Rött/mörkorange kiss
Kaniner kan kissa rött/orange spontant, utan att det är något fel alls. Det är porfyriner från levern som då färgar kisset.
Sen kan de även kissa rött och orange av olika växter t ex maskros. Men de kan alltså göra det ändå, och det är inte farligt.
Å vad skönt å höra! Tack så mkt! :)
Hej! Jag avlivade precis min ena hona pga rött urin. Det var blod som kom ut i samband med att hon kissade. Det var livmodersinflammation. Eftersom du har hane kan det ju inte vara det. Däremot sa veterinär att det inte är alltför ovanligt med urinsten hos kaniner. Det var relativt vanligt hos hanar. Så fortsätter det vara rött/orange skulle jag nog kontakta veterinär för urinprov trots allt- för att kolla att det inte är rödfärgat pga blod i urinen. Lycka till! mvh Erika, Eklyckans kaniner
Usch va tråkigt å höra :( han kissar normalt nu så det är lugnt för Pumbas del i alla fall! :)
Vad bra! Enstaka rött/orange kiss behöver man inte oroa sig för. Men det är sant som kaninfantasten skriver att kaniner kan få urinsten så det är viktigt att vara uppmärksam om det fortsätter längre tid, eller om kaninen verkar ha ont när den försöker kissa.
Denna jättebra förklaring hittade jag på veterinären.nu:
"Symptomen på urinsten eller grus är väldigt lika de som uppstår vid urinvägsinfektion. Kaninen ”kissar på sig”, kissar på fel ställe, kan ha svårt att kissa samt kan ha ont när den kissar. Smärta vid urinering brukar ses som att kaninen kröker rygg då den ska kissa.
Det kan även hända att man ser blod i urinen men det kan vara svårt att skilja från den naturliga rödfärgningen av urinen som kaniner ibland uppvisar. Rödfärgningen orsakas då av ett rödaktigt färgämne som kallas porfyrin. Det är inte helt klarlagt vad som orsakar porfyrinbildningen men den är helt ofarlig."
Nu när maskrosorna har börjat växa så jag har kunnat plocka in, kissar bägge mina kaniner orange, det är ett vårtecken =)
#3 Beklagar förlusten av din kanin.
å vad bra att veta!! då slipper jag oroa mig för orange kiss emellanåt 😃