Första mötet
Jag får min allra första kanin på lördag kväll. Då kommer han ha åkt tåg väldigt långt under dagen.
Jag funderar på vad som är bäst för honom när han precis kommer hit hem till mig. Så klart vill JAG vara med honom osv, men vad är bäst för honom anser ni? Jag har läst lite olika åsikter kring detta, att man ska låta kaninen vara ifred och bli trygg med buren först men också att risken då finns att det är svårare att tidigt få bra kontakt.
Jag har funderat på att göra en liten inhängnad på min matta på rummet och låta honom vara där och sitta där stilla tills han kommer fram självmant. Är det en bra idé?
Sen har jag en annan fundering också kring mat. Vad ger ni era kaniner dagligen?(vuxna och små kaniner) :) Jag har hittat låååånga uppsatser om olika grönsaker som är dåliga pga mycket socker osv, men inte nått riktigt tydligt om vad som är ett lagom dagsintag. Jag har torkat björkblad/grenar, smultronblad(läst att jordgubbsblad är gott antog att smultron går också?), vinbärsblad/grenar och hallonblad/grenar, hur ofta ska sånt ges nu under vintern? :) Jag ska imorgon köpa pellets(inte gnagarblandning haha) och hö, några tips på märken? :)
Hihi, längtar du? Jag håller på att längta ihjäl mig. 😃
Sitt och mys lite med honom först tycker jag, men låt honom sedan vara själv i buren/på golvet ett tag. Sen efter ett tag tycker jag allt att du kan mysa med honom igen. Så har jag alltid gjort och det har alltid gått bra iaf. Plus får du väl honom på kvällen så då om du myser lite med honom i omgångar tills du ska lägga dig så har han ju hela natten sen på att bo in sig i nya buren själv.
Jag kommer själv att resa från Umeå (där jag ska hämta min lille kille) till Örnsköldsvik där jag bor och kommer att vara i Umeå i ungefär 3 timmar till tåget tillbaka går, så min lille får snällt lov att mysa med mig hos en vän/vara i transportburen ett tag till innan vi kommer hem.
Jag har haft kanin (och även fött upp kaniner) i många år och det där med vilket pellets man ska ge är mycket av en smaksak tycker jag. Du har ju redan koll på att man inte ska ge gnagarblandning å det är väl det viktigaste tycker jag.
Har haft kaniner som har hållt hullet å älskat ett visst pellets superbra, medans andra har gått ned i vikt på det, trots att dom varit samma ras osv. Så man får testa sig fram lite tycker jag.
Nu när jag bara har en kanin så kommer jag att ha Lottie, ev. funderar jag på att blanda ut med cuni complete.
Aaaa jag längtar också ihjäl mig!!! 😃
Jag har hittat ett bra inlägg om foder på kaninmagazinet å tänkte imorgon köpa någon av de sorterna de rekomenderade, bara det är rätt procent av de olika ämena som är viktiga och det ej är några fuffens med äckliga ämnen osv… så borde det väl vara bra? :) Ska man ha foder som är anpassat för unga kaniner eller är det bara ett trick för att få oss kaninägare att köpa onödiga produkter…? ._.
Okej vad bra, jag vill gärna mysa med honom, se lite hur han är osv efter all denna väntan!❤️ Men vill ju inte göra något som inte uppskattas av honom, men jag antar att man efterhand märker vad han uppskattar och inte så det bör ej vara något problem :)
Ger du några grönsaker, eller ger du det bara som godis? :)
Har du fått några nya bilder? Det har inte jag, men hon har berättat att han var fin päls och nu fällt båda öronen😃 😍
Vi får göra en ny tråd här sedan på brorsorna våra å uppdatera med en massa bilder 😍
Ja, men det låter bra. :) Jag har aldrig haft ett speciellt foder när de varit ungar. Det viktiga är bara att ta det försiktigt när man ska ge dom något nytt som de inte är vana vid, så magen får vänja sig långsamt.
