Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 2069 ggr
poesi
0

Orolig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igårkväll så skulle jag släppa lös Felix som vanligt från hans bur, han hade då varit i den sen kvällen innan. Men jag märker att han inte hoppar ut som han alltid gör, så jag lyfter ut honom å ställer ner honom på golvet.. då märker jag att han släpar med en ena benet efter sig. 
Tar upp honom och känner igenom honom. Benet är inte svullet och kan inte känna något benbrott, jag får även böja det i alla möjliga olika vinklar osv. utan att han bryr sig. Läser på en massa på internet och tänker/hoppas att han bara råkat stuka till foten lite och att det är därför. Hans aptit är precis som vanligt, han är pigg och han kissar/bajsar. 
Idag jobbar jag hela dagen och kom inte hem förns efter kl 16. Går och kollar till honom det första jag gör och märker att båda benen nu är så. Han tar sig fram, men med hela bakdelen släpandes liksom. 😕
Ringer hit en vän som är duktig på djur och vi hjälps åt att kolla igenom hela han. Slemhinnor, tänderna, ryggraden, benen.. allt ser bra ut och vi kan inte känna/se något annorlunda. 
Ringer till veterinären och dom kan ju inte säga vad som är fel utan att se honom, men dom tror det kan vara något neurologiskt (sjukdomar i nervsystemet). 

Eftersom han inte verkar ha ont (dock supersvårt att veta med kaniner!) och han äter, kissar å bajsar som han ska så ska vi avvakta till imorgon. Om han inte är bättre då så ska jag ringa igen och isåfall boka en tid. 

Snälla, håll en tumme för oss och hoppas att han är bättre imorgon, och att det inte är något allvarligt! 
Jag är livrädd att det ska ha blivit något i hjärnan, att det är obotligt och att jag måste avliva honom. 😭

Någon här som varit med om något liknande någon gång?

Novelia
2

Släpningar med benen kan vara symptom på att någonting inuti kroppen eventuellt i hjärnan inte står rätt till. Jag tycker att du borde ta honom till veterinär så fort som möjligt. Sånt där kan gå från stabilt till kritiskt på väldigt kort tid.

I have no sympathy for people without empathy

poesi
0

Jaa precis, det är det jag känner också. Beroende på hur han är imorgon kanske jag lyckas sluta tidigare från jobbet så åker jag in då istället, om det ser ut att vara lika som idag.

Zakarias
0

Kan vara hjärnblödning (tror dock inte det) eller en slags ungdjursförlamning (men då brukar hela kroppen lägga av) :( :( Hoppas det inte är något allvarligt, och hoppas att han blir bättre..!!!!!!

[thildaaaa]
0

Men usch så läskigt!!! Hoppashoppashoppas han blir bättre!!!!! Lilla stackarn som e så liten! :'(

[thildaaaa]
0

Hur mår den lilla stackarn idag? :(

poesi
1

Han mår faktiskt lite bättre! :D Eller, jag tror det iaf.. igår låg han ner i buren i princip heeela tiden, förutom då jag gav honom mat, då gick han och åt å så. 
Har jobbat idag också å kom nyss hem, men var hemma på lunchen för att kolla till honom å då rörde han sig en hel del i buren och har gjort det nu sedan jag kom hem också.. han rör även bakbenen lite mer idag, dock inte helt bra nu heller men jag hoppas hoppas verkligen att det var något tillfälligt och att det håller på att vända!

Novelia
1

Har du varit hos en veterinär? Kaniner försöker ju in i det sista att dölja ifall dom är sjuka eller mår dåligt så när dom väl visar är det oftast ganska allvarligt.

I have no sympathy for people without empathy

poesi
0

Nej, bara pratat med dom via telefon. Dom tyckte att jag skulle avvakta så länge han äter, dricker, kissar å bajsar som vanligt..

