Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 3377 ggr
Thowas
0

less på teddys...

Jag har hela tiden sen jag fick mina första teddys tyckt att det har varit så roligt!  de har så grymt underbart temperament, är så fluffiga och goa och så roligt med alla fina färger det finns! 

Nu har jag börjat tröttna mer och mer pga att det är så jäkla svårt att "bli av med" kaninerna!   den första kulle jag tog var bara 2 ungar så de gick iväg ganska snabbt, men sen de 2 andra har varit fruktansvärt segt!  även om jag sänkt priset nästan till löjligt lågt så är det svårt att få nån att nappa. ändå är de som köpt kanin av mig super nöjda med sina kaniner.    

Känner mig så irreterad och frustrerad och le när man köpt in honor och hanar för en massa pengar och så kan man knappt få iväg nån själv för 300kr.  Massa kaniner som ska borstas å kammas, burar som ska städas och de ska kelas med…

nä den sista kullen jag tog efter Hortensia och McDreamy blir nog den sista med….. ialla fall dröjer det bra länge innan jag tar nån kull igen.  har massa superfina ungar, men man ska bli av med dom med….

kaninfantasten
1

Hej!

Jag har hållit på nu sedan 2009. Det jag har märkt är att kaniner med blå ögon och stora wienertecken går  lättast och först. Enfärgade brunögda, ffa svarta brunögda är väldigt svårsålda. Även gul/svarta japan med bruna ögon utan wienertecken är svårsålda ibland. Många gånger har jag till slut gått ner till 150 kr för de enfärgade brunögda och så annons på blocket- då nappar alltid någon MEN viktigt att göra det så snart de är ca 9 veckor så de inte blir äldre- då är det svårare.

Mitt tips till dig är att satsa på det som jag upplevt är efterfrågat och alltid varit efterfrågat, dvs ljusa färger med stora wienertecken och blå ögon. Även viktigt att ha bra avelsdjur och vara noga med allt för att få gott rykte.

Har man sedan sålt några kaniner så sprider sig ryktet, även bra att försöka ta bra bilder där kaninerna visar sina bästa sidor- med andra ord- ser söta ut ;) En levande hemsida tror jag också är viktigt samt nogrannhet och ärlighet.

Och du, man får sålt dem till slut. Jag har sålt alla som jag velat sälja. Den som tog längst tid var en svart hona 2010 vid namn Bianca. Tog 4-5 månader att få henne såld, såldes för 150kr. Man får räkna med det ibland och det är därför viktigt att man har några extraburar till "eftersläntarna". Men som sagt- färgerna är viktigt. Så ge inte upp, man lär sig med tiden… Kramar Erika på Eklyckans.

[Sara-]1
0

håller med dig.. och med alla bettfel :/

Änghagens
0

Bra inlägg #1! Alltid roligt att höra vad ni som hållit på länge har upplevt och har att säga. Lite positiva ord behöver vi alla höra ibland :)

Thowas
0

Man blir le för att jag köpt in en dyr hane, för att använda i min avel.  min dyraste kanin nånsin. men kände att om man ska få fram bra linjer så måste man satsa lite…  när man sen tagit kull  så får man höra att föräldrarna bär på bettfel och att hanen bör tas ur avel…  typ 1000kr åt skogen då alltså!?..  hanen är en snäll å fin kanin, men nästan 1000kr för en kanin jag inte kan använda i min tänkta avel?…

nu har alla ungar i tidigare kullar blivit sålda, och de i den sista kullen blir tingad en efter en och de är bara 6 veckor än.   som tur är vart de två svarta honorna tingade först.

kaninfantasten
0

#4 Förstår precis hur du känner. Första två åren hos mig köpte jag in fem kaniner. Fyra fällde av och en var sjuk när jag hämtade den (37mil bort enkel resa) och fick avlivas någon månad senare.

Men jag lovar, man lär sig av misstagen och blir mer och mer noggrann med att kolla stam, linjer, färger m.m.

Men vissa saker går ju inte att styra över. Jag fick in mjällkvalster förra hösten- hade ca 14 ungar och sex vuxna. Vissa av ungarna hade precis åkt när jag upptäckte det så jag köpte medicin även till dem… Kaninerna krävde 4-5 behandlingar var (skulle enligt vet räcka med två) samt saneringa av åtta burar gång på gång på gång….samtidigt jobbade jag, har två barn 6 och 10 år, man och två hästar…suck DET höll på att ta knäcken på mig totalt. Var typ nära att jag åkte till veterinär med allihop till slut för att låta dem somna in…riktigt nära att ge upp.  Medicinen och veterinärbesöket kostade totalt 6100 på en månad!! Fett hål i plånboken blev det om jag säger så. MEN helt plöstsligt var kvalstren borta!! Och jag återfann glädjen i kaninerna igen. Två månader senare bröt en kanin benet och en annan (släkt med din Corney) fick bettfel och fick avlivas. Kremerade dem för 1300kr/kanin (var så kallt och hårt i marken) Så dyrt- det kan det definitivt bli. Under mina år har jag fortfarande inte gått en krona plus i aveln så vill man  tjäna pengar ska man inte satsa på kaninavel precis. Men jag tänker som så att det är min hobby och då får det kosta… Att gosa, kela, pyssla  :)- det är inte dumt det..det ger så mycket. Sen krävs det ju i och för sig en grundekonomi, för det kostar oftast mer än vad man får in- helt klart. Men världens mest underbaraste hobby..

Ge inte upp, efter regn kommer sol..kram

Misuki
0

Towas: vilken hane var det?

Thowas
0

Corney

Underbarn
0

Hmm upplever det inte alls så. Har haft 10 st teddys där alla utom två är tingade och de är bara 6 veckor gamla där 4 av dessa var tingad innan de blev 2-3 veckor. Lättast blir det annars när de ÄR leveransklar då vissa inte vill vänta :) Säljer dom dessutom för 800 kr och jag bor inte så långt från dig (Hälsingland).

Har både brunögda och blåögda med och utan wienertecken. Har ex. kvar en brokad wienertecknad blåögd hona och en svart/gul japantecknad brunögd hane (dessa är mer svårsåld). Har annars fått väldigt fina och populära färger/täckningar i år med mestadels blåögt.

[Nalle-]
0

Vad tråkigt att du känner så Thowas! Är själv inte uppfödare, men förstår att det måste vara trist att inte bli av med ungarna. 
Jag tänker väl i alla fall så att det är kanske bra med en paus? Spendera tid med dina kaniner, försök att känna det där roliga igen med dom. Och sen försöker du kanske med en kull igen till nästa vår! 
Jag antar att du har annonserat på tex blocket? Där verkar det vara hyfsat enkelt att få sina kaniner sålda, många familjer som kikar där kan jag tänka mig.

Minisen
0

Thowas, det är baksidan med avel! Jag har tagit ut en hund värd 17.000:- ur avel och en katt värd 7.000:- ur avel (snart kanske tom. katt nr två värd 11.000:-). Det kan man kalla "pengar i sjön", men sån är djurvärlden.

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se