Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 6500 ggr
Corazón
0

Lite frågor om teddyvädur

Har lite frågor om teddyvädurar, skulle uppskatta om ni svarade på en eller fler :)

* Hur mycket väger teddyvädurar? Är de lika stora som dvärgvädurar? Hur mycket väger era teddyvädurar?

* Ser ni pälsen som något jobbigt? Hur ofta borstar/kammar ni? Hur fungerar det med teddykanin ute? Kyla/värme och snö?

* Vilka minimimått borde en bur ha för två teddyvädurar enligt er? Hur stora är era burar? Är det lätt att få de rumsrena?

* Till sist, vad är det bästa era teddyvädurar?

LisaKanin
1

1. Min Albin väger ca 2,2 kg. Vad jag vet är teddy precis samma storlek som övriga dvärgvädurar, men de ser ofta större ut pga pälsen.

2.Nej inget jobbigt alls, jag älskar hans lurviga päls, är den stora charmen med teddys tycker jag. Jag borstar 1-2 gånger i veckan, klipper luggen någon gång i månaden för att han ska se bättre och någon gång var 2-3 månad tar jag en jättegenomgång när vi åker bil, det är nämligen enda gången han sitter stilla i knät eftersom han tycker det är läskigt att åka bil. Då borstar och klipper jag bort tovor om jag hittar några i ca 1 timme. Men olika teddys har olika päls, Albins är väldigt lättovad.
När det gäller snö vet jag inte eftersom han alltid varit innekanin så han får inte gå ut på vintern. Värme är som alla kaniner, för varmt är inte bra och skugga måste finnas. Pälsen är värmeisolerande precis som köldisolerande så det är helt ok att ha kaninen ute på sommaren.

3.Buren ska vara så stor som det bara går, precis som för alla kaniner. Jag har ingen bur eftersom Albin är rumsren och frigående inne. Jag tror inte det är någon skillnad på teddys och andra kaniner när det gäller att bli rumsren, det beror på individen. De teddys jag haft har varit hyfsat lättränade.

4. Det allra bästa med Albin är både hans personlighet och att han är så otroligt söt och charmig med sin gosiga päls och sina "lätta" fladderöron. Ser ut som en korsning mellan en golvmopp och vingmutter :-).

Underbarn
0

De ska väga som en vanlig dvärgvädur alltså ca 1.7 kg. Mina väger 1.3-1.5 kg men finns en heeel del som väger ca 2 kg och är ganska maffig. Pälsen är väl lite jobbig för de ska helst inte gå i fuktig/blött gräs eller snö. Jag klipper dom kring svansen och rumpan och under tassarna för det blir lätt tovor där. Sen borstar jag 2-3 gånger i månaden på de vuxna men annars är det bra att gå igenom pälsen en gång i veckan :) funkar bra i värme och kyla. Märker ingen skillnad på de korthåriga och de långhåriga. Skulle vilja ha ca 150x60-80 cm till två kaniner. Jag har 110x100 och det är lagom. Har 110x200 till 7 ungar och 2 vuxna. :) funkar at ha 3-4 vuxna i den. Det bästa… Att de är så otroligt lugn och snäll, lätta att få tan som trasdockor/hundar. Har ju givetvis mer sprallig och mer lugna men beror mest på hanteringen på dom… Och att de är så söta med sin päls!

[Nalle-]
0

Hur mycket väger teddyvädurar? Är de lika stora som dvärgvädurar? Hur mycket väger era teddyvädurar?

Upplever teddyvädurarna som mindre än dvärgvädurarna under all päls, de är ofta kantigare också. Mina har vägt lite olika, antagligen mellan 1,5-2 kg. 

Ser ni pälsen som något jobbigt? Hur ofta borstar/kammar ni? Hur fungerar det med teddykanin ute? Kyla/värme och snö? 

På vintern tycker jag ärligt talat inte att det är så kul, jag har alltid haft mina ute och det är inte alltid trevligt att sitta ute i -20 och borsta kaninpälsar. Det blir dessutom lite omständigt att ha dom ute vintertid, eftersom det fastnar så mycket snö i pälsen som sedan gör den tovig. Man får skotta! ;)
Mina har klarat både värme och kyla bra, ingen skillnad mot för mina dvärgvädurar jag haft.
Hur ofta jag borstat är lite olika, men 2-4 gånger i månaden på vuxna kaniner och runt två gånger i veckan när de är unga.
Att pälsen kräver en hel del jobb är dock värt det, tycker oftast att det är mysigt att hålla på med pälsvård och teddysarna hade ju inte varit samma sak utan den underbara fluffiga pälsen! 

Vilka minimimått borde en bur ha för två teddyvädurar enligt er? Hur stora är era burar? Är det lätt att få de rumsrena?

Jag är så dålig med mått och har aldrig haft mer än en kanin i samma bur, så hoppar den här frågan. Minsta mått finns att se på jordbruksverkets hemsida och jag tycker absolut att man bör ha en större bur än det.
Mina har alltid kissat i toalådan i buren efter bara ett par veckor. 

Till sist, vad är det bästa era teddyvädurar?

Åh, de är ju helt enkelt bara så underbara! Så fruktansvärt söta med sin päls och fluffiga ansikten, dessutom så himla snälla och goa. Enligt mig finns det ingen bättre ras.