[thildaaaa]
0

Men å vad bra att det i alla fall verkar vara bättre! Hoppas att det verkligen är det och blir ännu bättre!!! ❤️🌺

poesi
0

Han blir piggare och piggare! :) Så jag hoppas som sagt var att det håller på att vända. Han rör sig mer och mer i buren (första dagen låg han ju i princip bara ned hela tiden) han rör benen mer nu än han gjorde från början och han har även mycket mer känsel i dom nu. Han rör dom fortfarande inte riktigt helt normalt, men eftersom veterinären tyckte vi skulle avvakta om han inte blev sämre så gör vi det.. jag kommer ju självklart åka in på direkten om jag märker att han är lite sämre, men än så länge blir han bara bättre å bättre så jag hoppas att han är helt återställd snart igen!

[thildaaaa]
0

Men å vad skönt!!!

[thildaaaa]
0

Hur mår lilla Felix nu då??

poesi
0

Han blir fortfarande bättre, även om det inte går så snabbt å han fortfarande inte är helt bra. Men han blir bättre för varje dag som går..

[thildaaaa]
0

nämnde detta i förbigående för min mamma som vuxit upp med massa djur och är väldigt kunnig inom främst hästar. hon sa att det lät som att möjligheten för fång fanns, har du bra hö till honom? 🙂

poesi
0

Ahaa.. hmm, visste inte ens att kaniner kan få fång? 

Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte hur bra höet är. Känner tyvärr ingen bonde här så jag köper från granngården.. Men har gjort det i flera år, förutom några år då jag bodde i Umeå då vi köpte från en bonde istället, men det har alltid fungerat bra tidigare..

[thildaaaa]
0

Jag vet inte, mamma tyckte att det lät som det när jag berätta om att hans bakben betett sig konstigt, då fråga hon om hans hö för hon tyckte det lät som antingen fång, elr som nått i hjärnan 😕

Hoppas att han repar sig helt!!!

Zakarias
0

Fång har väl med hovar att göra? 🤔😇

poesi
0

#16 Ahaa.. okej.. 

#17 Mm, det jag trott också.. Googlade nu och det har, precis som du säger, med hovar att göra..

[thildaaaa]
0

Blazer

Vill bara göra er uppmärksamma på att även kaniner kan få fång (inte bara hästar som jag trodde). Vi var hos veterinären med vår bj i går för han hade så ont i sina framfötter. Han fick smärtstillande medicin som han ska ta i 7 dagar och är redan mycket bättre i dag efter en dos. Men han får inte äta grönt på en vecka till att börja med. Så vad ni gör så tänk på att vänja era kaniner långsamt vid grönt. Jag trodde att jag gjorde det men inte tillräckligt.

skrevs 2009 på kanin i fokus, låter ju inte som det Felix har! men vad jag hört allmänt om fång, iaf på hätstar, så kmr det pga tex dåligt hö (eller tydligen tex gräs eller så, kanske drf de brukar ha en munkorg när hästarna är i hagen och har fång?) och det är nått i kroppen som sprider sig till hovarna och jag tror att det är först då, när det kommit till hovarna(/tassarna haha), som det kallas fång tror jag :)

Underbarn
0

#19 Oj jaha det har jag aldrig hört om! min häst har (misstänkt) fång. Det kan uppkomma av olika saker (tex genom verkningen hos hästar) men annars är det vanligt att det uppkommer på grund av fodret ja. Främst om hästen helt plötsligt får komma på bete och äta enbart gräs utan att vänja sig sakta från hö till gräs och tvärt om! Men även vid hastiga foderbyten så du är inne på rätt spår :) en häst med fång är känslig för gräs livet ut och det kan då även gälla kaniner (antar jag) om fången beror på just fodret. det är sockret som de är känsliga för. Bete med kort gräs är värst så det bästa om gräs ska ges är långt näringsfattigt gräs. Sött foder är big NO. Frukter ska undvikas och massor av morötter elle betfor (gäller hästar då) ska ges med försiktighet. Viktigt är att kaninen/hästen får gå på MJUKT underlag. Många gånger behövs smärtstillande ett tag också :) Blev ot :)

[thildaaaa]
0

Åh vad bra, har bara haft en vag aning om vad fång egentligen är, bra att du dela med dig, kan vara bra att veta även om fång verkar vara ovanligare hos kaniner? antar det iaf 😃 

hoppas man slipper nått sånt, men med en kanin som tuggar i sig allt utan något bajsproblem så behöver jag nog inte vara så orolig haha, men det är bra att komma ihåg att ta det försiktigt vid foderbyte! 👍