Klippa luggen
Hej!
Jag har ett litet underbart fluffmoln som är ca ett halvår nu. Jag hade från början inte tänkt klippa hennes päls alls, då jag tycker den är så mysig och fin.
Men på senare tid har man börjat upptäcka att Fluffan (Eklyckans Naomi) börjat springa in i saker, och jag är ganska säker på att det beror på hennes lugg.
Jag har ofta hennes lugg uppsatt i rosetter, men kan inte alltid ha det för att det sliter på pälsen. Därför har jag bestämt mig för att klippa hennes lugg, men är inte riktigt säker på hur jag ska gå till väga. Ska jag bara klippa den rakt av, eller? Och hur nära huden kan man klippa? Är speciellt rädd för att klippa runt hennes ögon, hur brukar ni som klipper era tussars lugg göra?
Tacksam för svar :)
Ser att jag fortfarande ligger på toppspalten (Eller vad man nu ska kalla den) och det har ännu bara gått en dag. Men vill verkligen ha svar på denna frågan, känns elakt att bara stå och titta på medans min kanin håller på och springer in i saker :/
Så trycker därför upp detta inlägget allra högst upp igen och hoppas att jag kommer att få svar.
Jag klipper aldrig luggen då jag tycker det är hemskt fult… och för mina kaniner aldrig gått in i saker…
Men detär bara klippa rakt av, jag lämnar ca 1 cm (den står ändå rakt upp). Alt. om du bara rensar och klipper lite runt ögonen.
#2 Tack för svar! Ska ta och klippa hennes lugg i morgon, tror inte att det kommer bli alltför illa med luggen klippt då hon ser ganska töntig ut i sin långa lugg som hänger ner i pannan ^^
Jag klipper alltid luggen och runt ögonen på Albin, hans päls växer åt alla håll och sticker in i ögonen och irriterar, och han ser inte ett dugg. Det är bara att ta luggen/pälsen man ska klippa och klippa rakt av. Lämna minst 1 cm som #2 skriver och var försiktig när du klipper runt ögonen så att kaninen verkligen är stilla då, och inte rycker till så man råkar sticka den med saxen eller så. När man klipper mitt på huvudet ska man ha koll på öronen så man inte råkar klippa i dem. Och försök att inte klippa bort morrhår så gott det går, de har morrhår lite varstans på huvudet men man får försöka undvika dem.
Klippt lugg och runt ögonen 🙂
Har klippt bort det mesta av hennes 6 cm långa lugg nu :) Fast har fortfarande inte vågat klippa runt hennes ögon, händer att hon rycker till helt plötsligt utan förvarning. Så vågar inte riktigt, men har märkt att hon ser mycket bättre nu och hon får inte lika mycket päls i ögonen. Vilket är en klar förbättring :)
Så fort jag tömt min kamera kommer jag lägga upp bilder på hur hon ser ut nu :)
Tur att du klippte, hon verkade inte kunna se någonting alls! :)
Va bra det ser ut! Tror det är jätteskönt för henne.
#11 Jag tror inte hon såg någonting alls ^^
#13 Ja, det tror jag med :) Är glad att jag slutligen vågade klippa bort hennes lugg :)
Haha men lilla söta stackaren! Vilken tur att du klippte, hon måste ju verkligen ha varit totalblind med den där luggen ;)
Oj hjälp vilken lugg hon hade, haha! Så söt :)
Sött, men töntigt haha ^^ Glad att jag klippte :)
Så himla söt när hon har lugg 😉men absolut det bästa för henne att Du klippte henne så hon inte går in i saker, nu ser hon nog bättre!
#18 Antar att man har delade åsikter, tyckte den där luggen var för hemsk ^^ Jag menar, när hon sprang såg hon ut som ett stort marsvin. Lyckades lura några av mina kompisar att jag skaffat ett marsvin med den bilden där hon springer xD
Men ja, det var absolut det bästa för henne att bli klippt :) Klippte nyligen henne igen, eftersom luggen börjat växa ut en del igen och jag märkte att synen började försämras. Men blev inte lika fint nu, blev lite hackigt ^^ Förra gången samlade jag bara ihop en stor tofs med hår och klippte av, funkade inte denna gången om man säger så ^^