Erfarenhet?
Vår kanin blev parad för fyra veckor sedan. Hon har ändrat beteende samt fått större hårdare mage. Dag 29 började hon boa samt låg mest och vilade. Nu e vi på dag 33 och imorse var hon otroligt pigg Och magen kändes inte hård mer och hon var mer sig själv i sättet. Ej sur och revirskyddande. Är det vanligt att de äter upp sina ungar? Borde jag inte se ngt spår av det? Hon har ej dragit ngn päls. Men är det inte sent att vara skendräktig? Har ni ngn erfarenhet av detta. Mvh Madde
Inte haft den erfarenheten men försföderskor kan ju vara "knepig".
Jag har alltid haft honor som ALLTID boat, kanske inte alltid så mkt men jag hittar alltid lite päls och/eller lite blod. (Och även ungar, dödfödda utspridda eller levande någonstans om det inte är ett fint lyckat bo med varma levande ungar där allt gått rätt till då).
Enda erfarenheten jag haft på en hona som gick sent (sent för mig är över 31 dagar, aldrig haft senare) är en hona som fick en död unge. 5 dagar senare blev hon likförgiftad för en unge låg kvar som hon inte fick ut. Veterinären fick hjälpa till. Det märkets inte på henne (hon var pigg, åt och drack, sprang runt och t.o.m hoppa några hinder) men pang så gick det jätte fort då man började känna lukt och en "påse" hängde fram. Nu menar inte jag att det är så för din hona!
Nu på kvällen har börjat dra av päls, så hoppas jag trott fel och att det ändå kommer ungar.
En av mina honor som fick åtta ungar gick 32 dagar, och hon är den av mina honor som gått längs (någon annan som också fått på dag 32, men inte längre än så) Men hade hon fått färre ungar är det inte omöjligt att hon gått någon dag till.
Sen är det rätt vanligt att man tror att dom är dräktiga för dom visar alla symptom på det, men så kommer det inga ungar. Det är inte så jättevanligt att dom käkar upp ungarna, och jag har aldrig varit med om det.
Har hon kanske fått några bebisar nu?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!