Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1039 ggr
LisaKanin
0

Fäller extremt mycket?

Är det någon annans kanin/er som också fäller extremt mycket nu? Vi har varit bortresta en vecka över jul och då har Albin legat och gosat mycket precis bredvid ett småvarmt element. När vi åkte hem sen i bilen passad jag på och borsta igenom honom ordentligt och längst in vid pälsroten var det jättetovigt överallt, och när jag borstade bara lossnade pälsen i stora sjok så han blev nästan helt kal uppe på ryggen! Sen vågade jag inte fortsätta borsta ifall hela pälsen skulle trilla av.

När vi åkte bort en vecka innan borstade jag också igenom honom ordentligt och då var pälsen helt normal. Kan det bero på att han legat bredvid elementet och pälsen tror att det är sommar, typ? Han är en innekanin annars, men ligger aldrig så nära element som han gjorde denna veckan.

hannis :)
0

Hmm… Min kanin fäller också nu men inte på det där sättet :S kan det ha att göra med tovorna vid pälsknuten? Att pälsen skulle vara lösare där om det var tovigt?

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

LisaKanin
0

Så det är fälltider nu iaf? Nej han har aldrig fällt såhär mycket verkar som det blivit tovor pga fällningen o inte tvärtom. Det hänger pälstussar efter honom överallt.

hannis :)
0

Men då kan det ju vara så att det är nån slags fälltid nu eftersom min också fäller? Men jag tycker att det skulle vara konstigt om det var fälltid nu i början på januari kan det vara dehär varma vädret som orsakar det?

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

LisaKanin
0

Ja jag tycker också det är konstigt. Trodde det kanske berodde på att han legat bredvid elementet… han är så tovig och tufsig så jag blir tvungen att klippa ner hela kaninen. Jätteskumt, det kom på en vecka, före julen var pälsen helt normal och inte tovig eller fällde alls.

LisaKanin
0

Nu har vi klippt ner honom, stackaren ser inte klok ut. Det är verkligen jätteskumt, där pälsen tovat ihop sig nere vid rötterna är den liksom "fet" också, känns flottig. Ingen som varit med om liknande? Begriper inte vad det kan vara. Men det hände något liknande i somras när det var som varmast så vi fick klippa ner honom helt.