Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 2402 ggr
[thildaaaa]
0

Päls i ögonen

Jag har läst lite om att det kan hända med dessa teddypälsade sötnosar. Hur gör ni när det händer?

trots att jag läst på väldigt mycket innan kanininköpet så blir det svårare att veta vad som är rätt när man hamnar i situationen. nu när jag vakna och skulle släppa ut Pumba så kunde han ej öppna ena ögat. det såg ut att vara så att han fått lite päls i ögat och sedan försökt blinka bort det då det kommit vätska från ögat som sedan torkat. jag tog mkt vatten, en aning ljummet, och nu kan han lätt öppna ögat igen. bad även min bror hålla i honom medan jag klippte bort lite päls under ögat.

han verkar inte ha ont, han verkar utan problem kunna öppna ögat och då förmodligen se… just nu skuttar han runt som vanligt på mitt golv och busar.

jag känner inte att det verkar som att veterinär behövs, men hur allvarligt är det med päls i ögonen? någon som vet? ögonen är ju väldigt känsliga… 😐

[JollyJustin]
0

Om han fäller kanske det ramla i ögat?

poesi
0

Nu tycker jag att iaf Felix inte har så mycket päls runt ögonen/på huvudet än så det "stör" men på Melvin som jag hade innan så klippte jag ofta runt ögonen just så att han skulle se bättre å inte behöva få problem med ögonen, det hände lite nu och då innan jag klippte att det blev lite kladdigt just som du beskriver. 
Tror inte heller att veterinär behövs, håll lite koll bara. Vet inte hur mycket päls Pumba har fått riktigt, men om det är tillräckligt mycket kanske du kan sätta upp det i en tofs eller nått sånt också..

[thildaaaa]
0

Han har inte speciellt mycket päls just på huvet, nog samma som felix, blev förvånad när jag såg att han inte kunde öppna ögat:o jag klippte en aning under ögat, får kolla när jag kommer hem sen, hoppas på att han mår helt bra då! :)

[thildaaaa]
0

Nää han är så liten så det beror nog inte på att han fäller, han kankse klitat sig och råkat peta in päls i ögat eller nått…

poesi
0

Ja, sen har iaf Felix mycket päls på kinderna eller vad man ska säga, så  om Pumba också har det kanske det är päls därifrån som råkat komma dit. Hoppas det är helt bra med honom när du kommer hem :)

[thildaaaa]
0

Aa han har ochså en mustach ^^ men det såg ut att vara precis under ögat lte granna, hoppas det hjälpte att jag lkippte bort lite av det, läskigt att klicka ed en vasss sax så nära ögat :s

Underbarn
0

Det kan hända ibland, men behöver inte betyda att det händer fler gånger för att det har hänt en gång :) Antagligen blev det ingen infektion utan det räckte med att du gjorde rent och öppna upp ögat igen. Ibland kan det hända varje natt i ett par dagar sedan går det över (hände iaf. för en av mina ungar jag hade). Går det över till att rinna hela tiden så får man kolla upp det :)

[Nalle-]
0

Det är säkert ingen fara alls! Det är lätt hänt att det hamnar lite päls i ögat, det är bara att plocka bort det :) Tycker det låter som att du hanterade det bra! 

På mina teddysar brukar jag alltid klippa bort pälsen som är närmast ögat, just för att undvika att päls hamnar där och jag tycker att det brukar fungera bra. Finns jättebra små saxar som jag tror är för hund egentligen, ser ut såhär: http://2.bp.blogspot.com/_dkyDRsX9wQ8/TEgiOk55doI/AAAAAAAABCM/n8eNk_8Itzw/s1600/500x500_601360.jpg

Om det fortsätter att fastna ofta och om det ser irriterat ut/varar så kan du testa att skölja med antingen någon koksaltlösning i ett par dagar eller med zilkeye. Båda finns att köpa på apoteket. Men jag tror nog bara att det var tillfälligt!

[thildaaaa]
0

Jag köpte en frisörsax på Åhlens, den funkar bra, men är väldigt vassa spetsar eller vad det heter haha, så om han skulle rycka till skulle han lätt kunna göra sig illa :O

nu under dagen har ögat sett bra ut! det syns lite i och med en aning kladd kvar i pälsen närmast ögat, men det verkar ej irritera ögat. han verkar heller inte ha ont eller så, så det var nog bara en tillfällig grej, får hoppas att det inte händer fler gånger, men ska hålla utkik! känns bra att höra att jag gjorde rätt haha, fick lite panik i morse och undrade över om jag skulle behöva skippa skolan och åka till en veterinär!

[thildaaaa]
0

Idag ser det ba ut!! han sitter nu i mitt knä och slickar på min arm medan jag försöker plugga haha😃❤️

poesi
0

Va skönt att det ser bra ut idag! :D

[Nalle-]
0

Jätteskönt att det gick till sig! Nu kan du ju dessutom vara lugn om det skulle hända igen, då vet du ju hur du ska göra :)

[thildaaaa]
0

Aa känns super! tack för alla svar 😃