Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettsjukdommar-och-skador
Läst 33 ggr
cissi_1993
2023-11-05 21:05
0

Tappar päls

Hej på er,

Min teddyhona brukar jag raka för att slippa tovor och gjorde så i våras. Den päls som växte ut är inte den långa päls som brukar komma utan en mycket mörkare som är mer lik en normal päls dock tunnare. Nu har hon bara långt hår runt huvudet och en kjol där bak. Hon är nu 6 år och jag undrar om någon varit med om något liknande? Jag tror inte jag har någon kanninkunnig vetrinär nära (bor i Piteå) men vet någon vad det kan vara blir jag glad. Framförallt om hon är sjuk. Den vetrinär jag gick till tyckte inte det var något fel på henne.

Maleficum
2023-11-06 08:32
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Låter inte konstigt. Kaninens päls består av olika typer av hår (bla täckhår som är kaninens normala färg och iaf två olika varianter av underull som ofta är ljus) och pälsen växer i olika cykler vilket gör att det inte alltid växer ut fullt ut och allt på en gång beroende på när hon rakats (är annat med angorakaniner där pälsen växer hela tiden).

Min nuvarande långhåriga kanin är ett bra exempel på hur olika pälsen växer. Hon är svart stickelhårig och vissa perioder efter att jag rakat henne kommer främst den svarta pälsen (och underull i olika grad) fram och hon ser svart ut men periodvis växer främst ullen och hennes ljusa stickelhår och hon ser grå ut.
Periodvis (och speciellt på vissa delar av kroppen) växer bara ullen och hon ser vit ut. (På bild 3 blev rumpan rakad flera dagar före resten och därav att det är en helt annan färg där).
Även hur lång pälsen blir kan variera.

Dessutom kan pälsen bli lite förändrad med åldern så gissar att det kommer bli lite annorlunda för din tjej nu när hon blivit äldre (mina angoror fick ofta mer täckhår och mindre ull när de blev äldre).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

cissi_1993
2023-11-06 10:44
0

Skönt att höra, hon har alltid fått tillbaka det långa håret ganska fort men nu är det nästan ett halvår sedan jag rakade henne och det har inte kommit tillbaka. Men det är kanske åldern som gör det. Hon kanske inte får tillbaka den alls på ryggen. Jag var rädd hon var sjuk eller att jag gav fel typ av foder eller något.