Tuvullens Felix (Timjan)
Nu är han äntligen här, min lille kille. 😃
Träffade supertrevliga Michaela idag runt 14.30, sedan efter jag hämtat Felix så åkte jag och mina vänner hem till en kompis och var där i några timmar innan vi åkte hem. Trots en först lång biltur till Umeå, sedan i transportbur igen ett bra tag innan vi var hemma i Örnsköldsvik så är han världens lugnaste å coolaste lilla kille.
Blev en hel del mys redan i Umeå och nu sedan vi kom hem har han både ätit pellets, hö och druckit vatten. Han har även gjort några glädjeskutt i buren och verkar ta allt med en himla ro.
Han har lagt ett öra nu för någon dag sedan, och det andra ligger ner mycket också så det ligger nog ner helt strax också. Min fina blåögda lille vän.
Har tagit några få bilder nu bara, fler kommer garanterat nu allt eftersom. 😍
Herregud vad söööööt!!! Jag kan inte vänta!! Min kille kommer ju inte förens 21.40 :o D: Det är så himla gulligt med ena örat upp så där hihi
#4 Tack! :D Kommer nog upp lite bättre bilder här idag :)
Åh vad kul! Jag ska också försöka fota lite idag nu när det är bättre ljus haha
Försökte fota lillkillen lite nu, men han var så busig å nyfiken så det blev inte såå bra kort men alltid kul att ha och titta tillbaka på sedan när han är vuxen. Han är så fin, min grabb. 😍
Åhh vilken sötnos!
#10 Tack så mycket! :)
Jättefin kille!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#12 Tack så mycket, han är underbar. :)
Åh herregud vad söt han är Ida! 😍 Mer bilder!!!
#14 Hihi tack Nadja. Jag är helt kär i honom! :D Han är supermysig i famnen å älskar att ligga å gosa, men när jag har honom lös i rummet så är det full fart på lillgrabben. Han gör en massa glädjeskutt, rejsar runt å är nyfiken. Så det är kul!
Han har även lagt båda öronen helt nu. 😃
Tog ut honom för att fota lite igår, men det blev bara jättedåliga bilder. Men jag kan visa ändå, för din skull Nadja! ;)
Att något så litet redan kan betyda så mycket. ❤️
Ursäkta för många bilder på Felix, men jag fick lite tråkigt så jag fotade honom nu en snabbis. Men han blev less snabbt å ville ner å skutta istället, haha. Lilla busunge. <3
Inte behöver du ursäkta dig, fortsätt att ösa på bara!😃Så fruktansvärt söt han är alltså, och pytteliten! Tyckte min lillskrutt var liten när jag fick hem henne, men hon måste allt ha varit större än sådär ;)
Ser ut som han har en gräddklick över nosen, hihi! Och vilka ögon ❤️
Haha va bra att iaf någon uppskattar alla bilderna på honom! 😃
Han är pytteliten, han ryms sittandes i min ena hand så.
Ja, han har blåa jättevackra ögon, och hans wienerteckning är så charmig. ❤️ Längtar bara till pälsen på huvudet växer ut lite mer.. tycker att han är så korthårig där. Haha. Iaf om man jämför med resten utav kroppen, även fast han har en "fin" mustasch. :D
Nadja, jag vill se nya bilder på lillan också.. som kanske inte är så liten längre? Ut å fota med dig, nuuuu tycker jag!
Ååååh hans ögon❤️
Hihi jaa, dom är superfina! Har dock inte fått någon jättebra bild på dom än, men här ser man färgen lite bättre iaf. 🙂
#22, Pälsen kommer säkert tids nog! Hihi han är nästan som en liten farbror med sin charmiga mustasch 😃
Lillan är fortfarande liten, haha… Hon lär nog inte växa så mycket mer nu, min lilltös! Hade tänkt fota henne idag faktiskt men när jag kom att tänka på det igen hade det redan börjat mörkna.
#24 😍
Ja det gör den nog. Han är ju så liten ännu, å pälsen på huvudet är längre å annan päls än en vanlig korthårig kanin iaf så ja, den kommer nog snart.. hoppas jag. :D
Åh okej! Jag vill som sagt var se nya bilder på henne ju. Å så borde vi försöka ses snart, var ju en evighet sen sist!
