Funderar på köp av kanin!
Hej!
Vi funderar på köp av kanin då vi kommer välja mellan raserna teddy eller rex . Vi skulle vilja kunna köra lite agillity, tricks och gos, såklart. Vilken ras skulle ni föredra för det? är det lättlärda och hur är teddys i allmänhet?
Tacksamma för svar! :)
Jag älskar verkligen teddyväduren, men tyvärr kan jag inte påstå att det skulle vara den ultimata kaninen till "agility" (vet inte om det är kaninhoppning du tänker på?). Vissa teddys kan absolut bli duktiga, men det är inget som de är kända för. Har själv haft 3 teddys och en lejonhuvad dvärgvädur och ingen av dessa har varit så duktig att man hade kunnat plocka särskilt många pinnar på tävling, men som en kul grej så går det förstås ypperligt! Alla mina har lärt sig hoppa och tyckt att det varit roligt :) Min uppfattning är att det är en lättlärd ras, som dessutom är matglad så att klickerträna en teddy till att göra trix brukar gå bara fint.
I övrigt så är teddyväduren (utgår från att det är den du menar, dvärgteddys kan jag tyvärr inte särskilt mycket om) i regel väldigt lugna, gosiga och sociala kaniner :) Har aldrig träffat en annan typ av kanin som man tytt sig så mycket till. Läs gärna artikeln om att äga en teddykanin som finns på förstasidan!
Jag har själv inga erfarenheter av rexen, så att jämföra den med teddyväduren är lite svårt. Men som jag har uppfattat rexen så har den lite mer temperament, mer fart och kanske något mer reserverade? Hur de är att hoppa med vet jag inte heller tyvärr.
Ja frågar du på ett teddyforum så föredrar väl alla teddyn kan jag ana. Jag väljer Teddy men rex med korrekt kropp är också fin :) vet inte hur de är i temperament dock. Gissar på som en vanlig dvärgvädur?