Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettmat
Läst 1310 ggr
Teddyntheo
0

Behöver råd och tips om Teddy!

Jag ska nu till veckan skaffa min första teddydvärgvädur, har haft bondkaniner förut men vet att det är väldigt stor skillnad på dem! Jag undrar lite om vilket foder som är bäst att ge i början när den är liten och nyss flyttat hem? Är det nåt speciellt som är bra just för teddyn? Skriv gärna alla tips ni har! Har googlat och även läst väldigt mycket och bra info och tips här! Tack på förhand:)

Zakarias
0

Uppfödare brukar lämna med en påse pellets, så jag tycker du borde använda det fodret första tiden. Sen så ska han/hon ha fri tillgång till hö och vatten :)

Teddyntheo
0

Okej tack så mycket! #1

Zakarias
0

#2 Var så lite. Sen så kan du fråga uppfödaren hur mycket pellets kaninen ska ha varje dag :) 

Lycka till!

Underbarn
0

Fodret som uppfödaren ger dig ska du blanda med ditt egna valfria foder om du inte tänker ha samma. Ex den får 1 dl om dagen. Du ger 1 msk av det nya och resten av det gamla. Gör så ett par dagar sedan ökar du till 2-3 msk av det nya och tillslut 0.75 dl av det nya och lite av det gamla och efter kanske 2-3 veckor ger bara det nya :) Pellets jag föreslår är carrier, Lottie, rabbit royal ?? Jag har själv hästfoder Krafft groov 60 men dessa är stora säckar 25 kg så det är inte optimalt om man bara har en kanin. Karda sax och kam bör du ha hemma

Teddyntheo
0

#4 Tack var till jätte mycket hjälp!, jo jag har köpt pellets för ungar men inte så mycket dock så jag kan byta om det inte är bra, jag har läst om att vissa foder är för "feta" för kaniner och att de då går upp i vikt fort.

[Nalle-]
0

Vad roligt att du ska bli med teddyvädur! Lycka till :) 

Själv har jag alltid gett carrier till mina, men de har aldrig ätit särskilt mycket pellets. Speciellt på somrarna blir det mest grönt!