Så fin han är!! :D
#27 Tack så mycket! :D
#26, Ja precis, han är ju pytteliten än! Ge det ett par veckor så lurvar han säkert på sig :) Vilka var han efter? Jaspar och nån fler? Jag vill träffa dig också! Vågar inte räkna på hur länge sen det var, haha. Skulle vara trevligt att ta en fika om du kommer upp någon fler gång snart :)
#29 Ja precis :) Ja, pappa är Jaspar, mamma är Solvikens Taritha. Å båda dom två är ju superfina så han hinner nog fluffa till sig. 😉
Absolut! Jag är ju uppe lite nu och då så en fika borde vi allt hinna med tycker jag. Synd att det inte är sommar så att vi hade kunnat ta med teddysarna å suttit i nån park å bara myst å så..
#30, exakt! :) Han kommer bli en fluffboll! Vad trevligt, då siktar vi på det! Teddymys i parken lät ju sååå trevligt, håll kvar den tanken så får vi ta tag i det nästa sommar :')
#31 Hihi jaaa!:D
Jag tänkte inte visa några nya bilder här idag utan vänta ett par dagar, men han var så söt så jag tog några bilder lite snabbt bara nu nyss för att ha och spara själv, men känner nu att jag måste visa några av bilderna på sötkorven. :D
Han har blivit en sån busig liten kille.. första dagarna var han sååå otroligt lugn oavsett vad, men nu rejsar han runt som en galning varje gång han får vara lös och hittar på en massa bus. Men fortfarande lika snäll och gosig i famnen och så. 🙂
Han är såååå söt! Klagar fortfarande inte alls på fler bilder 😃
Haha vad bra Nadja! 😃 (Men jag vill fortfarande se bilder på din tuss!)
#35, Haha, idag har jag varit på jobb så det är min ursäkt för dagen ;) Imorgon är jag hemma hela morgonen så då har jag inga fler undanflykter! Om jag skriver här att jag ska fota kanske jag gör det också?
#36 Jaaa! Du måste :D Annars så.. vill jag inte träffa dig nå mer! ;) Haha närå, men ja jag vill se nya bilder på henne ju! :D
Haha det är samma för min lilla plutt, rejsar runt i hela mitt rum. jag flytta på lådorna så att han inte skulle hoppa upp i min säng(hans favoritställe… men bajsa och kissa vill han gärna också göra där…) gissa om han försökte hoppa ändå? ^^ han ställde sig nedanför och tog sats och sen så missade han haha lite senare testa han igen och då satt jag på golvet precis bredvid och lyckades fånga hans sprattlande bakben haha, han lyckades liksom få upp framtassarna, men rumpan försvårade det hela ;) så söööt😍
Blir så avis på er som har innekanin, verkar så himla mysigt! Förhoppningsvis kommer Lillan få bli innekanin i höst om det fungerar med min allergi (peppar peppar…), men det återstår att se hur saker och ting blir.
#37, Jag har fotat bilder!! Inte alls särskilt bra den här gången, men jag tycker jag var duktig ändå ;)
#38, Haha så himla gulligt!
Nu tycker jag du ska lägga in fler bilder på Felix, Ida!
#38 Åh busungar vi har då! 🙂 Felix ska hoppa upp överallt i rummet nu också, och missar ibland och då ser han alltid så förvånad ut.. tror inte riktigt att dom har helt koll på sin lilla kropp än. :)
#39 Ja det är riktigt mysigt! Jag har ju (som du vet Nadja) haft kaniner utomhus förut också, men tycker att det är mycket mysigare om man har möjlighet att ha dom inomhus plus slipper man att det är kallt, vattnet fryser osv. på vintern så det är skönt.
Åh va bra! Då får du göra en bildtråd med bilderna så snart som möjligt!
Haha, jag laddar ju upp bilder typ varje dag.. 😃
Aa snacka om busungar^^ min mamma har börjat kalla sig för mormor till honom och ALLA som har träffat honom förundras över hur social och busig han är haha! Jag trodde inte att kaniner var så här kelsjuka :o de kaniner jag träffat förut har inte varit så!!!
