Vad har de dött av?
En väldigt tråkig tråd, men jag har sett den tidigare inne på kif och tänkte att det kan ju vara intressant trots att det är ett jobbigt ämne… Jag har ännu inte haft en kanin som dött av naturliga orsaker, varken teddy eller annan ras, vilket förstås är jättetrist. Kaniner kan ju ändå bli rätt gamla, och jag har ännu inte haft någon som blivit över tre år!
Så, vad har dina kaniner dött av? Hur gamla var de när de dog? Har ni haft kaniner av andra raser får ni ta med dessa också.
Så det blir som en samlad minneslund till alla våra saknade tussar… 🌺
Puzzel
Dvärgvädur, dock utan stamtavla. Han dog inte hos mig, men hos uppfödaren ca 3 år gammal. Hittades död i buren.
Nalle
Dvärgvädur utan stamtavla. Han var 3 år gammal när jag dog, hittade honom i buren efter en extra kall vinternatt. Om kylan spelade in i hans död är okänt.
Yuki
Teddyvädur, avlivades när han var 6 månader pga bettfel.
Puzzel
(Hon hette det innan jag tog över henne och ville inte byta, därför har jag haft två kaniner med samma namn)
Teddyvädur, dog när hon var 3 år gammal. Dödsorsak okänd, ev. förgiftning.
Pinea
Teddyvädur, var 6 månader när hon dog. Hittade henne död samtidigt som Puzzel.
Vila i frid 🌺❤️
Vad skulle de blivit förgiftade av?
#2, det vet jag inte, möjligtvis dåligt hö. Men det är en ren chansning egentligen, men då båda dog samtidigt och ingen av dom hade visat några sympom alls på sjukdom finns det inte så många alternativ kvar…
Gremlings, dvärgvädur: Avlivades p.g.a. att han var aggressiv, gick inte att hantera. 1 år.
My, teddy dvv: Blev tagen av min systers hund, 1 år.
Charlie, teddy dvv: Blev också tagen av min systers hund, 1 år.
Ingo, hermelin: Hittades slö i buren, dog i min systers famn strax därpå. Vet ej orsak. 3 år.
Lille Viking: Blev snabbt sjuk, magrade, diarre, dålig aptit. Dog strax därpå. Orsak ev. njurproblem, slickade mkt salt. 8 månader.
Wilma, hermelin: Hittades död i buren. Inga symptom. 5 år.
Bambi, dvärgvädur: Magrade, fick infektion i nacken/sned huvud, dålig balans. Tumör? Avlivades. 5.5 år.
Chippe, teddy dvv: Hittades död i buren utan symptom. 2.5 år. Brist på något i kroppen? Hade otroligt mkt mjäll (fast enligt veterinär ej kvalster) Han var något slöare kvällen innan och åt inte upp maten den natten.
Min första kanin Bobo (dvärgvädur zobelsiames blå) blev tagen av våran hund :(