Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: mat
LĂ€st 1207 ggr
erilas
0

Attakerar Mig!!

Hejsan! undrar varför min Teddy rusar/attakerar 😈 mig nĂ€r jag ska ge han mat eller jag ska ta hans skĂ„l och ge mat? Vaktar han skĂ„len eller? Kan det vara för att han Ă€r könsmogen ( han Ă€r 6 mĂ„nader) Ă€r det nĂ„tt som försvinner nĂ€r han blir Ă€ldre eller vad ska jag göra?  jag fĂ„r alltid ta ut han frĂ„n buren (hĂ„lla han) sen ge mat och sen lyfta in han igen i buren

Zakarias
0

Han har sÀkert kommit in i "puberteten" Det som Àr viktigt Àr att du inte tolererar att han gör utfall mot dig, utan om han "stöter till" sÄ hÄller du kvar handen (dÄ visar du alltsÄ ingen rÀdsla)

Det har dÄ funkat för mig med sura honkaniner. Men Àr inte sÀkert att det funkar, kan ju bli motsatt effekt, alltsÄ att han blir mer hormonstinn.

[Nalle-]
1

Är du sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r ett aggressivt beteende? Morrar kaninen? Jag hade en kanin en gĂ„ng som alltid rusade mot skĂ„len nĂ€r han skulle fĂ„ mat, men det var bara för att han var sĂ„ otroligt glupsk. 

Annars Ă€r just runt 6 mĂ„nader dĂ„ kaniner börjar bli ordentligt könsmogna (nĂ„gon fĂ„r rĂ€tta mig om jag har fel, men tycker det brukar mĂ€rkas mest i den Ă„ldern) sĂ„ det Ă€r sĂ€kert nĂ„got som kommer gĂ„ över med tiden :) Tycker det lĂ„ter bra att du plockar upp honom nĂ€r han ska fĂ„ mat, om inte annat sĂ„ han slipper bli stressad. 

Skulle det hÄlla i sig Àr kanske kastrering ett alternativ, men jag har inga egna erfarenheter av det.

erilas
0

Ok,tusen tack för svar!😃 han Ă€r ju inte aggresiv annars bara nĂ€r det gĂ€ller maten, han morrar inte utan rusar kivickt till skĂ„len och hĂ„ller jag handen för lĂ€nge sĂ„ kan han nafsa mig men sĂ€kert spelar det stor roll att han Ă€r könsmogen nu ocksÄ hoppas det gĂ„r över. Vill inte kastrera han heller men om han inte slutar att uppföra sig Ă€r det ju ett alternativ. Hur lĂ€nge brukar de vara könsmogna?

mvh/ Erika

sotlynx
1

Dom brukar vara könsmogna resten av livet
😃Men första brunsten, eller vad man kan kalla det, brukar vara ett par mĂ„nader, lite beroende nĂ€r pĂ„ Ă„ret dom Ă€r födda. 

Min tanke Ă€r: Hur stor Ă€r buren? Om han Ă€r sĂ„ revirhĂ€vdande kanske buren Ă€r lite för liten
 Vissa kaniner behöver större ytor för att sluta med sĂ„nt beteende.. Jag tror inte han Ă€r aggressiv nĂ€mligen, han vill nog bara visa att buren Ă€r hans och ingen annans. Det du kan göra Ă€r alltsĂ„ att se om han bryter beteendet om han fĂ„r större yta. Annars Ă€r risken att han behĂ„ller det resten av livet. Min erfarenhet Ă€r att kastration inte hjĂ€lper i det hĂ€r fallet, sĂ„ lĂ„t bli det. Flera av mina hanar som kastrerats och varit revirhĂ€vdande har istĂ€llet blivit Ă€nnu vĂ€rre, och det vill man ju inte. Du kan ocksĂ„ testa att ge honom maten/ hĂ€lla upp den utanför buren och lĂ„ta honom hoppa ut till den. NĂ€r han har Ă€tit en stund och du kanske har klappat honom under tiden, kan du sĂ€tta in skĂ„len och lĂ„ta honom hoppa efter. 

Lycka till!