Underbart att se och läsa om dig och Felix, Ida!
Skickar några varma kramar från "mamma".
#41 Hihi jaa, dom är speciella våra brorsor. Va roligt! :D
#42 Åh, Felix skickar en massa kramar tillbaka! :)
Nu var det ju nån dag sen jag fotade Felix, men han var inte alls på fotohumör.. fick lov att locka honom med lite morot för att han skulle sitta still. Jobbigt att han blir så smutsig av att äta det bara, även om han är söt förstås! :D
Förresten, nån som vet exakt vad han är för färg? Zobelsiames är han ju, men är han brun eller vilken färg? När han var liten vet jag att Michaela trodde han var det, men jag tycker att han ser mer ut att vara egern eller isabella eller så. Sen vet jag redan att han är japantecknad och wienertecknad. :)
Pappa Jaspar tycker jag själv borde vara zobelsiames egern, och Felix ser ut att ha samma färg. Men det finns dom som tycker att Jaspar ser "brun" ut. Jag skrev zobelsiames brun på Felix härstamningsbevis för att inte "luras" att han skulle vara en mer ovanlig färg, men han kan gott vara det!
Haha åhhh så gott med morot! Jättecharmigt med allt det orangea runt munnen 😃
Spontant tycker jag att han ser egern ut på bilderna jag sett, eller då brun (typ på #33 ser han väldigt brun ut på min datorn, men inte alls brun på de senaste bilderna).
Jättefin hur som helst!
Ja, färgerna på bilderna kan ju "luras" lite beroende på ljus osv. Men tycker att han ser ut som på de senaste bilderna irl också, dom är inte redigerade alls heller så. Har själv fött upp hermeliner ju, och vi fick en kull som var egern och jag tycker att han är väldigt lik dom i färgen. Inte för att det är så viktigt vad han är för färg, men ändå. :)
Tänkte bara skriva en kort uppdatering om lillhjärtat.
Han får vara lös i rummet hela tiden då jag är hemma och han följer verkligen efter mig som en liten hund. Så fort jag rör på mig så springer han efter, hela tiden. När jag sitter i sängen och antingen tittar på tv, läser eller sitter vid datorn så hoppar han upp väldigt många ggr, kan lägga sig i famnen å mysa en stund å sen ner på golvet och rejsa runt igen. Han är nyfiken på allt och har redan hunnit hoppa ner i papperskorgen 3 ggr, upp på två olika stolar, varit påväg upp på ett bord osv. Som sagt var, han är överallt! Men det är roligt att ha en sån busig kille med mycket fart i när han får vara lös, i famnen är han fortfarande hur go och mysig som helst.
Försökte mig på att fota honom lite idag, men det gick inte alls. Tillslut lockade jag honom med lite pellets, men inte ens det gick så jag gav upp.
Han har även fått lite nya smeknamn redan, förutom älskling, lillen, pälskling osv. så började min brorsson på 7 år ropa Felle på honom och Felix lyssnade direkt å sprang till honom, herregud vad han skrattade då. Så ja.. nu blir det rätt mycket "Felle", men även Fix och Fixen ibland.. kommer inte ihåg om det var Adam (min brorsson) som började säga det också eller vem det var. Haha. Men ja, kärt barn har många namn brukar det väl heta. :)
Får se om jag hinner imorgon, isåfall försöker jag fota nya bilder på honom då. :)
Han låter verkligen helt underbar, din grabb ❤️Kul att han är så himla fäst vid dig redan! :)
Ja, jag är fortfarande helt kär i honom. Han hoppade alldeles nyss upp till mig, satt å kollade på mig, la sig ner i min famn å började slicka på mina händer. 😍 Nähäpp, nu blev det visst tråkigt så nu skuttade han ner igen, haha.
