Underlag i era burar
Hej!
Vad har ni för underlag i era burar?
Min kanin är en angora/hermelin korsning. Så hans päls fungerar inte så bra ihop med spån.
För tillfället har vi tidningspapper och en liten handduk. Tips på något bättre som inte kan fastna i pälsen eller så?
Tacksam för svar!
Jag har spån i botten och halm ovanpå till min teddyvädur :) Kisset rinner rakt genom halmen ner i spånet :)
#1 Hur ofta byter du då? :) Luktar det?
#2 Har toalåda, så jag byter ca, 1 gång i veckan. Och hon bor ute så det luktar inte så mycket. :) Men i resten av buren behöver jag inte byta så ofta då hon gör sina behov i lådan :)
#3 Härligt 👍
Jag har spån + hö, när kaninen hunnit äta upp höet är spånet redan så nedtrampat att det inte fastnar särskilt mycket i pälsen :) Tror dock halm kan fungera ännu bättre, men det är svårare att få tag på här.
Behöver inte heller städa hela buren särskilt ofta (varannan vecka eller så), men byter toalådan vid behov :) (1-2 ggr i veckan)
Åh herregud… Städar min kanins bur minst 2 gånger om dagen! Det luktar så! Och eftersom vi har tidninspapper och en handduk så "ligger" kisset på ytan så att han trampar på det ifall det inte tas bort… Och hö:et kan kanske ligga i det lite :/
Jag har haft mina ute, så lukten stör inte :) Har du testat toa-lätt? Eller kanske hampasströ (tror jag det heter)?
#7 Nepp, har man det i hela buren?
Toa-lätt brukar man nog bara ha i toalådan och hampasströ i hela, det tror jag åtminstone! Har aldrig testat det själv
Jag använder mig utav hö i buren och spån i toalådan :) Luktar inte alls, men städar ändå varje dag. Tycker det blir trevligare för kaninen :)
Jag kör med en fleece-filt som underlag och så har jag toa-lätt under tidningspapper i toalådan. Tömmer toalådan varje till varannan dag så det hinner inte börja lukta alls.
(Han är lösgående så buren står alltid öppen och han har tillgång till hela lägenheten, om ni tycker buren ser lite trång ut :))
Jag har haft vanlig trasmatta eller någon annan mjuk matta i buren (måste vara säkert att kaninen inte äter på mattorna om man ska ha såna) och träpellets i toalådan, såna man eldar med. Om det luktar något så luktar det bara lite trä, helt suveränt. Men jag städar toalådan varje dag och kaninen är helt rumsren och kissar bara där. Träpellets rekommenderas inte i hela buren, det är för hårt att gå på. Nu har vi ingen bur alls till kaninen utan bara en "peewee" låda med träpellets som toa och mattor här och där han kan ligga på.
Har du testat att försöka göra kaninen rumsren? Hur gammal är den?
#13 Vart köper man sådana fyrkantiga toalådor? Jag har bara hittat små, trekantiga toalåder ;/
Zac har spån i sin bur och hampa i toalådan. Om man inte vil ha spån så är halm och fleece filtar bra! Men i toa lådor så tycker jag att man ska ha toa-lätt eller hampaströ.
#14 om man vill ha med högre kanter är det bara att köpa vilken plastlåda som helst i vilken mataffär eller stormarknad som helst. ÖB och Rusta brukar ha billiga plastlådor i olika former och storlekar. Den med lägre kanter man ser på min bild är en plastlåda för egen framkallning av foton där man hade fotovätska som man kunde göra förr, brukar finnas såna i massor på loppisar och second hand för en tia styck.
#16 Okej, tack. Får se om jag hittar någon bra :)
jag har toa till min Teddy, toa-lätt som är till katter. sen inne i buren har jag matta. känner ingen lukt… 👋
Ska ha min kanin inne nu när vintern kommer…