Lös i magen..
Felix har varit jättejättelös i magen inatt.. Det har dock varit mycket bättre nu under dagen å kvällen så jag hoppas att han bara fått i sig något olämpligt och att det går över snabbt!
Men.. hans rumpa osv. ser inte alltför mysigt ut just nu.. Ni kan ju tänka er hur det blir med all päls. Nån av er kanske har varit med om det? Jag har bara haft korthåriga kaniner som blivit dåliga i magen innan..
Vad är det bästa att göra? Försöka klippa bort allt, försöka duscha honom typ å få bort det eller vad? Nån som har något tips?
Jag upplever att mina teddysar är mycket känsligare i magen än andra.
#1 Okej.. ja jag har haft hermeliner, dvärgvädur å korsning innan å under 7 år har dom blivit lös i magen nån enstaka gång.. får se hur det blir med Felix. Har ju inte haft honom så länge än..
Det går bra att sätta dem i lite varmt vatten i badkaret eller en balja och se till att han sitter kvar en liten stund tills det har lösts upp, sen skölja av med ljummet rent vatten och torka ordentligt. En mild tvål är ok också. Albin hade en period när han var lös i magen och geggan torkade fast och vi fick bada honom varje dag. Men använd inte mycket vatten, det räcker med ett par cm och torka och se till att han inte blir kall. Kanske blåsa försiktigt med en hårtork efteråt.
Han är inte lös i magen längre! SKÖNT!
Och jag fick bort det mesta av det som fastnat i pälsen igårkväll när jag borstade honom..
Undrar om det är som ni säger, att teddysar har lättare för att bli lösa i magen än andra? För det är ofta som han är liiiiite lös i magen på morgonen, eller ja.. jag ser att det är löst bajs i buren. Men oftast bara lite, förutom i förrgår då. Han får exakt samma mat som jag alltid gett mina kaniner, förutom att jag inte vant Felix med alla grönsaker än.. nästan inga alls faktiskt - just för att han är lös i magen så ofta. Han får morot nån gång i veckan å det vet jag att uppfödaren gav honom också, så det borde han ju vara van vid nu. Sen har han fått lite sallad nån gång och lite gurka och banan, men det har bara varit nån skiva och som godis.
Han äter jättebra med hö så det kan ju inte vara det heller.. att han äter för lite hö alltså.
Vad har han för pellets om någon alls? En del kaniner har väldigt känslig mage då kan det vara bra om de går på enbart hö eller nästan enbart hö. Har han tendenser till att lätt bli lös/dålig i magen bör du vara extremt restriktiv med allt som inte är mycket fiberrikt. Byt ut moroten och salladen och bananen hur lite det än är, mot mer kaninanpassade saker som maskros, äppelgrenar/blad, hallonris, blåbärsris etc. Det går bra att plocka och torka till vintern eller köpa färdigtorkat, granris kan man ge på vintern, det gnager de gärna på. Lite krukört kan man ge som godis, persilja tex. Annars morotsblast istället för moroten. Kaniner är beroende av mycket fiberrik kost och en del är verkligen superkänsliga. Min Albin var också det. Vet inte om det beror på rasen dock.
Han får Lottie.. från början fick han Cuni complete, men det finns i princip inte att få tag i här där jag bor så jag började blanda ut det med Lottie och nu får han bara det.
Han har fått blåbärsris, men det andra går inte att få tag på nu när det är vinter tyvärr.
Men tack för tipsen iaf!
Lottie är inte det sämsta man kan ha men tyvärr inte särskilt bra heller. Det innehåller en massa korn och kaniner ska inte äta korn eller säd över huvud taget eftersom de inte gör det i naturen alls, och det innehåller alldeles för mycket fett och socker. Här finns bra artiklar om pellets och kaninfoder: http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html och här http://www.veterinaren.nu/kanin/bra-att-veta/skotsel/skotselrad-kanin (nedersta skriven av Marianne Tornvall som är bland de mest kunniga veterinärerna om kaniner i Sverige).
#7 Tack! :)
Jag upplever också att teddysar har rätt känslig mage, mina har ofta varit lösa i perioder även fast jag använt olika pellets. Har försökt att ge mest bara hö då och väldigt lite pellets, tills det har gått till sig igen :) Oftast har det bara varit någon dag.
Jättebra tips från LisaKanin, ska försöka komma ihåg dom!
Ja, han var bara lös en dag, nästa dag var han som vanligt igen.. Han fick då bara hö tills han var helt bra igen.
Vad skönt! :)