Funderar på att ta ut honom imorgon å försöka få till någon bra bild, det borde ju gå bra att ta ut honom i typ 10 min fast det börjar bli kallare ute nu.. Eller? :)
#52, haha åh vad gulligt! Jag tror inte det är någon fara alls att ta ut honom en liten stund :)
Hörni! jag behöver lite tips/hjälp :)
Även fast jag haft kanin i så många år å har mycket erfarenhet så har jag glömt bort lite hur det är att "uppfostra" en ny liten krabat.. haha. Felix är nämligen en vääääldigt busig liten herre, som nu den sista tiden har kommit på att det är kul att testa smaka på saker, typ.. allt. Han har börjat äta på tapeterna å ja, allt som finns i rummet ungefär. Kablar osv. är såklart undangömda så gott det går, men jag försöker ändå få honom att sluta gnaga/smaka på framförallt tapeterna. Jag säger åt honom med ett bestämt "Nej!" å sen lyfter jag bort honom, men ja.. det verkar inte riktigt funka på honom för han går bara tillbaka på direkten å fortsätter med det han gjorde innan. Just ordet Nej lärde sig framförallt Saga & Alfred på en gång ungefär, iaf vad jag minns.. Sen har jag mest haft utekaniner eller haft kaniner på ett begränsat område inne. Men skulle så gärna vilja få Felix både rumsren å utan att han äter på allt inne..
Nån som har något tips eller råd? :)
Jag har lyckats få pumba att inte hoppa upp i min säng längre :) så fort jag såg att han var på väg så satte jag handen framför hans ansikte och väntade tills han vek undan. Nu har han sen dess(gjordes ett par gånger) inte hoppat upp själv! Rumsrenheten har jag inget tips för alls, har ju en busunge som sprider bajs å kiss överallt, han skiter fullständigt i att ja vill att han ska göra sina behov på ett visst ställe i buren^^ har dock hört att det tar tid!
Oj vad svårt! Det är ju en himla skillnad när man bara haft utekaniner tidigare (som jag), då behövs ju inte någon "uppfostran" på samma sätt eftersom det inte finns så mycket de inte får göra direkt.
Med rumsrenheten tänker jag spontant, hur många toaletter har du till honom? Kanske man behöver fler i början så att han har nära till en när han måste göra sina behov? Kan tänka mig att en busig kaninunge inte har så mycket tid till att söka upp en toa för att bajsa och kissa!
Tyvärr har jag inga tips på hur du kan få honom att sluta bita på saker :( Det finns ingen typ spray som man kan ha till hundar, som luktar illa så han inte vill bita där? Svårt att spraya över hela väggarna kanske haha, men jag vet inte annars…
Det här med rumsrenheten går bättre å bättre. Jag brukar alltid he tillbaka alla bajspluttar i hans toalåda å han har kissar endast där, han har slutat kissa på golvet när han är lös osv. Så det ordnar sig nog snart, hoppas jag. :)
Men ja, det är det här med bitandet.. Jag får fortsätta säga åt honom å lyfta bort honom så kanske han förstår snart.
Skönt att det går framåt med rumsrenheten! :)
Du ska se att resten ordnar sig också, han är ju fortfarande bara en plutt så det ska nog gå fint med tiden.
Jaa jag hoppas på det. :) Tror (och hoppas) att han bara är så nyfiken just nu å därför vill testa smaka på allt å att det kommer ge sig med tiden :)
Haha, försökte mig på att ta lite julbilder på Felle, det gick inte så bra.. typ 20 bilder där luvan ramlar av eller han gör nån konstig bild, men kan bjuda på en bild iaf.. får försöka mer en annan dag snart. 😂
Haha å vad söt! vill också ta julbilder, har du gjor tomteluvan eller var fick du den ifrån? :)
min rumsrenhetträning går inge vidare :/Pumba väljer de mest olämpligaste ställena dessutom(tex min huvudkudde) men bajsat i lådan i buren(som jag ställt under höet) det har han gjort en del i alla fall :)
Hihi tack, ska dock försöka ta några bättre sen som sagt. :)
Nae, tog den från en tomte jag hade här hemma, haha.. Dock var den för liten tycker jag, så måste leta reda på nån större om jag hittar nån.
Det går inte så superbra med det med Felix heller.. I buren är han jätteduktig, han kissar bara i sin toalett, men bajsar lite överallt. När han är lös (vilket han är mellan 2-8 timmar varje dag, beroende på om jag är hemma eller inte) så bajsar han lite överallt och även han har kissat i min säng 3 ggr. Dock ingen annanstans i rummet, så det är ju skönt iaf. Men jag hoppas att han blir helt rumsren snart, eller ja.. iaf att han inte kissar nått mer i min säng.
