Var köper ni hö?
Var köper ni ert hö någonstans? Och vad tycker ni om det?
Om ni köper från bonde, hur kom ni i kontakt med denne?
Tar från stallet där min häst står. Stallägaren slår hö själv
#1, Lyxigt! ;)
Jag köper av grannen som är bonde
Glömde svara på den andra frågan :) Jag tycker om höet. Vi har silage (men ganska torrt) på vintern och kaninerna tycker mer om det än det vanliga torra för det har mer smak (?) och på sommaren får de vanlig torr hö. Denna sommaren fick stallägaren dålig skörd (regna så lite så det blev nästan inget) så de köpte nyslaget SUPER GRÖNT från en annan bonde :) krispigt och "tunt" vilket kaninerna föredrar. Min svärmor hade exempelvis torr hö i storbal som var västligt gult och grovt! Det gillade kaninerna inte alls och åts dåligt av det. Tillslut satt de bara på det.
Jag köper alltid mitt hö från bonde. Grönt fint hö som luktar riktigt fräscht och gott, mina kaniner älskar det! Jag var inne i en lokal djuraffär för ett tag sedan och deras hö var verkligen dåligt. Brunt och gammalt! Därför säljer även mitt hö till mina kaninköpare, så får dom garanterat bra grejer :)
Har fått från en bonde, men denna skörden blev väldigt finkornig och gul i färgen. Så blir att söka efter ett kraftigare, grönare hö med mycket näringsämnen! :)
Våra får under vinterhalvåret (under sommaren får de grönt direkt från marken) hö som vi själva har slagit. Det är ganska tunt men innehåller mkt mer än bara gräs och kaninerna gillar det verkligen! Förut köpte vi på affär men kaninerna använde det som sittunderlag istället, det var först då vi började slå själva som de åt som de skulle! Man får dock kompensera för att det är så tunnt genom att ge dem lite extra pellets så att de inte blir för magra men i övrigt så smakar det gott och doftar fantastiskt! Jag känner det absolut inte som ett alternativ att återgå till köphö…