice95
0

Teddyungar har oftast lite jobbigare päls än de vuxna. Jag skulle undvika att raka eftersom kaniners hud är så pass töjbar att den skulle kunna följa med i rakapparaten. Ta ba en sax och klipp med ett fingers mellanrum till huden 🙂

[Nalle-]
0

Som de andra skrivit har ofta teddyungar/ungdjur jobbigare päls än vuxna teddys. Är tovorna ända ner till skinnet finns det egentligen inget annat att göra än att klippa, karda och klippa om vartannat tills man kommit ner hela vägen till huden. Ha dock hela tiden koll på var du har huden så du inte klipper i skinnet, klipp bara lite åt gången! Jag hade en teddy här hemma under några månader förra sommaren som var jättetovig, men jag fick till slut ut alla tovor på de sättet. 

Jag tror inte alls på att raka, tovor brukar vara svåra att raka bort (tänker främst på hund) och kaniner har väldigt tunn, och som #3 skriver, töjbar hud att det finns stor risk att man klipper i skinnet med klippmaskinen.