Haha aa sängen är ett toppenställe verkar det som, så jag låter honom inte hoppa upp där längre ^^ för mig är det tvärtom i buren, kissar aldrig i toan men bajsar det mesta där :) alltid nått!^^ Ska leta hemma efter nån liten tomteluva! Så gulligt! :)
Pappa Jaspar är helt suverän gällande rumsrenhet. Han bor i en innebur och har en toa, där han gör "allt". Alltså helt allvarligt, han lägger sina pluppar där också. Jätteduktig! Mamman, Taritha, var väl sådär när det gällde rumsrenheten. För det mesta kissade hon i lådan, men någon gång ibland kunde det bli fel. Jag kan tänka mig att det kan vara litet svårt för en innekanin att veta vart det är ok att kissa. Att det fungerar i buren är en sak, men om jag ser till mina så kissar de nästan alltid när de kommer ut i rasthagen. Och för innekaninen är ju rummet/lägenheten/huset som en rastgård. Men, trägen torde vinna. Lycka till!
Va roligt att höra ifrån dig Michaela! :)
Ja Felix är ju duktig å kissar bara i toalådan, förutom några få tillfällen i sängen men det försöker jag lära honom är fel. Jag kan ju som Thilda har gjort att hindra honom från att hoppa upp, men jag tycker det är så mysigt när han gör det å lägger sig antingen på mig eller bredvid mig å sover/myser så jag får stå ut ett tag till. Tur det finns tvättmaskin! 😉
Jag vet ju att Jaspar är egenuppfödd, tog det lång tid innan han blev fullpälsad i ansiktet? Jag tycker att Felix har så lite päls där jämfört med resten av kroppen.. haha.
Haha jag håller med om att det var mysigt och gulligt men Pumba var mest intresserad av att antingen utforska hela sängen(täcket var väldigt spännande att studsa runt på) och sen ville han hoppa upp på mitt skrivbord som står tätt intill(där jag lägger alla ömtåliga saker som knte mår så bra av små kanintänder, plus människogodis tex juleskum som av nån snledning tydligen är väldigt gott! ^^) har dessutom en kille som hatade när han eller jag råkade hitta en liten kaninplutt när man lyfte på täcket hehe
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Felix är en sån mysig kille.
Varje morgon när jag släpper ut honom från buren så tar han först ett snabbt varv runt hela rummet och gör flera glädjeskutt, sen hoppar han upp till mig, lägger sig bredvid mig och vill ha en massa morgonmys. Han älskar att stoppa sitt huvud i min hand å att jag ska klia honom, han låter alltid med tänderna då (ni vet sådär som kaniner kan göra när dom trivs/tycker att nått är mysigt osv.) å kan ligga såhär i nån timme.
Min älskade grabb. ❤️
Hörni, hjälp! 🙂
Felix har börjat gnaga på i princip ALLT. Om det så är mattor, sladdar, kläder, möbler, tapeter.. Säger åt honom direkt å vissa saker har han nästan lärt sig att han ska låta bli men jaa, jag vet inte..
Funderar på om han bara är i en period där han ska testa allt, eller om han behöver mer att äta/gnaga på.
Han har ju såklart fri tillgång till hö, men tycker att han är halvdålig på att äta det. Å så får han ju pellets. Har ni något tips på bra grenar man kan ge nu på vintern? Han har även fått blåbärsris som han tyckte va sådär, men ska ge honom lite mer nu idag.
Försökte fota lite nya bilder på lillen, eftersom det var ett tag sedan. Det gick inte alls! Han ville inte alls sitta still, så fick tillslut muta honom med lite lite hårdbröd. Ska försöka nästa gång då det är bättre fotomöjligheter också, tycker inte alls om att fota med blixt..
