Selträning?!
Jag tycker att det börjar bli dags för sälträning nu med min lilla tuss, Hur ska jag göra för att han inte ska bli rädd för det osv… Tacksam för svar! :)
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
Prova sätta på selen utan koppel och låt han vänja sig vid den, men kom ihåg att den ska inte sitta för löst och inte för hårt :)
Har testat det, men han är lite skraj när man lägger på selen :S
Jag var kaninvakt åt en liten lejonhuvad kanin för kanske ett år sen. han var väldigt svår i och med att man ej kunde knapp hålla i honom. så jag lät honom vara på golvet och när han stod helt stilla lirkade jag på selen och knäppte. han hoppa iväg mitt i men det var bara att följa efter och knäppa det andra knäppet också^^ han var dock 12 år gammal och när selen väl var på så brydde han sig ej om den. vet inte om din kanin bara är svår just när du tar på selen…?
hur gammal är din kanin? :) vill gärna veta lämplig ålder för selträning :)
Han är ca 5 månader gammal, och ja han är bara svår jyst när man ska lägga på selen :S Bra tips!! :)
Lycka till! å berätta hur det går!! :D
Ok! :)
Jag skulle bara sätta på selen och låta honom skutta runt i den :) Kanske att kaninen blir lite rädd i början när man sätter på den, men de brukar vänja sig om man gör det ett par gånger. När kaninen inte bryr sig om selen längre kan man sätta fast kopplet och försiktigt vänja kaninen vid att det kan komma ett motstånd. Det är väldigt olika hur snabbt det går innan kaninen är van, det märker du :)