Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 2036 ggr
[thildaaaa]
0

Kanin+hund?

Jag ska få min kanin 9/11, men jag är typ "gudmor" till min mormors nya hund och kommer då vara vakt åt honom ibland. Någon som har några tips på hur ska jag göra för att de ska funka att ha tillsammans? :) 

Hunden är fortfarande väldigt ung, fem månader, så när jag jag får kaninen kommer han vara ca 6 månader :)

Jetaime
0

Vad är det för ras på hunden? :)

Det viktigaste är att ha tålamod, och inte låta hunden skada kaninen. För det är inte bara hunden som ska vänja sig vid kaninen, utan även tvärt om.

Ska kaninen vara inne eller ute?

[thildaaaa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kaninen ska bo i mitt rum året om, hunden är en cockerspaniel:) 

Hur "presenterar" jag kaninen på bästa sätt för hunden utan att det blir fel…?

[Nalle-]
0

#2, Cockerspaniel brukar nog kunna ha en del jakt i sig, så jag skulle ta det väldigt försiktigt. Eller, jag hade tagit det väldigt försiktigt vilken hund det än var!
Min hund är runt 6 månader och jag har inte låtit honom träffa kaninen. De har nosat genom kompostgaller, men när han blir för intensiv har jag tagit bort honom där ifrån. Inte för att jag tror att han skulle skada henne med vilje, men han är så klumpig och har ingen koll på hur stor han är! 
Men första steget skulle jag i alla fall säga att låta dom hälsa med galler i mellan, helst med hunden i koppel så han inte kan jaga upp kaninen på andra sidan gallret genom att jaga den åt sidorna. 

Det var en jättesöt hund! ;)

Jetaime
0

Det bästa brukar vara att börja med tex har kaninen i ett rum och kanske kompotgaller i dörröppningen så hunden kan se och känna av kaninen utan att kunna stressa den :).

[thildaaaa]
0

okej tack! :) låter bra att börja så! men sen om det verkar som han är ointresserad eller iaf inte väldigt upphetsad?

[thildaaaa]
0

Min mormor kom hem till mig för vi skulle åka och trimma cockern, jag bar på Pumba när jag öppnade dörren och en flat coated retriver och lilla cockern kom in. Pumba låg lugnt i min famn och sen så fick han vara i sin bur på mitt rum med stängd dörr. Cockern skällde en gång på nedervåningen men Pumba verkade ej ha blivit berörd(sprang upp och kollade haha) så det känns jättebra, vill kunna ha dem i samma hus, det är ju inte så att jag vill att de ska kunna leka eller så men vill inte att Pumba blir jätterädd av att en hund är i huset! :)

poesi
0

Vad skönt att det gick så bra! :D

[Nalle-]
0

Jätteskönt att höra! :)

[thildaaaa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lät Pumba och Yatzy(hunden) hälsa på varandra, de båda gjorde mig så stolt! Först satte jag på ett koppel på yatzy och bar in honom i mitt rum. Där satt vi ca två meter från buren ett tag och när pumba rörde på sig så förstod yatzy att det var något där. När vi suttit så ganska länge gick jag fram till buren(sa åt yatzy å sitta kvar) jag gav då pumba en godis och klappade honom medan yatzy såg på oss. Sen lät jag yatzy komma närmre buren och lukta, han verkade väldigt nyfiken men lugn :) efter ett tag lyfte jag upp pumba och täckte honom med mina händer. Satte mig på knä på golvet och lät yatzy lukta. Han svans viftade hela tiden :) efter ett tag släppte jag pumba lös på golvet och han studsa oberört runt som vanligt. Ibland kom han fram och då nosa yatzy på honom(jag höll en arm runt yatzy för att ej riskera nått) när pumba tyckte yatzy nosa för nära så skutta han iväg och kom tillbaka lite senare. Så höll vi på ganska länge och de båda höll sig lugna och snälla! :) jag släppte mer å mer på yatzy tills jag bara höll i kopplet(och helatiden var beredd att ta tag i honom om det skulle behövas dock behövdes det aldrig!) Så glad att det gick så bra! Jag vill ju inte att de ska leka med varandra liksom, men vill kunna vara hundvakt pt yatzy utan att pumba kommer till skada! Och det känns som att detta var en superbra start!

[Nalle-]
0

Vad roligt! :D Så kul när saker fungerar.