Åh vad gullig han är! Jag började torka lite olika saker precis när jag hade tingat min kille haha! Så jag hade en massa björkgrenar med blad som han älskade! Dock är ju björk giftigt på vintern:( men jag är ganska säker på att grenar från äppelträd går super året om! De jag tog in för några veckor sen är nu torra och nästan helt uppätna haha:) så har tänkt plocka lite nya snart från våra äppelträd Pumba gillar också att smaka på mycket men möbler har han inte testat än i alla fall! Men två sladdar har blivit mördade men annat har jag faktiskt lyckats rädda genom att säga till honom
Hihi tack! :)
Jaa, jag får se vad jag hittar.. bor precis bredvid en skog så jag har ju möjligheter att plocka rätt mycket, men vill inte ge något som är giftigt heller..
Åhh vilken mysig video där uppe :') Han är så fin!
#73 Hihi tack Nadja, ja i mina ögon är han världens finaste :) ❤️
Åhh vad söt han är! Jag har oxå en hane som började gnaga på möblerna helt plötsligt, från att aldrig gjort det . Det var superjobbigt! Kunde knappt släppa ut honom som är van att vara lös hela dagen. Jag började fundera på att han kanske måste flytta ut, men då som ett trollslag slutade han:) Jag har ingen aning om vad det var för fas ?? Så glad nu iallafall
#75 Tack! :)
Min lilla kille gnager inte så mycket på möblerna, har gjort det nån gång men då har jag sagt till å sen har han faktiskt låtit bli de. Men tapeterna :/ Fast jag säger åt honom så har han inte slutat med det än, men han är bara ungefär 3 månader så jag hoppas att han lär sig snart.. Vad skönt att din kanin slutade också, hur gammal var han då?
Jag läste någonstans att om man tar citron på tex sladdarna så låter kaniner den vara… dock bleker citronsaft så kanske inte det bästa att ha på en tapet hahaha
kanske om han börjar äta på möbler så kan du ju testa i alla fall, jag har precis beställt två nya laddare till min mobil för pumba har ätit både pappas och min ^^ ska nog se om citron hjälper så at han låter min nya vara ifred!
#77 Än så länge har faktiskt alla laddare klarat sig här, pjuh! Men jag är alltid jättenoga med framförallt min laddare till telefonen så jag tar alltid bort den på morgonen och laddar telefonen i princip bara på natten då han är i buren för att vara på den säkra sidan. ;) Men ska testa det där med citron annars.. som tur är så har jag nyss flyttat hem till min föräldrar igen i mitt gamla rum här, där tapeterna redan är lite förstörda sedan mina andra kaniner jag hade då åt på tapeterna nån gång innan dom lärde sig att dom inte fick göra det så det måste ändå tapetseras om.. Men blir värre om han inte lärt sig att låta bli då jag snart flyttar till eget igen. Vi får kämpa på med våra små busar! 😂
#74, Jättefin bild! 😃
#79 Taaaack! 😃❤️
Jag kom på att jag glömt att berätta.
Ni flesta av er har nog läst min "Orolig!" tråd.. Felix mår helt bra nu igen. Vet inte vad som var fel, då han inte kunde röra sina baktassar ordentligt i ett par dagar.. Veterinären visste inte heller. Så det är jätteskumt. Men nu skuttar han på som vanligt igen, i full fart och har lika mycket energi som innan.
Jag längtar så mycket tills snön försvinner och jag kan börja ha honom ute.. han har så mycket energi å verkar inte riktigt tycka att två rum räcker att vara i. Haha. Men är glad att han verkligen kan slappna av å bara ligga å mysa i flera timmar också. 🙂
men gud vilken härlig färg på honom.och fina bilder du tar.. duktig du är..
så sööööt..vill ha!!❤️
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Å vad skönt att höra!! Hoppas att det var en engångshändelse!!
#82 Tack så supermycket! 🙂 Och ja, jag älskar hans färg. :)
#83 Jaa jag med! Det är lite jobbigt att jag inte vet vad det berodde på så jag kan förhindra att det händer igen, men jag hoppas också att det var en engångshändelse.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min älskade pojke. <3
Usch vad han är fin! ❤️
#88 Vad himla fin han blev i rosetten! 😍
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#89 Hihi ja, blev ju tvungen att testa en av dom på en gång. 😃
Jag dör ju lite här, finaste Felix! 😍