Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 554 ggr
LisaKanin
0

Supertovig, varför??

Är det någon annan vars teddy också har blivit supertovig plötsligt? Albin blir borstad regelbundet åtminstone en gång varje vecka men nu när jag skulle borsta honom var hela kaninen en enda stor tova! Han har aldrig någonsin förr haft såna tovor, nästan all päls har tovat ihop sig totalt och det är värst innerst vid huden. Har fått klippa ner honom så mycket det går, satt och borstade över 1 timme igår och lika länge idag och det är fortfarande inte klart! Kan det ha att göra med värmen? Svettas de, fäller när det är så varmt eller… fattar ingenting.

LaSueca
0

Det har hänt mig med!! Jag har två teddytjejer, de blir borstade lika ofta, ompysslade osv. Sedan ca 1 vecka är en av dem jättetovig :( Vi har kämpat med tovorna sedan dess, stackarn ser inte riktigt klok ut :( Den andra är däremot jättefin! inte en tova. Jag förstår inte heller vad/hur/varför

LisaKanin
0

#1 men vad märkligt! Kan det ha att göra med pälskvaliteten? Min teddy har mycket underull som alltid varit ganska lättovad och den kanske blir såhär i värmen. Har aldrig hänt på somrarna förut iofs.

Svettas kaniner? Någon som vet?

LaSueca
0

Ja, verkligen märkligt. Båda mina har mycket underull (de är fortfarande små) så vi måste ha konstant koll på pälsen. Det är därför vi blev så förvånade, det var ju verkligen över en natt. Bor din ensam?

LisaKanin
0

Ja han bor ensam. 2 år är han men han har alltid haft mycket underull. Nu ser han ut som en plockad kyckling stackarn efter klippning 🤪.

Underbarn
0

Fukt? Varit ute i regn? Klåda? Mjäll? Min hane blev lätt tovig på grund av klådan han hade av mjällen

[Nalle-]
0

Mina har blivit extra toviga vid fällning eller om det varit fuktigt ute. Bor han inne eller ute?

LisaKanin
0

Han bor inne, bara varit ute i torrt väder. Ingen klåda, inget mjäll. Men det är ordentligt varmt i lägenheten där vi är nu på semestern och även om vi har på fläktar och öppnar fönster osv undrar jag om han kanske svettas? Ytterkanterna på pälsen är liksom ihoptovade eller ihoprullade också.

Nu har jag iaf klippt och borstat som en galning i tre dagar och han är tovfri.

[Nalle-]
0

Vad skönt att du lyckades reda ut det! 

Jag tror faktiskt inte kaniner kan svettas, men kanske det på något sätt ändå kommit i kontakt med fukt som lagt sig på huden på något vis?? Haha, spånar vilt nu, har faktiskt ingen aning! Men han har fällt klart för sommaren antar jag? Eller så håller han på att fälla det sista nu när det blivit så varmt?

LisaKanin
0

Nu har jag googlat på det och kaniner svettas tydligen inte. Då begriper jag verkligen inte vad det är. Får försöka kolla närmare om det är mjäll trots allt, han har haft mjällkvalster förut, men aldrig såna här tovor som sagt, inte när han hade mjällkvalster heller. Eller han kanske har rullat sig i vattenskålarna? 😃Vi har satt ut ett par extra vattenskålar på golvet förutom flaska eftersom det är så varmt.