När jag haft vuxna kaniner så har jag mest gett grönsaker (och självklart fri tillgång till hö) och sedan bara nån matsked pellets.
Nja, fick några st för ett tag sedan men dom var rätt suddiga, men kan visa här iaf om du vill? Bara du inte tycker att jag snor din tråd nu. :)
Jag har bestämt mig för att döpa om honom till Felix. Han är minst av syskonen och har tyvärr inte fällt öronen än, men vi hoppas han gör det snart :)
Gjorde en ny tråd till dem nu haha :)
Tänkte på det där med att vänja honom, blandar man det gamla fodret med det nya och tar mer och mer av det nya allt eftersom? :)
Vad för grönsaker brukar du ge? :)
Vad bra! Ska kolla in den strax då! 😉
Ja, precis!
Oj, beror på vad vi har hemma och sådär. Morot, broccoli, sallad, rädisa, rödbeta, lite paprika ibland. Frukt nån gång då och då. :)
Aha okej tack! :) har dock hört att morot är väldigt sockerrikt och inte ska ges som mer än godis…?
Jag har också hört det från vissa, men jag har alltid gett det flera gånger i veckan och min äldsta kanin som dog nu för några månader sen blev 8 år så han verkar inte ha tagit någon skada. Sen får dom inte en hel morot varje dag heller, utan några "slantar" eller vad man ska kalla det typ 5 ggr i veckan kanske. Ibland om vi inte har nått hemma å jag glömmer köpa så kan det ju dröja längre innan dom får också.
Aha aa okej då vet jag :) Pappa kommer vilja ha listor på vad som ska köpas när det är han som handlar haha
Du ger färsk broccoli va? Eller kan man tina fryst broccoli och ge? för det har vi alltid i frysen ^^
Hur har det gått? :)
Nu har ni säkert redan börjat vänja er vid varandra, men jag har tagit det rätt lugnt med nya kaniner den första dagen hemma men sen har jag börjat tidigt med att hålla på mycket med dom. Tror det är det bästa för att få den lilla så tam som möjligt :)
Det finns säkert andra här inne som är väldigt mycket bättre på foder än vad jag är. Jag ger Carrier som jag hört både och om, men vet att många rekommenderar Cuni complete. Olika blad kan du nog ge dagligen, men frukter av olika slag skulle jag bara ge som godis ibland. Jag ger dagligen pellets, hö och grönsaker som blivit kvar efter middagen (sallad, gurka, tomat osv) eller en morotsbit ibland.
Det går super!
jag byggde upp en "hage" av kartonger runt min matta och släppte ut honom där. sedan satt jag mitt i hagen och såg på när han långsamt började utforska ytan ^^ jag lyfte då och då upp honom i knät och gosade och då satt han HELT stilla och när jag lyfte ner honom skutta han runt osv :) sedan på natten innan jag skulle sova så började han söka sig till mig, skutta upp i mitt knä och nosa på mina händer. nu 4de dagen så kommer han när jag ropar och han skuttar upp och ner från min säng via lådorna som var ALLDELES för låga haha :) han är verkligen supergullig och social, så himla glad över honom❤️
jag tycker dedt är så himla gulligt med tricks så det ska han bli duktig på, redan testat att få honom stå på bakbenen och snurra runt, han fattar snabbt min lilla plutt❤️
Han låter himla mysig din grabb! Och så kul med trix :) Tänker alltid att jag ska börja klickerträna med de kaniner jag haft, men har aldrig tagit mig för… Du kan kanske lägga upp en inspirerande video? ;)
Roligt med några som skaffat världens underbaraste kaninras! :)
Haha aa kanske senare ^^ har ej börjat med klicker än men det ska jag! har redan köpt så ^^
#13, det tycker jag! :) Klicker använder jag mycket till hundarna, ett bra verktyg!
Jag har också använt det till hundar! :)