Attakerar Mig!!
Hejsan! undrar varför min Teddy rusar/attakerar đ mig nĂ€r jag ska ge han mat eller jag ska ta hans skĂ„l och ge mat? Vaktar han skĂ„len eller? Kan det vara för att han Ă€r könsmogen ( han Ă€r 6 mĂ„nader) Ă€r det nĂ„tt som försvinner nĂ€r han blir Ă€ldre eller vad ska jag göra? jag fĂ„r alltid ta ut han frĂ„n buren (hĂ„lla han) sen ge mat och sen lyfta in han igen i burenâŠ
Han har sÀkert kommit in i "puberteten" Det som Àr viktigt Àr att du inte tolererar att han gör utfall mot dig, utan om han "stöter till" sÄ hÄller du kvar handen (dÄ visar du alltsÄ ingen rÀdsla)
Det har dÄ funkat för mig med sura honkaniner. Men Àr inte sÀkert att det funkar, kan ju bli motsatt effekt, alltsÄ att han blir mer hormonstinn.
Ăr du sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r ett aggressivt beteende? Morrar kaninen? Jag hade en kanin en gĂ„ng som alltid rusade mot skĂ„len nĂ€r han skulle fĂ„ mat, men det var bara för att han var sĂ„ otroligt glupsk.
Annars Àr just runt 6 mÄnader dÄ kaniner börjar bli ordentligt könsmogna (nÄgon fÄr rÀtta mig om jag har fel, men tycker det brukar mÀrkas mest i den Äldern) sÄ det Àr sÀkert nÄgot som kommer gÄ över med tiden :) Tycker det lÄter bra att du plockar upp honom nÀr han ska fÄ mat, om inte annat sÄ han slipper bli stressad.
Skulle det hÄlla i sig Àr kanske kastrering ett alternativ, men jag har inga egna erfarenheter av det.
Ok,tusen tack för svar!đ han Ă€r ju inte aggresiv annars bara nĂ€r det gĂ€ller maten, han morrar inte utan rusar kivickt till skĂ„len och hĂ„ller jag handen för lĂ€nge sĂ„ kan han nafsa mig men sĂ€kert spelar det stor roll att han Ă€r könsmogen nu ocksĂ„âŠhoppas det gĂ„r över. Vill inte kastrera han heller men om han inte slutar att uppföra sig Ă€r det ju ett alternativ. Hur lĂ€nge brukar de vara könsmogna?
mvh/ Erika
Dom brukar vara könsmogna resten av livetâŠđMen första brunsten, eller vad man kan kalla det, brukar vara ett par mĂ„nader, lite beroende nĂ€r pĂ„ Ă„ret dom Ă€r födda.
Min tanke Àr: Hur stor Àr buren? Om han Àr sÄ revirhÀvdande kanske buren Àr lite för liten⊠Vissa kaniner behöver större ytor för att sluta med sÄnt beteende.. Jag tror inte han Àr aggressiv nÀmligen, han vill nog bara visa att buren Àr hans och ingen annans. Det du kan göra Àr alltsÄ att se om han bryter beteendet om han fÄr större yta. Annars Àr risken att han behÄller det resten av livet. Min erfarenhet Àr att kastration inte hjÀlper i det hÀr fallet, sÄ lÄt bli det. Flera av mina hanar som kastrerats och varit revirhÀvdande har istÀllet blivit Ànnu vÀrre, och det vill man ju inte. Du kan ocksÄ testa att ge honom maten/ hÀlla upp den utanför buren och lÄta honom hoppa ut till den. NÀr han har Àtit en stund och du kanske har klappat honom under tiden, kan du sÀtta in skÄlen och lÄta honom hoppa efter.
Lycka till!